نگاهی به لژیونر‌های ایرانی شاغل در لیگ‌های مختلف جهان/ همه آماده نقل‌وانتقال هستند!

0:45 - 01 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۳۱۶۵
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
فوتبال ایران در این چند سال موفق شده بازیکنان زیادی را به فوتبال جهان معرفی کند و اکنون این بازیکنان در حال درخشش در تیم‌های خود هستند.

- فوتبال ایران در سال‌های اخیر بازیکن‌های متعددی را به لیگ‌های معتبر دنیا معرفی کرده است؛ به طوری که در چند لیگ‌ مهم جهان حداقل یک بازیکن ایرانی وجود داشته یا دارد.

با این حال، شرایط برای این بازیکنان چندان مساعد نبوده و آنها معمولا تحت انتقاد شدید برخی رسانه‌ها قرار دارند و در فضای مجازی مدام به این ستاره‌ها حمله می‌شود در حالی که به نظر می‌رسد زمان حمایت از آنها فرا رسیده است. شاید وضعیت در ایران به شکل دیگری دنبال شود اما در خارج از مرزهای کشورمان، به این بازیکنان به چشم ستاره‌های مهم نقل و انتقالات نگاه می‌شود. 

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به لژیونر‌های ایرانی که فوتبال خود را خارج از ایران دنبال می‌کنند:

لیگ روسیه

سردار آزمون: بازیکن زنیت روسیه که با ۱۰ گل زده در این فصل جز موثرترین بازیکنان این تیم به شمار می‌رود. او با وجود اینکه انتقادات زیادی را طی دو سال اخیر به خصوص به خاطر عملکردش در تیم ملی متحمل شده اما مشتریان پروپا قرصی دارد و امسال با پیشنهاد‌های مهمی از سری‌آ ایتالیا مواجه شده است.

به گفته رسانه‌های ایتالیایی همین حالا ناپولی با سرمربی‌گری گتوزو برای جذب سردار آزمون آماده است. هرچند به نظر باز هم مدیران این تیم روسی سنگ بزرگ جلوی پا سایر تیم‌ها قرار خواهند داد تا این انتقال رقم نخورد. طی سالیان اخیر گتوزو بارها برای حضور در تیم‌های بزرگ اروپایی ابراز علاقه نشان داده و حتی برخی از این تیم‌ها نیز خواستار جذب وی بودند اما با مخالفت سرمربی و رقم‌های نجومی این نقل و انتقال انجام نشده است. 

لیگ برتر انگلیس

علیرضا جهانبخش: وینگر خوش‌تکنیک برایتون انگلیس که از ابتدای فصل زیاد فرصت بازی پیدا نکرده بود، با اندک دقایق حضورش در زمین و یک گل فو‌ق‌العاده به چلسی زد که نامزد بهترین گل لیگ برتر هم شد، دوباره به صدر اخبار بازگشت. او در آخرین مصاحبه‌اش گفت قبل از پیوستن به برایتون با پیشنهاد‌های جدی از لسترسیتی، آژاکس و ناپولی مواجه بوده که در نهایت تصمیم گرفت به فوتبال انگلیس برود و حالا جز مهره‌های کلیدی تیم برایتون است. با این حال، علیرضا هم شرایط خاصی داشته و معمولا از او انتقادات زیادی می‌شود. 

جهانبخش که گل‌های حساسی برای این تیم نیز به ثمر رسانده بعد از دوران کرونایی جهان احتمال دارد که راهی تیم جدیدی شود تا بتواند در این تیم مورد استفاده قرار گیرد. سرنوشت جهانبخش چندان مشخص نیست و شاید یکی از علامت سوال‌های بزرگ نقل و انتقالاتی در بین لژیونرهای ایرانی باشد. 

لیگ فرانسه

سامان قدوس: بازیکن سابق اوسترشوندس سوئد که با انتقالش به آمیان فرانسه باعث این تیم سوئدی از دو پنجره نقل و انتقالاتی و خودش از ۴ ماه بازی محروم شود. قدوس در لیگ فرانسه عملکرد خوبی در آمیان داشت و موفق شد در ۲۹ بازی ۱۰ گل برای این تیم به ثمر برساند. یکی از کارشناسان ایرانی می‌گفت بازیکنی شبیه به قدوس در روستاهای دور افتاده کشورمان زیاد داریم. این در حالی است که همین حالا برای جذب این بازیکن در برخی باشگاه‌های اروپایی بحث‌های زیادی به راه افتاده است.

لیگ پرتغال

مهدی طارمی: مهاجم گلزن و اسبق پرسپولیس بعد از حضوری ناموفق در لیگ ستارگان قطر به تیم ریوآوه پرتغال پیوست و در حال حاضر با ۸ گل زده و گرفتن پنالتی‌های حساس برای تیمش جز موفق‌ترین لژیونر‌های ایرانی شاغل در اروپا است. با طارمی همیشه شوخی می‌شود و میزان این شوخی‌ها در فضای مجازی بسیار بالا است. حتی برخی هنوز هم طارمی را جدی نمی‌گیرند اما او امسال با پیشنهاد‌های جدی از بوردو فرانسه، اسپورتینگ لیسبون و بنفیکا پرتغال مواجه است و به نظر می‌رسد یک تابستان پرهیجان در انتظارش باشد.

مهرداد محمدی: شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که مهرداد محمدی، بازیکنی که در سپاهان نتوانست خودش را به عنوان ستاره مطرح کند، بعد از پیوستنش به آوس پرتغال اینگونه بدرخشد و تبدیل به بازیکن ثابت این تیم شود. گل او به بنفیکا جز بهترین گل‌های این فصل لیگ پرتغال باشد.

امیر عابدازده: دروازه‌بان جوان تیم ماریتیمو پرتغال که پس از سال‌ها حضور در این لیگ توانست این فصل به صورت ثابت درون دروازه ماریتیمو بایستد و با عملکرد خوب خودش جایگاه مستحکمی برای خود دست‌وپا کند. می‌گفتند امیر همیشه زیر سایه احمدرضا (پدرش) می‌ماند اما او ثابت کرد که این طور نیست.

لیگ بلژیک

کاوه رضایی: مهاجم سابق استقلال تهران که با یک فصل حضورش در تیم پایتخت خیلی زود با پیشنهاد‌ تیم‌های اروپایی مواجه شد و ایران را به مقصد بلژیک ترک کرد و به تیم شارلوا پیوست. عملکرد رضایی آن‌قدر در شارلوا خوب بود که او سومین فصل حضورش در این تیم را پشت سر می‌گذارد. رضایی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از لژیونر‌های برتر ایران در سال ۹۸ بود و به نظر در سال ۹۹ نیز در صورتی‌ که کرونا مجال برگزاری مسابقات را بدهد، می‌تواند این درخشش را در همین تیم و شاید تیمی بزرگ‌تر تجربه کند.

علی قلی‌زاده: هم‌تیمی کاوه رضایی در تیم شارلوا بلژیک بدون حضور در تیم‌های مطرح ایران از سایپا خود را به لیگ بلژیک رساند و کنار کاوه رضایی زوج خوبی را در این تیم تشکیل داده‌اند. قلی‌زاده به خاطر تکنیک بالای خود در زمان حضورش در زمین عملکرد مفیدی از خود به نمایش می‌گذارد و پیش‌بینی می‌شود آینده درخشانی داشته باشد.

امید ابراهیمی: هافبک میانی و جنگنده استقلال که ترجیح داد سال‌های آخر فوتبال خود را در لیگ قطر دنبال کند، ابراهیمی بعد از یک فصل حضور در الاهلی قطر به صورت قرضی به اوپن بلژیک پیوست و در حال حاضر در این توپ می‌زند، البته ابراهیمی شرایط چندان مناسبی در این تیم ندارد و به نظر می‌رسد که در انتهای فصل تصمیم جدیدی برای آینده فوتبالی خود بگیرد. شاید این تصمیم بازگشت به ایران یا حتی حضور در لیگ ستارگان قطر باشد. 

سعید عزت‌اللهی: هافبک سابق قوی‌های انزلی که فصل قبل به ردینگ در لیگ یک انگلیس پیوست و از آنجا به صورت قرضی به اوپن بلژیک رفت تا همبازی امید ابراهیمی در این تیم شود. عزت‌اللهی از جمله بازیکنانی است که در اکثر لیگ‌های اروپایی توپ زده است. او فعلا دوران مصدومیت را سپری می‌کند ولی سن پایینی دارد و می‌تواند به یک ستاره بزرگ تبدیل شود تا پاسخ برخی انتقادات را بدهد. عزت‌الهی هم به نظر در این تیم آینده‌ای نخواهد داشت و شاید او یکی از نقل و انتقالات پر سر و صدا را در تابستان رقم بزند. 

علیرضا بیرانوند: بهترین دروازه‌بان چند سال اخیر فوتبال ایران و آسیا بالاخره تصمیم به ترک ایران گرفت و با قراردادی ۳ ساله به آنتورپ بلژیک پیوست. البته بیرانوند هنوز در پرسپولیس حضور دارد، اما با پایان این فصل به بلژیک سفر خواهد کرد و از دروازه آنتورپ مراقبت می‎‌کند. علیرضا جزو بازیکنانی است که همیشه تحت فشار انتقادات قرار دارد اما با تصمیم خود مبنی بر لژیونر شدن، داستان تازه‌ای را آغاز کرده است. 

لیگ هلند

رضا قوچان‌نژاد: بازیکن تیم زووله هلند که در این فصل موفق به زدن گل‌های مهمی در این تیم شد. البته او غالبا یک نیمکت‌نشین بود اما نقش یک اسلحه پنهان را ایفا می‌کرد. رضا نه تنها در ایران بلکه در هلند هم منتقدانی داشت که با عملکرد خوبش نشان داد هنوز تمام نشده است. گوچی گل‌های حساسی در لیگ هلند به ثمر رسانده ولی همچنان مانند گذشته روزهای درخشانی ندارد و باید دید که در دوران پسا کرونا تکلیف او چه خواهد شد و آیا گوچی فوتبال ایران با فوتبال خداحافظی می‌کند یا خیر؟ 

سوپر لیگ ترکیه

سید مجید حسینی: مدافع میانی و جوان تیم ملی ایران که سابقه بازی در جام جهانی را دارد. او از مدافعان میانی و اصلی تیم ترابزون اسپور ترکیه است. حسینی بعد از درخشش در استقلال به سوپرلیگ ترکیه رفت و عملکرد خوب او مدیران این باشگاه را مجاب کرده که قراردادش را تا ۳ سال دیگر تمدید کنند. مجید همین حالا از بوندس‌لیگا آلمان هم پیشنهاد دارد اما مشخص نیست به چه دلیل مسئولان این تیم ترکیه‌ای اجازه خروج به این بازیکن را نمی‌دهند. 

لیگ ستارگان قطر

مرتضی پورعلی گنجی: مدافع ملی‌پوش کشورمان که بعد از ترک ایران به لیگ چین رفت و مدت کوتاهی در شرق آسیا بازی کرد، سپس به لیگ ستارگان قطر پیوست و بعد از حضور در السد و مدت کوتاهی بازی در لیگ بلژیک، به تیم العربی قطر پیوست. او در حال حاضر یکی از گران‌ترین مدافعان ایران و بازیکن فیکس و مهره تاثیرگذار العربی قطر است.

رامین رضاییان: مدافع راست تیم ملی و باشگاه الشحانیه قطر. رامین امسال غیر از اینکه یک مدافع ثابت بود، در امر گلزنی هم بسیار موفق عمل کرد و با گل‌هایی که این فصل رقم زد، شانس رسیدن به عنوان گلزن‌ترین مدافع لیگ ستارگان را دارد. او تاکنون ۸ گل برای تیمش به ثمر رسانده است. البته رضاییان در ایام کرونایی تمرینات ویژه خود را رها نکرده و این روز‌ها جدی‌تر از تمام بازیکنان تمرینات اختصاصی را انجام می‌دهد و به نوعی سوگلی باشگاه الشحانیه به حساب می‌آید.

این بازیکنان، از جمله لژیونرهای موفق کشورمان در لیگ‌های مختلف جهان هستند که فوتبال ایران را امیدوار نگه می‌دارند. آنها نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند تا به پیشرفت خود ادامه بدهند و باید منتظر ماند و دید در تابستان و نقل‌وانتقالات پیش‌رو چه اتفاقاتی برای آنها رخ خواهد داد.

گزارش از علیرضا عالی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *