سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس: هنوز اجماع نسبی درباره مسیر توسعه کشور ایجاد نشده است

9:54 - 23 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۲۰۱۰۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سرپرست «مرکز پژوهش‌های مجلس» شورای اسلامی گفت: هنوز اجماع نسبی درباره مسیر توسعه کشور ایجاد نشده است و به دلیل این نقیصه هنوز مسیر توسعه‌ای وجود ندارد لذا در عمل تمام اقدامات پراکنده است و ما نمی‌دانیم از چه تولیدی حمایت کنیم.
سرپرست مرکز پژوهش های مجلسگزارش سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره جهش تولید، چارچوب مفهومی و نظریه الگوی راهبردی حمایت از تولید در ایران در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
 
سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس در ابتدای ارائه این گزارش گفت: مقام معظم رهبری امسال را مزین به سال جهش تولید کردند.

وی افزود: بعد از این نام گذاری رییس مجلس شورای اسلامی ماموریتی به مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ قانونی اساسی دادند. رییس مجلس تاکید داشتند که کمیسیون و مرکز گزارش‌هایی  را درباره جهش تولید تهیه کنند، لذا بر همین مبنا سه رسته کار انجام شد.

قاسمی با بیان اینکه در دو دهه گذشته شعار‌های زیادی درباره حمایت از تولید در کشور داده شد، بیان داشت: بالاخره ما باید یک بار مشخص می‌کردیم که این موارد به چه نتیجه‌ای رسیده است، البته ما منکر اقدامات، دستاورد‌ها و زیرساخت‌ها و زحمات در این رابطه نیستیم، اما متاسفانه همه این موارد تاکنون نتوانسته  تحولی در سازمان و ساختار تولیدی و صنعتی کشور ایجاد کند.
 
قاسمی در ادامه با اشاره الزامات و روشهای مطلوب حمایت از تولید از سوی دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه، گفت: ما فرضمان این است که می‌خواهیم یک چارچوب مبتنی بر دانش اقتصاد و سیاست گذاری ارائه کنیم که از حرکات پراکنده‌ای که تاکنون انجام شده است پرهیز کنیم و به یک چارچوب مطلوب برسیم.
 
وی تاکید کرد: ما برای اینکه به این مطلوب برسیم کارهای زیادی انجام شده است. در این زمینه تجارب کشورهایی چون ژاپن و کره، آمریکا، آلمان، ترکیه و برزیل در حمایت از تولید به دقت بررسی شده و همچنین درباره نقض حقوق مالکیت با مجموعه فعالان اقتصادی کارهای موردی انجام شده است.
 
قاسمی با طرح این سؤال که چرا پول‌ها در کشور منجر به تولید نمی‌شود، تاکید کرد: در ایران متاسفانه پول‌ها به سمتی می‌رود که عملا منجر به تولید نمی‌شود. دلایل مقابله با این موضوع بررسی شدند. در همه کشور‌هایی که نام بردم در فرآیند صنعتی و علمی شدن تولید حتما تولید نقش داشته است؛ حمایت‌های مالی - اعتباری، تعرفه‌ای و نظام پایش آن‌ها برای دستیابی به اهداف وجود داشته و راهبرد توسعه صنعتی پیش‌بینی شده است. علاوه بر این فرهنگ تولید سرمایه گذاری تقویت و در مقابل برای فعالیت‌های منجر به رانت‌جویی محدودیت‌های فراوانی وجود دارد.
 
میلیاردها دلار  صرف حمایت از تولید کردیم اما ...

وی ادامه داد: سازوکار تامین مالی تولید در این کشور‌ها تسهیل شده و دولت رانت مولد هدفمند و مقید به زمان توصیف کرده است. در آسیب‌شناسی این موضوع باید گفت که در حمایت‌های ما این معیار‌ها رعایت نشده. کشور ما میلیارد‌ها دلار صرف حمایت از تولید کرده، ولی ساختار و سازمان تولیدی صنعتی کشور هنوز کهنه و درمانده روش‌های قدیمی تولید است که در نتیجه کیفیت تولید متناسب نیست و مجموعه ارزش تولیدی وابسته به رانت ارزان‌قیمت نفت و گاز تزریقی به صنایع و صدور مجوز‌هایی است که نتیجه‌اش رانت است.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما ۸ اقدام مهم را برای عملیاتی کردن شعار جهش تولید را تدوین کردیم ،بیان داشت: ابتدا بحث راهبرد صنعتی کشور و انتخاب پیش ران‌ها است، متاسفانه هنوز اجماع نسبی درباره تاثیر توسعه کشور در بین مسئولان حاصل نشده یعنی نمی‌دانیم که کشور قرار است به کدام سمت حرکت کند، چون این اجماع نسبی درباره مسیر توسعه کشور وجود ندارد در عمل تمام اقدامات پراکنده خواهد بود و نمی‌دانیم چگونه باید از مزیت‌ها استفاده کرده و از چه تولیدی حمایت و چگونه حمایت شود.

وی با بیان اینکه سردرگمی در رابطه با تهیه مسیر توسعه کشور موجب شده مسیر سیاست خارجی کشور هم روشن نباشد،تصریح کرد: این سردرگمی در سیاست خارجی نتیجه عدم اجماع نسبی در مسیر توسعه داخلی کشور است.

قاسمی تصریح کرد: اگر قرار است فرصتی را که روسیه در اختیار ما برای توسعه ناوگان ریلی قرار داد در جای خود استفاده نکردیم و یک شعاری را که نباید در آن لحظه برای حمایت از تولید می‌دادیم و با نام حمایت مانع از توسعه اصلی شدیم و همچنین اگر از فرصت‌هایی که چین و اروپا در اختیار ما قرار می‌دهد به موقع نتوانسته ایم استفاده کنیم تنها نمی‌دانسته ایم که در داخل کشور باید کدام مسیر را انتخاب کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *