توانمندسازی زنان باید از درون خانواده آغاز شود/ خانواده باید در اولویت برنامه‌ریزی‌های شخصی قرار گیرد

13:20 - 06 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۶۵۲
خبرگزاری میزان: روان شناس امور تربیتی گفت: توانمندسازی زنان باید از درون خانواده آغاز شود، هر مسئولی و هر فردی از جامعه باید در برنامه ریزی‌های شخصی خود خانواده را در اولویت قرار دهد.
ندا ملکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان، با بیان این مطلب که زنان باید در خانواده مورد تکریم واقع شوند، مطرح کرد: توانمند سازی زنان از خانواده آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: هر مسئولی و هر فردی از جامعه باید خودش را به وقت خانواده تنظیم کند، به طوری که در برنامه ریزی های شخصی خود وقتتش را در اولویت خانواده قرار دهیم.

این روان شناس امور تربیتی با اذعان به اینکه ممکن است در برخی مواقع کارکردهای خانواده را نهادهای دیگر جامعه برعهده بگیرند، بیان کرد: با توجه به اینکه به سمت مدرن شدن و جامعه صنعتی پیش می رویم ولی باید به این نکته توجه داشت که سنگ بنای هر جامعه سالمی خانواده است، باید شاخص‌های خانواده سالم ایرانی و اسلامی استخراج شود تا خانواده و دیگر نهادها بتوانند در کنار یکدیگر طبق شاخص‌‌های تعریف شده عملکرد خود را محک بزنند.

ملکی با بیان این مطلب که باید دیگر نهادها در خدمت خانواده باشد نه خانواده در خدمت نهادها، ادامه داد: با توجه به اینکه رسانه در درون خانواده قرار گرفته است و خانواده با رسانه زندگی می‌کند، امروز شاهد هستیم که بسیاری از افراد زمان آزاد خود را صرف رسانه ها و شبکه های اجتماعی می کنند و از توجه به خانواده غافل می شوند، بنابراین در جامعه ای که رو به مدرن شدن است، افراد باید با فرهنگ مدرن زندگی کردن اشنا شویم.

وی با تاکید بر اینکه خانواده نیاز به آموزش رسانه ای دارد، خاطرنشان کرد: امسال کارگاه هایی را برای خانواده ها در نمایشگاه قرآن با عنوان «به وقت خانواده» برگزار کردیم و با بررسی آسیب‌های حضور خانواده‌ها در شبکه اجتماعی و فضای مجازی، به این نتیجه رسیدیم که خانواد بیشتر از کنار هم بودن وقتش را صرف شبکه های اجتماعی می کند.

این روان شناس امور تربیتی افزود: باید نهادها به کمک یکدیگر موقعیت هایی مناسب برای ایجاد فضای شاد برای خانواده ها فراهم کنند تا اعضای خانواده با لذت از در کنار یکدیگر اوقات فراغت خود را سپری کنند.

ملکی با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآن و شب شعر طنز در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: در این فضاها خانواده ها با اطمینان کامل با فرزندانشان به غرفه‌ها مراجعه می‌کنند، خانواده نیاز به ایجاد مناسب برای شادی دسته جمعی با اعضای خانواده خود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با کرسی‌های آزاد اندیشی و اینکه باید خانوادها مطالبه گر باشند تا جایی که مشکلات خود را با مسئولان در میان بگذارند تا مسئولان درصدد رفع مشکلات برآید، باید در اینزمینه برنامه ریزی کنیم.

این روان شناس امور تربیتی در خاتمه گفت: امروزه بحث نداشتن مهارت زندگی را جوانان نمی‌دانند و بدون آموزش وارد زندگی می‌شوند که این امر مشکلات زیادی را ایجاد می کند. براین اساس با برگزاری کلاس های آموزسی برای این افراد و مشاوره قبل از ازدواج می توان موارد و نکات مهمی که در خانواده و سلامت آن تاثیر گذار هستند، را برای افراد توضیح داد تا آگاهانه ازدواج کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *