رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش قیمت لبنیات و انفعال همیشگی سازمان حمایت

11:19 - 19 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۷۲۱۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
در حالی که چند هفته از افزایش قیمت محصولات لبنی می‌گذرد سازمان حمایت به عنوان ناظر بازار همانند همیشه منفعل عمل کرده است.

ـ طبق روال چند سال اخیر باز هم شاهد آشفتگی قیمتی در بازار محصولات لبنی هستیم به گونه‌ای که قیمت‌ها بدون ضابطه افزایش یافته است.

افزایش قیمت‌ها در حالی است که برخی شرکت های لبنی در کمتر از ۲۰ روز قیمت محصولات خود را بیش از ۶ هزار تومان افزایش داده اند.

البته برخی از شرکت‌های لبنی سابقه طولانی در افزایش بی ضابطه محصولات خود دارند و طی سالیان گذشته نیز این موضوع را بار‌ها ثابت کرده اند و عدم برخورد مناسب با شرکت‌های متخلف آن‌ها را به تکرار تخلف وا داشته است.

افزایش قیمت لبنیات و انفعال همیشگی سازمان حمایت

این در حالی است که لبنیات جزو اقلام اصلی سبد غذایی خانوار‌ها محسوب می شود و نقش مهمی در سلامت جامعه دارد، اما طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت‌هایی که داشته موجب شده تا سهم آن از سبد غذایی بخش زیادی از جامعه کاهش یابد و یا حذف شود.

در این بین مشخص نیست دستگاه‌های نظارت کننده بر بازار که وظیفه آن‌ها رصد قیمت‌ها و دفاع از حقوق مصرف کننده است در حال انجام چکاری هستند.

سازمان حمایت که به عنوان مهم‌ترین نهادی که نقش نظارت و رصد بازار را بر عهده دارد همانند همیشه نقش یک تماشاچی را بازی می کند و علی رغم تغییرات در راس این سازمان و راس وزارت صنعت همچنان یک سازمان خنثی است و هیچ کارایی ندارد.

مسئولان این سازمان به جای رصد بازار و برخورد با متخلفان فقط هرازگاهی به ارائه آمار بازرسی بسنده می‌کنند، اما در عمل شاهد هستیم که اتفاقی از نظر کنترل قیمتی در بازار نمی‌افتد و یا پس از واکنش رسانه‌ها به گران شدن برخی اقلام اقدام به صدور اطلاعیه و اولتیماتوم می‌کنند که فقط جنبه نمایشی دارد و دردی را دوا نمی‌کند.

این در حالی است که پس از واکنش‌های زیاد به افزایش قیمت لبنیات، موسوی معاون سازمان حمایت به تازگی گفته؛ تغییرات قیمت در بررسی‌های اولیه با توجه به انتظار عمومی جامعه بالا بوده که به واحد‌های تولیدی اعلام شده است.

وی بیان کرد: ۴۰ درصد افزایش قیمت باید بررسی کارشناسی شود و رسیدگی خواهد شد.

البته باکری دبیر انجمن صنایع لبنی درباره افزایش قیمت‌ها گفت: زمانی که ۱۰ سال است که گرانفروشی محصولات لبنی انجام می‌شود یعنی بخشی از کار ایراد دارد.

وی گفت: با براورد اثربخشی افزایش قیمت در بخش خرد اقتصاد و بنگاه‌های تولید می‌توان افزایش قیمت را تعیین کرد و نرخ‌ها را تغییر داد.

دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: اکنون بعد از گذشت سه ماه از سال بنگاه‌های تولیدی آن بخش را که شامل قیمت گذاری نیست افزایش قیمت‌ها را اعمال می‌کنند تا از ضرر و زیان جلوگیری کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *