رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رکورد زدن آمار کرونا و سفر‌های غیرضروری که ادامه دارد

22:01 - 15 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۶۳۳۵
باوجود افزایش آمار کرونا در کشور و درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر لغو سفر‌های غیرضروری همچنان مردم سفر‌های خود را ادامه می‌دهند.

- «کرونا در ایران رکورد زد!»؛ خبری کوتاه که در عین اختصار معنای خاصی را با خود به همراه دارد. امروز با ابتلای ۳۵۷۴ مورد جدید، بالاترین آمار ابتلای روزانه کرونا در ایران ثبت شد و نگرانی‌ها درباره افزایش تلفات جانی بیماران مبتلا به کرونا افزایش یافت.

بیش از صد روز از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد و به نظر می‌رسد علیرغم هشدار‌های وزارت بهداشت درباره جدی گرفتن خطر شیوع کرونا، مردم تا حدودی از انجام پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با این بیماری غفلت کرده و اوضاع را عادی می‌انگارند.

مصداق این حرف را می‌توان در افزایش سفر‌های چند روزه مردم و در تعطیلات خردادماه مشاهده کرد که اگرچه هنوز کرونا تمام نشده و خطر آن کاهش نیافته، اما مردم سفر‌های خود را شروع کرده و ابایی از مریض شدن ندارند.

رکورد زدن آمار کرونا و سفر‌های غیرضروری که ادامه دارد

سفر‌های غیرضروری مردم باوجود درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و ماندن در منزل در حالی انجام می‌شود که تنها در ابتدای تعطیلات نیمه خردادماه و براساس آخرین اطلاعات دریافتی از ۲۲۵۷ ترددشمار فعال در محور‌های برون‌شهری، نسبت به روز قبل آن با ۳ درصد افزایش تردد روبه‌رو بوده‌ایم.

رکورد زدن آمار مبتلایان به کرونا در حالی نگران ساز شده است که در این صد روز و اندی از شیوع کرونا اقدامات گسترده‌ای در این حوزه انجام شده است و هیچ کس دلش نمی‌خواهد به روز‌های ابتدایی جنگ با این ویروس ناشناخته برگردیم.

این مساله آنچنان مایه نگرانی شده است که رییس‌جمهور در تماس تلفنی خود با وزیر بهداشت بر این مساله تاکید کرد که سفر‌ها صرفا باید برای انجام کار‌های ضروری انجام گیرد و شایسته نیست دستاورد بزرگ کنترل شیوع کرونا در اثر اهمال از بین برود.

البته این نگرانی تنها منحصر به رییس‌جمهور نیست و بسیاری از مسئولان وزارت بهداشت نیز در روز‌های اخیر بر این مساله تاکید کرده‌اند که تنها راه مهار این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و نباید انتظار داشته باشیم که به زودی‌ها از شر این بیماری خلاص شویم و عملا باید به زندگی با این ویروس عادت کنیم.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به حضورش در اواسط ظهر ر روز برای بالا و پایین رفتن آمار مبتلایان به کرونا عادت کرده‌ایم، بار‌ها بر این مساله تاکید کرده است که همه باید از سفر‌های غیرضروری خودداری کنند و نباید گمان برند که این وضعیت به اتمام رسیده است.

مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری ستاد مبارزه با کرونا هم در خصوص موج دوم ویروس کرونا در تهران هشدار داده و تاکید کرده است آمار مراجعان نسبت به گذشته به خصوص در بیمارستان امام (ره) که معیار ما بوده بیشتر شده و با باز شدن اماکن عمومی، رستوران‌ها و... انتظار افزایش تعداد مبتلایان را داریم.

رکورد زدن آمار کرونا و سفر‌های غیرضروری که ادامه دارد

به گفته این عضو کمیته کشوری ستاد ملی مقابله با کرونا افزایش آمار مبتلایان به این بیماری از این حیث افزایش یافته است که برخی مردم فکر مى‌کنند که کرونا تمام شده است و به زندگی عادی خود برگشتند، اما مى‌توان گفت که موج جدیدی از شیوع کرونا آغاز شده است و مردم نباید این مساله را ساده بگیرند.

این نگرانی‌ها آنجایی افزایش می‌یابد که بدانیم علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم از افزایش تعداد مبتلایان در تهران سخن گفته و هشدار داده که نکته بسیار مهم تنوع علائم بالینی در مراجعین به بخش‌های بهداشتی و درمانی است، چراکه علاوه بر علائم ثابت سرفه، تنگی نفس، لرز و مشکلات تنفسی، علائم جدیدی از جمله مشکلات گوارشی نیز دیده می‌شود.

در این شرایط با توجه به اینکه با آغاز فصل گرما هرساله با افزایش بیماری‌های گوارشی هم روبه‌رو بوده و هستیم، درنتیجه ضرورت دارد که نسبت به این بیماری هزار چهره توجه بیشتری نشان دهیم و آن را تنها یک آنفولانزا یا سرماخوردگی ساده در نظر نگیریم.

رکورد زدن آمار کرونا و سفر‌های غیرضروری که ادامه دارد

البته آنچه نباید از آن غافل شد این است که اگرچه بسیاری از ما سفر‌های و برنامه‌های معمول خود را در ایام عید نوروز یا ماه رمضان تعطیل کرده و شاید اکنون از درگیرشدن با کرونا خسته شده باشیم، اما بد نیست به این مساله نیز توجه شود اگر دستاوردی در حوزه مقابله با کرونا در این روز‌ها در کشور پدید آمده، همگی در اثر رعایت همگانی و همکاری و مشارکت مردم برای مقابله با این ویروس ناشناخته بود.

اگر در شرایط فعلی به ناگهان تمامی تمهیدات قبلی را کنار گذاشته و به زندگی پیش از کرونای خود بازگردیم، باید این خطر را نیز بپذیریم که جان خود، خانواده و هموطنانمان را به خطر انداخته و به نوعی به استقبال مرگ رفته‌ایم.

هرچند در پایان باید بر این مساله نیز تاکید کرد که در ایام مبارزه با کرونا بسیاری از فعالان پزشکی و کادر درمانی در این روز‌های سخت جان خود را برای حفاظت از مردم از دست داده‌اند و شب و روزشان را برای مراقبت از بیماران گذشته‌اند، در نتیجه ساده‌ترین کاری که در این روز‌های سخت برای تشکر از فرشتگان سفیدپوش بیمارستان‌ها می‌توان انجام داد، این است که تا جای امکان در خانه بمانیم و از سفر‌های غیرضروری خودداری کنیم تا کوچکترین گزندی از این بیماری به خود، خانواده و هموطنانمان نرسد.


برچسب ها: کرونا سفر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *