قیمت لوازم خانگی قانونی ۲۵ درصد گران شد

14:47 - 24 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۸۶۶۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: حداکثر افزایش قیمت نسبت به بهمن ۹۷ برای تلویزیون ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی ۲۵ درصد ثبت شده است

رونمایی از سامانه گارانتی طی ۲ هفته آینده ـ عباس تابش، در نشست خبری اظهار کرد: شاه بیت آرامش بازار و تامین حقوق مصرف کننده از مسیر تامین کالا‌ها می‌گذرد.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان اهرم و بازوی تنظیم بازار، رصد تامین کالا‌ها را برای جلوگیری از هر گونه کمبود‌های احتمالی در دستور کار دارد.

وی گفت: ۹۹۴ پرونده قیمتی در سال ۹۷ در سازمان حمایت بررسی کردیم، این رقم به ۱۹۶۴ پرونده در سال ۹۸ رسید و افزایش بیش از ۹۸ درصدی داشت.

تابش خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول امسال تعداد پرونده‌های تشکیل شده در سازمان حمایت و ارسال شده به تعزیرات ۲۴۰ پرونده بوده است که این رقم به اندازه ۲ برابر کل سال ۱۳۹۸ (۱۲ ماهه ۹۸) بوده است که نشانگر عزم راسخ سازمان حمایت در برخورد با سوداگران است.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ بازرسی‌ها ۱۶ درصد افزایش، تعداد پرونده‌های متشکله ۴۰ درصد افزایش و تعداد تخلفات مکشوفه ۱۸ درصد افزایش داشت.

وی تصریح کرد: بازرسی‌های انجام شده در سامانه انبار‌ها در سال ۹۸ نسبت به سال قبل آن ۱۱ درصد افزایش داشته و پرونده‌های متشکله ۴۷ درصد کاهش و ارزش پرونده‌ها ۳۷ درصد کاهش داشت.

تابش با بیان اینکه تا دو هفته آینده از سامانه گارانتی رونمایی خواهد شد که در کنترل بازار و خدمات نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: رجوع به سامانه‌ها برای کنترل و تنظیم بازار در حال افزایش است، سامانه‌ها تکمیل‌تر می‌شود.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴ جزیی از شبکه توزیع است و در غیر این صورت عرضه خارج از شبکه محسوب می‌شود.

تایش اظهار کرد: پنج قلم کالای اساسی با اولویت رصد در این هفته لاستیک و خودرو، لوازم خانگی، برنج، شکر و نهاده‌های دامی است.

وی درباره قیمت لوازم خانگی بیان کرد: حداکثر افزایش قیمت نسبت به بهمن ۹۷ برای تلویزیون ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی ۲۵ درصد ثبت شده است، ذینفعان در مهلت مقرر باید قیمت کالای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند در غیر این صورت مشمول عرضه خارج از شبکه هستند.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: از بیستم همین ماه ذینفعان در بخش لوازم خانگی یک هفته مهلت دارند که قیمت کالای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند، ثبت قیمت در این سامانه بخشی از شبکه توزیع است.

وی گفت: بعد از ابلاغ ۲۰ و ۲۵ درصدی افزایش قیمت لوازم خانگی، بازرسی از اقلام و کالا‌های مرتبط با لوازم خانگی در اولویت کاری ما خواهد بود و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

تابش با بیان اینکه تامین حقوق مصرف کننده از مسیر تولید می‌گذرد، هر جا کالا به اندازه کافی تامین شد مصرف کننده نیز راضی بوده است، تصریح کرد: در قیمت گذاری، مستندات مکفی قیمت از صاحبان کالا دریافت می‌شود و بر اساس همین اسناد نسبت به قیمت کالا‌ها اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: آنالیز و قیمت نهایی خودرو مربوط به شورای رقابت است، در خصوص بحث اعمال ۱۰ درصد قیمت خودرو در کف بازار به عنوان متغیر برای کنترل بازار از درب کارخانه، پس از نهایی شدن تصمیم به ستاد تنظیم بازار ارایه می‌شود.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: برای تامین مواد اولیه وارداتی، سیاست کلی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است، گزارشات متناسب ارایه می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *