زمین خواران بستر تنگه مهریان یاسوج با هوشیاری دستگاه قضایی، زمین گیر شدند

13:00 - 12 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۶۲۹۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
با وصول گزارشی مبنی بر  تصرف  بستر و حاشیه رودخانه منطقه گردشگری تنگه مهریان یاسوج، دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در راستای صیانت از اراضی ملی به موضوع ورود کرد.
از برخورد قاطعانه با متصرفان بستر تنگه مهریان یاسوج تا رفع تصرف ۲۸۰ هکتاری از اراضی ملی - در اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی بر احیای حقوق عامه به عنوان یکی از وظایف قوه قضاییه تاکید شده است. موضوعی که این روزها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و آیت الله رییسی رییس قوه قضاییه بارها بر آن تاکید داشته است. 

رییس قوه قضاییه ۲۰ فروردین ماه سال جاری در اولین جلسه روسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها در سال جدید، احیای حقوق عامه را به عنوان ماموریت قوه قضاییه مورد اشاره قرار داد و گفت: در رابطه با حقوق عامه بخش‌های مختلفی مسئولیت دارند و مطابق قانون اساسی احیای حقوق عامه با قوه قضاییه است.

وی با بیان اینکه موارد روشن از حقوق عامه باید مورد پیگیری قرار گیرد، تصریح کرد: انحصارگری و عدم شفافیت از موانع حقوق عامه است و باید در جای خودش دنبال شود و مسئولیت آن هم با دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و دادستان‌ها در سراسر کشور است.

مقامات قضایی خصوصا در دوره تحول به منظور تحقق تاکیدات رییس قوه قضاییه در راستای حفظ حقوق عامه با اقدامات قاطع تلاش‌های مثمرثمری را در انجام داده‌اند که از جمله آن می‌توان به بازگشت اموال تصرف شده به بیت المال اشاره کرد.

 در راستای جلوگیری از هرگونه تجاوز به حریم طبیعت و  اقدامات غیرمجاز از جمله ساخت و ساز و یا تصرف غیرقانونی اراضی ملی در حریم و بستر رودخانه‌ها ، شاهد هستیم که در همه شهرها و شهرستان‌ها دادستان‌ها به عنوان مدعی العموم ورود داشته و در برخورد با قانون شکنان  و متخلفان هیچ گونه مماشاتی نشان نمی‌دهند.

در همین زمینه طبق گزارش های رسیده مبنی بر  تصرف  بستر و حاشیه رودخانه منطقه گردشگری تنگه مهریان یاسوج، دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در راستای صیانت از اراضی ملی ورود کرد تا از تصرف بستر تنگه‌ای زیبا در پنج کیلومتری مسیر یاسوج به اقلید که منظره‌ زیبا و طبیعی آن چشم هر مسافری را به خود جلب می‌کند، جلوگیری شود.

رییس کل دادگستری کهگیوبه و بویراحمد پس از دریافت این گزارش فورا بازدیدی از این محل می‌کند و مهلتی برای رفع تصرف تعیین می‌نماید.

نگین تاجی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در بازدیدی که با حضور کارگروه متشکله در این زمینه، انجام شد به شرکت آب منطقه‌ای که وظیفه‌ی اصلی رفع تصرف بستر رودخانه را دارد، فرصتی داده شد که نسبت به رفع تصرف اقدام کند. با اتمام این فرصت رفع تصرف صورت می گیرد و  با کسانی که در این حوزه، قانون را رعایت نکرده اند برخورد بسیار جدی و عبرت آموز می‌شود.

سودجویان، قصد غرس بیش از ۴ هزار درخت را داشتند 

البته اقدامات دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در حفاظت از منابع طبیعی فقط به جلوگیری از تصرف تنگه مهریان خلاصه نمی‌شود. رییس کل دادگستری این استان چندی پیش با صدور بخشنامه‌ای برای حوزه‌های قضایی مبنی بر برخورد با سودجویان متجاوز به منابع طبیعی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، نقشه راه را برای قضات تعیین کرده است.

رییس  کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه از برخورد با سودجویانی که قصد غرس درخت به منظور تصرف اراضی ملی را داشتند خبر داد و گفت: عده‌ای از سودجویان، قصد غرس بیش از ۴ هزار درخت و تصرف در عرصه منابع طبیعی را داشتند که از ادامه تجاوز به منابع ملی جلوگیری شد.

خلع ید بیش از  ۲۰۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی 


رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین اشاره‌ای هم به رفع تصرفات صورت گرفته به موجب احکام صادره دستگاه قضایی این استان داشت و افزود: در بُعد پرونده‌های حقوقی تحت عنوان دعاوی خلع ید قریب ۲۰۶ هکتار در سال ۹۸ با همکاری خوب اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستان‌ها رفع تصرف شده که آمار بسیار قابل توجهی بود.

 نگین تاجی افزود: از این مقدار، پرونده‌ها در خصوص تخریب و تصرف منابع طبیعی با موضوع قطع اشجار تشکیل شده بود و نشان از اهمیتی است که دستگاه قضایی در خصوص حقوق عامه دارد.

وی گفت: در کمیته حمایت از حفظ حقوق بیت المال بیش از ۲۸۰ هکتار از اراضی به واسطه دستور‌هایی که دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان صادر می‌کردند، رفع تصرف شد و این نیازمند یک روش نظام‌مند است که کارگروه ویژه‌ای را در همین زمینه با حضور رئیس کل دادگستری استان، دادستان شهرستان مرکز استان و معاونت پیشگیری از وقوع جرم تشکیل دادیم.

سجام؛ سامانه ارتباط مردمی قوه قضاییه


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *