خنجر از پشت ابوظبی به فلسطین؛ امارات در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

14:14 - 26 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۹۲۶۷
همزمان با گمانه زنی‌ها مبنی بر الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی، تلاش برخی کشور‌های عربی و از جمله امارات برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، ابعاد آشکارتری به خود گرفته است.

- طی روز‌های گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که «انور قرقاش»، وزیر مشاور امارات در امور خارجی، روز سه شنبه در یک نشست صهیونیستی، آمریکایی که به صورت مجازی برگزار می‌شود، سخنرانی خواهد کرد.

در پی انتشار این خبر، «یدیعوت آحارانوت» نوشت «انور قرقاش تاریخ را خواهد ساخت و او نخستین نماینده عالی از جهان عرب به شمار می‌رود که در مقابل یهودیان سخنرانی می‌کند.»

علاوه بر این «یوسف العتیبه»، سفیر امارات در آمریکا، به تازگی طی مقاله‌ای جنجالی در روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» به تلاش این کشور برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اذعان کرد.

«العتیبه» در این مقاله نوشت که کشورش از یک سو صهیونیست‌ها را به اندیشیدن درباره بهبود روابط با کشور‌های عربی و از سویی دیگر کشور‌های عربی را نیز به فکر کردن درباره این موضوع تشویق کرده است.

این آشکارسازی تلاش برای بهبود روابط در زمانی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا از تصمیم خود برای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی سخن پرده برداشته است.

تلاش امارات برای بهبود روابط با رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که این کشور همزمان با این تلاش‌ها و در سیاستی ریاکارانه، درباره الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی هشدار می‌دهد.

با این وجود یادداشت سفیر امارات در آمریکا در یدیعوت آحارانوت واکنش‌ها و محکومیت‌های گروه‌های فلسطینی را در پی داشت.

«عبد اللطیف القانوع»، سخنگوی حماس، در واکنش به این اقدام، خواستار اتخاذ موضعی واحد از سوی کشورهای عربی در برابر این اقدامات امارات برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شد.

این مقام حماس خواستار جلوگیری از شرکت امارات در نشست‌های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شد.

در این بین رسانه‌های صهیونیستی نیز به تلاش‌های امارات در بهبود روابط با صهیونیست‌ها واکنش نشان داده و این کشور را متحد این رژیم توصیف کرده است.

تلاش شماری از کشور‌های عربی و در راس آنها امارات و عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نیست و این کشور‌ها طی سال‌های اخیر اگرچه در مواردی اندک علیه اقدامات «تل آویو» در قبال فلسطین موضع گیری‌هایی ضعیف داشته اند، اما در پشت پرده مناسباتی میان آنها برقرار بوده است؛ از تلاش برای آشکارسازی روابط و مذاکرات پنهانی نتانیاهو و بن سلمان.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *