پرداخت 9 برابری تسهیلات به روستاییان مرزنشین

11:16 - 09 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۲۴۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری گفت: به روستاییانی که در مناطق مرزی حضور دارند و 200 خانوار آن ها با تشکیل شرکت یا تعاونی در کارها به دولت کمک کنند 9 برابر میزان سهم آورده آنها تسهیلات با کارمزد صفر درصد پرداخت می شود.
پرداخت 9 برابری تسهیلات به روستاییان مرزنشین به گزارش گروه سیاسی میزان، ابوالفضل رضوی شامگاه پنجشنبه در کارگروه تخصصی توسعه روستایی و عشایری استان کرمانشاه که در سرسرای جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان نمونه اگر در چنین روستایی، سهم آورده خانواری در آن شرکت یا تعاونی 50 میلیون ریال باشد، 450 میلیون ریال تسهیلات بدون دریافت هیچ سود و بهره ای به وی اعطا خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین اگر در روستاهای مرزی 50 خانوار مشارکت داشته باشند تا 1.5 برابر سهم آورده، اگر یکصد خانوار مشارکت داشته باشند تا چهار برابر، اگر 150 خانوار مشارکت کنند تا 6 برابر و اگر 200 خانوار و به بالا مشارکت داشته باشند تا 9 برابر تسهیلات بدون کارمزد به آنان پرداخت می شود.

رضوی خاطرنشان کرد: این میزان تسهیلات برای روستانشینان غیرمرزی در صورت مشارکت 200 خانوار، چهار برابر سهم آورده با کارمزد سه درصد و در صورتی که 50 خانوار مشارکت کنند به مقدار سهم آورده اشان خواهد بود، ضمن اینکه مشارکت 50 خانوار به بالا تا 200 خانوار نیز بر اساس سهم آورده آنان محاسبه و تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای دریافت این تسهیلات، افراد ساکن در روستاهای مرزی و غیرمرزی نیاز به معرفی هیچ گونه ضامنی ندارند و شماره ملی آن ها حکم ضمانت آن ها را دارد، در خصوص نحوه بازپرداخت تسهیلات نیز گفت: 2 سال نخست به عنوان دوران مشارکت، یکسال به عنوان تنفس و از سال چهارم به مدت پنج سال بازپرداخت تسهیلات آغاز خواهد شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری در ادامه و با بیان اینکه بیشترین توجه به روستاها در دولت تدبیر و امید و طی 2 سال گذشته صورت گرفته است، گفت: یکی از سیاست های اصلی و راهبردی دولت از همان ابتدا توجه به روستاها و تقویت آن ها بود که خوشبختانه تاکنون نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

رضوی با بیان اینکه تقریبا یک سوم از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند، افزود: در سال های گذشته شاهد کوچ بسیاری از روستانشینان به شهرها و بخصوص مناطق حاشیه ای بودیم و آن ها به این امید که زندگی بهتری را در شهرها خواهند داشت به خاطر اینکه توجه خاصی هم به روستاها صورت نگرفته بود مهاجرت می کردند که این آسیب های اجتماعی را نیز برای شهرها به همراه داشت.

وی تصریح کرد: اما خوشبختانه طی 2 سال اخیر از مهاجرت روستاییان به شهرها کاسته شده و تمام سعی دولت نیز این است تا با تشویق روستاییان، آن ها را از مهاجرت به شهرها منصرف کند.

رضوی گفت: در برنامه ششم توسعه دولت 30 شورا را مصوب کرده که یکی از آن ها شورای توسعه روستا و عشایر است که در آن راه های برخورداری هرچه بیشتر افراد روستایی و عشایر از معیشت بهتر بررسی و برای اجرا به دولت اعلام می شود.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در برنامه ششم توسعه و توسط شورای توسعه روستاها و عشایر انجام شده دادن معافیات مالیاتی 10 ساله به واحدهای تولیدی مستقر در روستاهاست.

وی یادآور شد: اقدام دیگر این است که می خواهیم 13 درصد از مبلغی که واحدهای تولیدی روستاها برای حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بپردازند نیز به دولت واگذار کنیم.

رضوی همچنین از شناسایی روستاهای مستعد در امر گردشگری خبر داد و گفت: یکی از برنامه های امسال معاونت توسعه روستایی آماده سازی یکصد روستای دارای جاذبه های گردشگری و معرفی آن ها به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که در این برنامه فروش محصولات و همچنین بحث صنایع دستی نیز دیده شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری در ادامه از برپایی همایش روستایی و عشایری از تاریخ 11 لغایت 17 مهرماه در محل نمایشگاه های تهران خبر داد و گفت: تنها 2 روز اول آن به همایش اختصاص دارد و در بقیه روزها شرکت کنندگان در همایش می توانند به عرضه و فروش محصولات خود بپردازند.

وی گفت: افراد روستایی برای حضور در این نمایشگاه می توانند با مراجعه به دفاتر توسعه روستایی استانداری ها و یا فرمانداری و بخشداری های تابعه در خصوص چگونگی حضور در آن اطلاعات لازم را کسب کنند.

رضوی در پایان از باقی ماندن 720 میلیارد ریال از اعتبارات سال گذشته در صندوق کارآفرینی امید خبر داد که در صورت تصویب طرح های اقتصادی به متقاضیان پرداخت می شود.

هم اکنون بالغ بر 61 هزار روستا در کشور وجود دارد که از این تعداد 38 هزار روستا، بالای 20 خانوار هستند.


انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *