رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پیوند گزارشگر سازمان ملل با بی‌بی‌سی، رسوایی تازه نظام دیپلماسی جهانی

20:29 - 07 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۰۷۶
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: پس از آنکه برخی گزارشهای اینترنتی فاش کردند عربستان سعودی يک ميليون دلار به "احمد شهید"، گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر رشوه داده تا عليه ايران گزارش‌های جهت دار بنويسد، دستگاه تبلیغاتی نظام سلطه که قافیه را باخته بود، بحرکت درآمد و در این حرکت، ناخودآگاه همپوشانی سازمان ملل را با یک بنگاه بدنام خبری وابسته به سلطه‌گران(BBC) فاش کرد.
پیوند گزارشگر سازمان ملل با بی‌بی‌سی، رسوایی تازه نظام دیپلماسی جهانیبه گزارش موضوع از این قرار است که برخی سایت‌های اینترنتی از جمله ويکی ليکس(فارغ از حاشیه‌های ایجاد شده و اینکه این اطلاعات تا چه حد مورد تایید است) اوایل هفته فاش کردند عربستان سعودی يک ميليون دلار به گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر رشوه داده تا عليه ايران گزارش‌های جهت دار بنويسد. بر اساس گزارشات افشاگرانه، سفارت عربستان در کويت این مبلغ را به "احمد شهيد،" داده تا موضعگيری تندی در قبال ايران انجام دهد.

این رسوایی بزرگی برای سازمان ملل بود؛ سازمانی که تلاش می‌کند همچنان افکارعمومی جهانیان را در مورد عملکرد خود بعنوان بازوی دیپلماتیک قدرتهای غربی فریب دهد. در اندک زمانی سایت‌هایی چون بی‌بی‌سی، چنان پوششی به این مطلب دادند و اتاق عملیات سلطه‌گران، بگونه‌ای وارد عمل شد که حتی سایت ویکی لیکس را، بعنوان یکی از سایت‌های انتشار دهنده این موضوع وادار به واکنش منفی نسبت به این خبر کرد!    

احمد شهید برای مجموعه نظام سلطه، مهره‌ای نیست که بآسانی از آن بگذرند. وی با پُز حقوق بشری خود، در طول سالهایی که از ماموریتش در مورد ایران می‌گذرد، کاری کرده که جاده عناد و تقابل قدرتهای سلطه‌گر با جمهوری اسلامی ایران از نگاه بین‌المللی هموار شود و این یعنی اوج آمال صهیونیست‌ها.

احمد شهید در طول ماموریت مطول خود، صرفا با کسانی مراوده داشته که دستشان به خون ملت ایران آغشته است و در گزارشهای متعددی که منتشر کرده، همان دیکته‌ای را نوشته است که صهیونیست‌ها برایش آماده کرده‌اند.

حمایت از قاچاقچیان مواد مخدر که به بهای منافع مادی خود، کمر به نابودی خیل  عظیمی از جوانان این مرزو بوم بسته‌اند، پشتیبانی از تروریستهایی که افتخارشان کشتن فرزندان این ملت است و ناحق جلوه دادن برخورد قضایی با متعرضان به نوامیس مردم و متجاوزان به عنف، عمده‌ترین کاری بوده که این سالها در پوشش حمایت از حقوق بشر در ایران، از احمد شهید برآمده است.

اما برای اینکه به پاسخهای بهتری به سوال "دلیل حمایت کور نظام سلطه و سیستم رسانه‌ای آن از احمد شهید چیست" برسیم، باید کمی بیشتر روی شخصیت پیچیده و مبهم او دقیق شویم.

مردی از یک سرزمین گمنام


«احمد شهید» متولد ۱۹۶۴ میلادی، یک مالدیوی است که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ معاون وزیر امور خارجه، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ سخنگوی دولت و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور بوده است. او ۱۱ ژوئن ۲۰۱۱ توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل، به عنوان «گزارشگر ویژه در امور ایران» انتخاب شد؛ اما این انتخاب، پشتوانه‌های قابل توجهی داشته است.

اسلامی که احمد شهید دارد


احمد شهید یک مسلمان زاده است و اتفاقا یکی از دلایل مهمی که نظام سلطه او را برای مقابله با یک کشور اسلامی برگزیده، همین است؛ اما اسلام  او چگونه اسلامی است؟برای پاسخ دادن به این پرسش، بهتر است به برخی گزاره‌ها درباره وی بپردازیم:

احمد شهید در سال ۲۰۰۹ جایزه "مسلمان دمکرات" را در دهمین "کنفرانس سالانه مرکز مطالعات اسلام و دموکراسی" از آن خود کرده است.  اگرچه بظاهر "مرکز مطالعه اسلام و دمکراسی" در سال 1999 به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی و غیرحزبی با هدف "تولید تحقیقات با کیفیت عالی درباره چالشها و فرصتهای دمکراسی" تأسیس شد، اما عملا این سازمان، مجموعه‌ای است که بوسیله صهیونیست‌ها با انگیزه نفوذ در اندیشه‌ها و شخصیت‌های اسلامی بنیان گذاشته شده است و اغلب نشست‌های آن در کشور آمریکا و یا اقمار اروپایی آن انجام می‌شود و هدف اصلی آن زدودن ارزشهای ناب اعتقادی از اسلام و تحریف آن تحت عنوان دمکراسی است.

از جمله تلاشهای اعتقادی احمد شهید درباب عقاید اسلامی این است که وی در سال ۲۰۰۵ تصمیم "شورای عالی امور اسلامی دولت مالدیو" درباره رد اعلامیه جهانی حقوق بشر را تغییر داد. این تصمیم بدنبال تمرکز بر اندیشه انسان‌گرایانه اسلام و اصالت و ارجحیت آن بر اعلامیه جهانی حقوق بشر اتخاذ شده بود.

درباره اعتقادات احمد شهید به عقاید اسلامی نیز همین بس که وی، بعنوان یک مسلمان، حرمت روابط نامشروع  در اسلام را نادیده گرفته و حتی مدعی نقض حقوق همجنس‌بازان در ايران شده است.

آشکارسازی مشابهت ماموریت‌های سازمان ملل و شبکه خبری بی‌بی‌سی

یکی از نکات جالب توجه درباره اقدامات و فعالیتهای احمد شهید بعنوان گزارشگر سازمان ملل متحد، زدن مهر تایید بر اندیشه‌ای است که سازمان ملل را عقبه سیاسی نظام سلطه دانسته و آن را جاده صاف کن دیپلماسی سلطه‌گری تلقی می‌کند. جالب است بداندید که گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل، پيش از ارائه گزارشهای خود به كميسيون حقوق بشر این سازمان، آن را در اختيار رسانه‌های نظام سلطه از جملهBBC  قرار مي‌دهد؛ چنانكه گزارش مقطعی او اواخر مهرماه سال 91 پيش از ارائه به كميسيون حقوق بشر ملل متحد، در BBC منتشر شد و گزارشهای بعدی او هم، چنین سرنوشتی پیدا کرد.

در واقع همسویی سازمان ملل که مدعی بی‌طرفی در تنظیم روابط بین‌المللی است با رسانه‌ای که عناد آن با اسلام و ارزشهای اسلامی بارها و بارها به اثبات رسیده است، رسوایی دیگری است که خود به اندازه رشوه گرفتن احمد شهید می‌تواند  بازتاب جهانی یابد.
همه دست‌اندرکاران و آگاهان رسانه‌ای بخوبی از ماهیت عملکرد خبری BBC آگاهند و می‌دانند که این شبکه گسترده، در خدمت چه اهدافی است و چه نقشی را در کشورهای جهان سوم و ممالک اسلامی ایفا می‌کند.
پیشینه بی‌بی‌سی در ایران

از جمله نخستین  برنامه‌های خارجی BBC ، برنامه به زبان فارسی بود كه در شهريور 1320، مقارن با حمله متفقين به ايران تولید و پخش آن آغاز شد و هدف آن آماده كردن ذهن ايرانيان برای بركناری رضا شاه و تحول اوضاع سياسی كشور بود.
علت تلاش برای بركناری رضاخان، کنارگذاشتن مستبدی بود كه اين بار عليه اربابان خود طغيان كرده و به جای انگليس و شوروی،  آلمان را به عنوان سرور خود برگزيده بود. جايگزين وی نيز مستبد ديگری از همان تبار بود كه بهتر از پدر می‌توانست در اين مقطع خدمت منافع بريتانيا باشد.

پس از آن در دوران نهضت ملي شدن نفت نيز راديو BBC  باز همين سياست را ادامه مي داد و از هيچگونه دشمني نسبت به حكومت ملی دكتر مصدق و نفاق افكني در ميان ايرانيان و تحريك مخالفان دولت فروگذار نمی كرد. ايستادگي BBC در برابر نهضت مردمی ملی كردن نفت به خوبی نشان می دهد كه آنچه در اولويت اول كاری BBC قرار دارد منافع بريتانياست نه چيز ديگر.
از آن پس تا ساليان دراز، BBC ستايشگر رژيم خودكامه شاه بود و آن چنان در اين راه پيش رفت كه در مهر 1350 به مناسبت جشن های دو هزار و پانصد ساله  شاهنشاهی يك مسابقه  شعر در بزرگداشت نظام شاهنشاهی ايران ترتيب داد كه به برنده آن يك بليط دو سره  سفر به لندن تعلق مي گرفت.

ولی از اواخر سال 1355 مقارن با زمامداری كارتر و تغيير راهبرد سياست خارجه امريكا و مجبور كردن شاه ايران به اعلام فضای باز سياسی، لحن  BBC تغيير كرد و ابتدا با ملايمت و سپس با شدت بيشتر به انتقاد از كارهای رژيم خودكامه شاه پرداخت و در گفتارهای خود خواستار برقراری دموكراسی و رعايت حقوق بشر در ايران شد که اهداف پشت‌پرده این امر نیز سالها پیش آشکار شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *