چرا سکه گران شد؟

10:08 - 27 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۲۱۱۱۴
با شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، سکه و طلا با جهش قیمتی مواجه شده و سکه در آستانه ورود به کانال ۷ میلیون تومانی قرار گرفته است.

چرا سکه گران شد؟ - روزنامه ایران نوشت: در ماه‌های اخیر و همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، بازار سکه نیز همانند بسیاری از بازار‌های دیگر از این همه‌گیری متأثر شد. در شرایطی که در آبان ماه سال گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در کانال قیمتی ۴ میلیون تومان قرار داشت، از روز نخست اسفند ماه گذشته وارد کانال ۵ میلیون تومان شد و به فاصله چهار روز یعنی در ۵ اسفند خود را به کانال ۶ میلیون تومانی رساند. با افزایش تدریجی نرخ سکه در روز‌های ابتدایی سال‌جاری نیزهر قطعه سکه در آستانه ورود به ۷ میلیون تومان قرار گرفته است؛ بنابراین همزمان با رونق شدید بازار سهام، سکه‌های بورسی هم مورد توجه برخی از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

چرا سکه افزایشی شد

درخصوص دلایل رشد قیمت سکه و طلا در بازار پای عوامل متعددی در میان است. اولین عاملی که به‌صورت سنتی روی بازار سکه و طلا تأثیر دارد نرخ ارز است که در ماه‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است به‌طوری که هم‌اکنون هر دلار امریکا در میانه کانال ۱۷ هزار تومان قرار گرفته که نسبت به اوایل اسفند گذشته رشد بیش از ۲ هزار تومانی نشان می‌دهد؛ بنابراین صعودی بودن نرخ ارز یکی از عواملی است که به تقویت قیمت‌ها در بازار سکه و طلا منجر شده است.

علاوه براین افزایش تورم انتظاری در کشورعامل دیگری است که بخشی از سرمایه گذاری‌ها را به سمت این بازار هدایت کرده است. این درحالی است که برخی از کارشناسان بازار نقد مهم‌ترین دلیل رشد قیمت در بازار نقدی سکه را افزایش قیمت گواهی‌های سپرده سکه در بورس کالا و بازار سرمایه می‌دانند. حال این پرسش مطرح می‌شود که چه دلایلی به رشد قیمت سکه‌های بورسی منجر شده است.

براساس آمار‌های موجود قیمت گواهی سپرده سکه در بورس که در آبان ماه سال گذشته در کانال ۴ میلیون تومان بود از اواخر دی ماه سال گذشته وارد کانال ۵ میلیون تومان شد و از ابتدای اسفند پارسال به کانال ۶ میلیون تومان و هم‌اکنون نیز در کانال ۷ میلیون تومان قرار گرفته است.

رد پای کرونا در رشد قیمت سکه بورسی

در همین زمینه حسن کاظم‌زاده کارشناس بازارآتی و گواهی سکه درخصوص دلایل رشد قیمت گواهی سپرده سکه در بورس گفت: یکی از دلایلی که به رشد قیمت‌ها دراین بازار کمک کرد افزایش تورم انتظاری در جامعه بود که باعث شد تا بخشی از نقدینگی به بازار سکه سرازیر شود.

به گفته وی همانگونه که در ماه‌های اخیر بازار سهام و حتی ارز مأمنی برای سرمایه‌گذاری شده است، برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خود بخشی از نقدینگی خود را در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا نیز تأثیر بسیار زیادی در تقویت جریان ورود نقدینگی به بازار سکه‌های بورسی دارد اظهار کرد: در شرایطی که برخی سرمایه‌گذاران به‌دنبال خرید سکه و طلا برای حفظ ارزش دارایی خود یا کسب سود بودند، شیوع ویروس کرونا بازار طلا و سکه نقد را به تعطیلی کشاند و برهمین اساس بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در این بازار از طریق بازار سرمایه بود که نیاز به حضور فیزیکی جدی نیز نداشت. بدین ترتیب تقاضایی که برای سکه وجود داشت در غیاب بازار نقد به بازار بورس هدایت شد.

آیا قیمت‌ها حباب دارد

کاظم‌زاده در پاسخ به این پرسش که با توجه به رشد بیشتر قیمت گواهی سپرده سکه نسبت به بازار نقد آیا قیمت سکه‌های بورسی واقعی است؟ گفت: با توجه به اینکه نقدینگی قابل توجهی برای خرید و فروش سکه بورسی درگیر شده است نمی‌توان گفت که قیمت‌ها دراین بازار غیرواقعی است چرا که براساس عرضه و تقاضا اتفاق افتاده است.

وی توضیح داد: تا دو ماه پیش قیمت سکه بورسی و بازار نقد یکسان بود، اما به‌صورت مقطعی و به دلایلی که اشاره شد میزان تقاضا دراین بازار رشد کرد و باعث افزایش قیمت شده است. این درحالی است که با فعالیت بازار نقد به‌طور قطع دوباره بخشی از نقدینگی به بازار سکه نقد بازمی گردد.

به‌گفته این کارشناس به‌دلیل اینکه بازار سکه نقد به‌دلیل کرونا غیرفعال شده بود قیمت‌ها دراین بازار پایین‌تر است و هم‌اکنون خود را به قیمت سکه‌های بورسی که واقعی‌تر است نزدیک می‌کند.

سکه بورسی شفاف‌تر است

کاظم‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه معاملات در گواهی سپرده سکه شفاف‌تر است گفت: برخی سعی می‌کنند اینگونه وانمود کنند که قیمت سکه‌های بورسی غیرواقعی است این درحالی است که بازار سرمایه به‌دلیل شفافیت قابلیت اتکای بیشتری دارد، ولی در بازار نقد معاملات به‌صورت سنتی انجام می‌شود و شفافیت بازار سرمایه را ندارد. این کارشناس افزود: اگر در بازار گواهی سپرده سکه سفته بازی رخ می‌داد باید از ماه‌های قبل که قیمت بازار نقد و بورس یکسان بود این اتفاق می‌افتاد؛ اما مهم‌ترین دلیلی که رشد قیمت‌ها را سبب شده افزایش میزان تقاضاست که نقدینگی قابل توجهی را به این بازار روانه کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *