اعلام شماره ثبت خانه بوشهری‌ها/ مزایده گذاشتن این بنا با رعایت قواعد میراث فرهنگی بدون اشکال است

3:47 - 10 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۸۶۶
خبرگزاری میزان: مدیرکل ثبت بناها و بافت های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان این که به مزایده گذاشتن خانه بوشهری ها بدون اشکال است، اما باید شامل قواعد میراث فرهنگی باشد گفت: این خانه در شهریورماه سال 1391 ثبت اما به دلیل جابجایی مرکز اسناد شماره آن در تیرماه سال جاری به شماره31273 تخصیص یافت.
اعلام شماره ثبت خانه بوشهری ها/ مزایده گذاشتن این بنا با رعایت قواعد میراث فرهنگی بلااشکال است/ تولیدی شنبهفرهاد نظری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با اشاره به این‌که خانه بوشهری ها در شهریورماه سال 1391 به ثبت ملی رسیده بود، خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال 1392 مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی که به شیراز منتقل شده بود دوباره به تهران بازگشت و از آن زمان مشغول ساماندهی اسناد و مدارک موجود در این مرکز هستیم.

وی ادامه داد: بخش بزرگی از ساماندهی این اسناد به پایان رسیده است، با این وجود یکی از دلایل تاخیر تخصیص شماره ثبت شده به خانه بوشهری ها همین موضوع است. اما در تاریخ 15 تیرماه امسال به این خانه شماره ثبتی ارائه شد که شماره 31273 را شامل می شود تا فرآیند انجام شده درباره این خانه در سال 1391 تکمیل شود.

مدیرکل ثبت بناها و بافت های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پاسخ به این که چرا پس از مدت ها که شورای اسلامی شهر تهران در مورد تملک این خانه صحبت می کرد، میراث فرهنگی پاسخی در قبال ثبت بودن یا ثبت نبودن این خانه تاریخی پاسخی ارائه نداده است، گفت: بدون شک درهر استان خانه و آثار تاریخی زیادی وجود دارد که به ثبت رسیده است بدون شک این سازمان نام تک تک این آثار را محفوظ دارد، اما این اداره های کل استانی هستند که باید نسبت به ثبت بودن آن اطمینان و شماره ثبت آن را اعلام کنند.هر چند که برای اعلام شماره ثبت خانه بوشهری ها دچار فرآیندی جابجایی مرکز اسناد و نیمه تمام بودن تخصیص شماره ثبت برای برخی از آثار بودیم.

نظری در پایان با اشاره به این که به مزایده گذاشتن خانه بوشهری ها از دید ما بدون اشکال است، عنوان کرد: این خانه به واسطه ارزش های تاریخی و ملی که دارد ثبت شده محسوب می شود نه به واسطه مالکیت آن. اما باید قواعد میراث فرهنگی درباره این خانه در تمامی مراحل رعایت شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *