تغییر مواضع اروپا با جایگزینی موگرینی/ انشقاق میان رژیم صهیونیستی و آمریکا از شایعه تا واقعیت

11:48 - 10 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۴۵۳
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: یک کارشناس امور سیاسی گفت: با ورود جدی کشورهای اروپایی به جریان مذاکرات، و همچنین جایگزینی موگرینی به جای اشتون، تغییرات مهمی در مواضع کشورهای اروپایی رخ داد.
- گروه سیاسی: پس از پایان جمع بندی مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5، و اعتراف غرب (در چارچوب توافق وین و همچنین قطعنامه 2231) به ایران به عنوان قدرتی دارای انرژی هسته ای، توجه افکار عمومی به چرخش مواضع قدرت هایی معطوف شد که تا پیش از این حتی حق غنی سازی برای کشورمان قائل نبودند.

این چرخش مواضع قدرت های جهانی، به خصوص در حوزه اروپا تا حدی بود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را ناچار به بیان این اعتراف کرد که دیگر امکان متقاعد کردن متحدان ما برای ادامه تحریم ها علیه ایران وجود ندارد.

از سوی دیگر، این اختلاف مواضع، منجر به بروز تنش هایی (حداقل در سطح رسانه ای) میان مقامات آمریکایی و اروپایی با متحدان پیشین این کشورها در منطقه، از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی شد.

در این زمینه، "محمدسعید احدیان"، کارشناس امور سیاسی در گفتگو با ، با اشاره به عدم ساخت سلاح هسته ای از سوی کشورمان با وجود توانایی های این کشور گفت: این نکته مهمترین مسئله ای است که جمهوری اسلامی همواره رعایت کرده، چرا که بر اساس باورهای این کشور بوده است.

وی افزود: در جمع بندی های متعدد تمامی نهادهای اطلاعاتی آمریکا که چندین بار نیز از طریق رسانه ها منتشر شد، اعلام شده است که ایران حتی "تصمیم" برای ساخت سلاح هسته ای نیز ندارد، و این امر قطعا نشانه ای بر حقانیت جمهوری اسلامی است.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: قطعا امکان ساخت چنین سلاحی برای کشورمان مهیا بوده و با این وجود جمهوری اسلامی همواره از ورود به این مسئله بر اساس اعتقاداتش خودداری کرده است.

پس از مذاکرات صدای جمهوری اسلامی به گوش کشورهای اروپایی رسید

احدیان با اشاره به تغییر موضع کشورهای غربی در قبال ایران تاکید کرد: اما تا پیش از مذاکرات 2 سال گذشته، حقانیت جمهوری اسلامی در پی اقدامات رسانه های آمریکایی و صهیونیستی در سطح جهانی، مغفول مانده و به گوش جهانیان نمی رسید.

وی تصریح کرد: حتی اروپایی ها نیز به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات حقیقی درباره اقدامات ایران، طی سال های گذشته با آمریکا برای وضع تحریم های ظالمانه علیه کشورمان همراهی می کردند.

این کارشناس سیاسی افزود: اما اکنون مسئله برای این کشورها کاملا مشخص شده به طوریکه ناچار به اعتراف به حقوق هسته ای کشورمان شده اند.

احدیان اظهار کرد: یکی از مهمترین دست آوردهای مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 این بود که طرف هایی که تا پیش از این حتی حرف های جمهوری اسلامی را نمی شنیدند اکنون علاوه بر شنیدن و درک مواضع کشورمان، ناچار به اعتراف به حقوق ما شدند.

وی تاکید کرد: با ورود جدی کشورهای اروپایی به جریان مذاکرات، و همچنین جایگزینی موگرینی به جای اشتون، تغییرات مهمی در مواضع کشورهای اروپایی رخ داد.

این کارشناس سیاسی در بیان این تغییرات توضیح داد: فدریکا موگرینی بر خلاف اشتون، به تعبیر ما متعلق به یکی از کشورهای درجه دو اتحادیه اروپا (ایتالیا) بود، یعنی کشورهایی به جز انگلیس، فرانسه و آلمان.

احدیان ادامه داد: این جریانات زمانی که وارد روند مذاکرات شدند برای آن ها ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده و نیست و این بهانه ای شد تا همین کشورها برای پایان تحریم ها علیه ایران به آمریکا فشار بیاورند تا مذاکرات منجر به توافق شود.

وی اظهار کرد: این مسئله که طرف های غربی و اورپایی علی رغم وجود حجم گسترده ای از تبلیغات و جوسازی ها فهمیدند، بهانه ای علیه ایران در دست نیست، اصلی ترین دلیل برای اعتراف آنان به حقوق هسته ای کشورمان بود که قطعا کلیدی ترین دست آورد مذاکرات هسته ای به شمار می رود.

امنیت اسرائیل همچنان برای آمریکا خط قرمز است

این کارشناس سیاسی با اشاره به اخلافات رخ داده پس از مذاکرات هسته ای میان آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: نمی توان از این اختلافات تعبیر به شکاف میان این دو کرد.

احدیان افزود: تردیدی در این مسئله نیست که همواره امنیت اسرائیل برای آمریکا خط قرمز است اما نکته مهم این است که اخیرا میان این دو بر سر برداشت آنها از چگونگی تامین امنیت رژیم صهیونیستی اختلاف تفسیر به وجود آمده است.

وی اظهار کرد: جمع بندی اسرائیلی ها به طور کلی این است که ایران در حال قدرت گرفتن است که البته این جمع بندی درستی است و اگر جمهوری اسلامی مسیر رو به رشد خود را ادامه دهد شاهد افزایش قدرت بی سابقه آن خواهیم بود.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: اما در مقابل دولت آمریکا معتقد است ایران از برخی مرزهایی که غرب برای این کشور پیش بینی کرده بود عبور کرده است و وارد شرایط برگشت ناپذیری شده است.

احدیان در بیان موضع آمریکا در قبال کشورمان تصریح کرد: برداشت آن ها این است که اگر امروز با ایران بر سر مسئله هسته ای به توافق نرسیم، این امکان در زمان های بعدی اصلا وجود نخواهد داشت و این امر برای امنیت اسرائیل بسیار بد است.

وی افزود: به عبارت دیگر آمریکا میان بد (پذیرش ایران با قدرت هسته ای صلح آمیز) و بدتر (عدم تفاهم با ایران و افزایش بیش از پیش قدرت ایران)، گزینه بد را انتخاب کرده است.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: اما اسرائیلی ها در مقابل برداشت دیگری از موقعیت فعلی ایران دارند و معتقدند نباید به ایرانی که قدرت یافته مشروعیت داد.

احدیان تاکید کرد: این مسئله صرفا یک اختلاف برداشت است و در اینکه همچنان امنیت اسرائیل برای آمریکا خط قرمز است هیچ تردیدی نیست.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *