جنگ اراده‌ها را ایران برد

8:53 - 06 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۳۷۱۳
کاخ سفید برای محدود سازی روابط تجاری ایران با دنیا بر روی دادوستد نفتی میان تهران و کاراکاس تمرکز کرده و با انواع کارشکنی‌ها و تهدید‌ها به دنبال قطع این رابطه بود که با پهلو گرفتن ۵ نفتکش ایرانی در سواحل ونزوئلا، بازهم شکست خورد.

جنگ اراده‌ها را ایران برد - روزنامه حمایت نوشت: مبادله بنزین با طلا میان ایران و ونزوئلا سرفصل تازه ترین ابتکارات برای بی خاصیت کردن سریال فشار حداکثری بر ایران از سوی آمریکا است که کلید اجرای آن از اوایل ماه جاری با طرح تبادل شمش طلا میان ایران و ونزوئلا در ازای تعمیر پالایشگاه‌های این کشور از سوی تکنسین‌های ایرانی زده شد و اکنون به صادرات بنزین و سوخت از سوی ایران به ونزوئلا رسیده است. روز پنجشنبه ۲۵اردیبهشت خبرگزاری رویترز به استناد اسناد وب‌سایت مسیریابی کشتی موسوم به «رفینیتیو آیکون» مدعی شد یک کشتی حامل سوخت از ایران به سوی ونزوئلا عازم است. بر اساس داده‌های این خبرگزاری کشتی مورد اشاره با پرچم ایران، بدون خاموش کردن سامانه‌های مکان‌یابی خود، در اندازه متوسط، از بندرعباس و با سوخت بنزین در حال حرکت بوده و اکنون کانال سوئز را رد کرده است. اما این همه سناریو نیست و به ادعای این رسانه ایران حداقل چهار کشتی دیگر با نام های پتونیا و فارست، فاکسون و کلاول را هم به منظور انتقال بنزین راهی ونزوئلا کرده است. ساعاتی پس از انتشار این گزارش یکی از مقامات آمریکایی گفت که واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است. ۲۸اردیبهشت ماه و همزمان با اعزام چهار ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا به همراه هواپیمای «پی‌۸ پوسایدون» از اسکادران VP-۲۶ به منطقه کارائیب، بخشی از اقدامات مناسب کاخ‌سفید عیان شد.
پیش از این هم خبرگزاری‌ها از انتقال ۹تُن طلا به ایران از ونزوئلا و ورود تکنیسین‌های ایرانی متخصص در زمینه تولید بنزین به این کشور خبر داده بودند. همچنین یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده بود واشنگتن اطمینان دارد دولت «نیکلاس مادورو» رییس‌جمهوری ونزوئلا به‌ازای دریافت سوخت از ایران، چندین تن طلا در اختیار این کشور قرار می‌دهد. تقابل تازه‌ای که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری در دریای کارائیب پی می‌گیرد، نقض تمام معاهدات بین المللی و محکوم از سوی ایران است و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، واکنش‌های تندی از سوی جمهوری اسلامی داشت. 

 بزنید، می‌زنیم!
در همین رابطه حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهوری  در تماس تلفنی امیر قطر با وی، با اشاره به برخی تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه دریای کارائیب، هشدار داد: اگر نفتکش‌های ما در دریای کارائیب یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکایی ها دچار مشکل شوند  متقابلا برای آنها مشکل بوجود خواهد آمد. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه نیز در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته و تاکید کرد که آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی بویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد. سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه هم ضمن احضار سفیر سوئیس در ایران به عنوان حافظ منافع آمریکا روابط تجاری ایران و ونزوئلا را روابطی کاملا مشروع و قانونی دانست و اظهار داشت: توسل به اقدامات قهری و یا دیگر رفتارهای قلدرمآبانه از سوی آمریکا تهدیدی برای آزادی کشتیرانی و تجارت بین المللی و جریان آزاد انرژی بوده و تجلی آشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین‌الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به شمار می‌آید.

 قدردانی جالب ونزوئلایی‌ها از ایران
علی‌رغم تهدیدات آمریکا، واشنگتن نتوانست هیچ خللی در اراده ایران و ونزوئلا برای برقراری تجارت بین خود، وارد کند و دو نفتکش از 5نفتکش ایرانی که حامل بنزین بود به سواحل این کشور رسید و شکست بزرگ دوباره‌ای برای آمریکا رقم خورد. نفتکش «فورچون» حامل نخستین محموله بنزین ایران برای ونزوئلا، روز گذشته در مقصد نهایی خود در بندر «ال پالیتو» در شمال این کشور پهلو گرفت و  ساعاتی پس از پهلو گرفتن فورچون، دومین نفتکش ایرانی با نام فارست(Forest) نیز وارد آب‌های ونزوئلا شد. «نیکولاس مادورو» رییس‌جمهور ونزوئلا یکشنبه گذشته در تلویزیون دولتی این کشور از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران و حسن روحانی رییس‌‎جمهوری به دلیل ارسال این محموله ها قدردانی کرد و گفت: ونزوئلا «دوستان خوب و شجاعی» در جهان دارد. گروهی از جوانان ونزوئلایی هم با برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران مقابل یکی از کوه‌های معروف این کشور از تلاش‌های تهران جهت ارسال بنزین به کشورشان تشکر کردند. همچنین برخی رسانه‌ها از استقرار انواع سامانه‌‎های موشکی ارتش ونزوئلا و آماده‌باش نیروی هوایی این کشور برای واکنش نشان دادن به اقدام نابخردانه آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی عازم ونزوئلا خبر دادند. ارتش ونزوئلا نیز برای نشان دادن اقتدار خود به آمریکا، در جزیره‌ای که منتظر رسیدن نفتکش‌های ایرانی است رزمایش موشکی انجام داد. «ساموئل مونکادا» نماینده دائم کاراکاس در سازمان ملل هم اعلام کرد: شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل این سازمان را درباره قصد احتمالی آمریکا برای انجام اقدام نظامی علیه نفتکش‌های ایرانی که عازم ونزوئلا هستند، آگاه کرده است.

 پوزه آمریکا به خاک مالیده شد
اما در دیگر سو، شکست دوباره آمریکا در مقابل اراده ایران با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در مقاله‌ای نوشت: ورود نفت‌کش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا سیلی قوی به رییس‌جمهور آمریکا و استکبار آمریکایی است و مقدمه فروپاشی سیاست تحریم‌ها و محاصره‌های واشنگتن علیه کشورها را کلید زد. در بخش دیگری از این مقاله آمده است: این ابراز حمایت و همبستگی ایرانِ شجاع با دوست و همپیمان ونزوئلایی‌اش موید این واقعیت است که برخی کشورها هستند که از تهدیدهای آمریکایی نمی‌هراسند و برای دفاع از دوستان، همپیمانان و کرامت‌شان آماده رویارویی نظامی نیز هستند. «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا هم در گفت‌وگو با مهر، تأکید کرد: از نظر حقوقی آمریکا نمی‌تواند از ورود کشتی‌های ایرانی به ونزوئلا خودداری کند. رییس‌جمهور کوبا با اشاره به ورود نفتکش ایرانی به غرب کاراکاس اظهار داشت که ایران توانسته محاصره جنایتکارانه و غیرقابل قبول آمریکا را درهم بکشند.

 هدفمان کشاندن ایران به میز مذاکره است
اما انتقال بنزین ایران به ونزوئلا، که علی‌رغم فشار و تلاش آمریکا به سرانجام رسیده، سردرگمی و وحشت زیادی در کاخ‌سفید ایجاد کرده است. در همین رابطه، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید با دخالت در امور ایران و ونزوئلا، از انتقال بنزین ایران برای مردم ونزوئلا ابراز نگرانی کرد. وی مدعی شد: انتقال بنزین ایران به ونزوئلا اقدامی ناراحت‌‎کننده است. «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم ادعا کرد که هدف از سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران کشاندن ایران به پای میز مذاکره است. وی با اذعان به شکست هجمه ضدایرانی درخصوص موضوع انتقال بنزین ایران به ونزوئلا، مدعی شد: ایران بدون فشار اقتصادی پای میز مذاکره نخواهد آمد. کوتاه سخن اینکه، هرگونه تهدید نظامی و تجاری ایران از سوی کاخ‌سفید می‌تواند تمرکزها را از ناکارآمدی‌های بحران کرونا دور کند و ترامپ ماه‌هاست به دنبال چنین بهانه‌ای می‌گردد. درگیری محدود با ایران می‌تواند فشار روانی موجود را دستکم در لابی‌های کنگره و سنا علیه او کم کند اما ریسک چنین درگیری آنقدر بالا خواهد بود که رییس‌جمهوری تاجرمسلک را از آلودن به آن باز دارد. ترامپ بهتر از هرکسی می‌داند که دزدی و گردنه‌گیری محدود در کارائیب نخواهد ماند و دامنه آن منافع و منابع فراوان اما پراکنده آمریکا در جهان به ویژه خاورمیانه را هم دربر خواهد گرفت. تفکر عقلایی، به خطر انداختن این منافع را برای متوقف کردن چند کشتی حامل سوخت به کشور ثالث قابل قبول نمی‌داند اما در صورت رفتار عقلایی از سوی ترامپ، مسئولیت ابهت فروریخته آمریکا و شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران، کاندیدای ریاست‌جمهوری۲۰۲۰ را رها نخواهد کرد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *