شورای شهر در مقابله با افزایش جمعیت شهر های اقماری تعلل می کند/ آبیاری فضای سبز در تهران منطبق با تهدید کم آبی نیست

12:08 - 30 تير 1394
کد خبر: ۶۱۰۸۶
خبرگزاری میزان: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با ابراز تاسف نسبت به این که شورای شهر تهران از تمام ظرفیت خود در تعامل با وزارت خانه های مرتبط و مجلس در کنترل جمعیت شهرهای اقماری استفاده نکرده است، گفت: آبیاری فضای سبز در تهران منطبق با تهدید کم آبی نیست.
تعلل شورای شهر در مقابله با افزایش جمعیت شهر های اقماری/ آبیاری فضای سبز در تهران منطبق با تهدید کم آبی نیست////خبر شورا فووووری

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان محمد سالاری در یکصد و هفتاد و یکمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که این شورا در آستانه رسیدن به نیمه عمر خود و اتمام دو سال از فعالیتش در دوره چهارم است، خاطرنشان کرد: بدیهی است که شهرداری و شورا پس از دولت و مجلس اثرگذارترین نهادهای منتخب مردمی هستند.

وی ادامه داد: کارنامه شورای شهر در پایان هر سال در تاریخ مدیریت شهری ثبت می شود. لذا آسیب شناسی این کارنامه دو ساله پیش از هر شخص باید توسط اعضای شورا مورد بررسی قرار گیرد تا با بهره گیری از نقاط قوت و ضعف و استفاده از نظر صاحب نظران در دو سال باقی به تحقق ماموریت های مدیریت شهری نائل شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اذعان کرد: برای این امر باید میزان محقق شدن اهداف طرح جامع و برنامه پنج ساله توسعه را بررسی کرد زیرا امتیاز دهی به کارنامه یک سازمان صرف ارائه لیست بلند بالا از امور انجام شده کفایت نمی کند.

تاکید بر صیانت از حریم و اسکان جمعیت شهر تهران در طرح جامع و تفصیلی

این عضو شورای شهر با اشاره به این که از جمله راهبردهای طرح جامع ساماندهی و صیانت از حریم و اسکان جمعیت شهر تهران است، عنوان کرد: شورای فعلی در این مورد در محدوده قانونی شهر تهران کارنامه خوبی داشته است به طوری که در تغییر رویکرد شهرداری برای کاهش بارگذاری ها در 22 منطقه شهر تهران اثرگذار بوده است.

سالاری با بیان این که هر چند به دلیل جمعیت پذیری تهران تداوم کاهش فروش تراکم و مقابله با بلند مرتبه سازی سخت است، گفت: به دلیل این که وجود جمعیت در شهرهای اقماری تاثیر مستقیم بر افزایش چالش های شهر تهران به ویژه کاهش سرانه ها دارد متاسفانه می توان گفت درشورای چهارم شهر تهران حساسیت لازم در این مورد وجود نداشته است.

وی با تاکید بر رعایت راهبرهای طرح های جامع و تفصیلی اذعان کرد: بدون شک برنامه ریزی های شورا در مقابله با افزایش جمعیت تهران اثرگذار است. اما متاسفانه شورای شهر از تمام ظرفیت خود در تعامل با وزارت خانه های مرتبط و مجلس در کنترل جمعیت شهرهای اقماری استفاده نکرده است.هر چند شکل گیری کمیسیون تخصصی کلان شهر ها در دولت یکی از این اقدامات بوده است اما این امر کافی نیست.

انتقاد از سیاست ادامه بلند مرتبه سازی در مواجه با افزایش جمعیت

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این که یکی از چالش های اداره کلان شهرها تأمین اعتبار برای اداره شهر و نحوه هزینه آن است، گفت: یکی از شاخص های اساسی در دفاع از کارنامه شهرداری ها نسبت درآمد پایدار به ناپایدار است حال آن که شهرداری تهران به فروش عوارض و تراکم و درآمد ناپایدار وابسته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با افزایش بودجه شهرداری در سال های گذشته روبرو هستیم .همچنین سیاست رایج در برابر افزایش جمعیت افزایش بلند مرتبه سازی است اما باید پرسید آیا می توان همه این مشکلات را به شهرداری نسبت داد و آیا همه اعضا نباید تاثیری در کاهش درآمدهای پایدار شهرداری داشته باشند؟

این عضو شورای شهر با تاکید بر این که پاسخگویی در برابر شهروندان تنها به ارائه تذکر در صحن شورای شهر نیست، عنوان کرد: آیا در روند بودجه ریزی و بودجه نویسی تلاش کافی از سوی اعضای شورای شهر صورت گرفته؟ باید بررسی کرد و دید از ابتدای شورای چهارم تا چه میزان سهم درآمدهای ناپایدار شهرداری کاهش یافته است؟

سالاری با تاکید بر این که شهرداری تهران در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی کارنامه قابل قبولی دارد، اظهار کرد: هر چند تحقق این امر نیاز به کمک دولت دارد باید پرسید چه برنامه ای در این زمینه پیش رو است.

موفقیت در بهسازی بافت فرسوده با استفاده از ظرفیت بانک ها و حمایت دولت

این عضو شورای شهر به ضرورت ایمن سازی و بهسازی بافت های فرسوده اشاره و عنوان کرد: شهرداری تهران به وظایف خود در این زمینه عمل کرده است اما میزان پیشرفت در این زمینه قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: این امر بیانگر این است که برای تحقق این موضوع نیاز به استفاده از ظرفیت های دولتی به ویژه بانک ها دارد.اما باید پرسید اعضای شورای شهر برای مقابله با بحران های ناشی از زلزله درتهران به عنوان یکی از 10 شهر نا امن دنیا چه تدبیری داشته اند.

آبیاری فضای سبز در تهران منطبق با تهدید کم آبی نیست

رئیس کمیسیون معمرای و شهرسازی شورای شهر با هشدار نسبت به بحران کم آبی در کشور به ویژه تهران ادامه داد: باید پرسید شهرداری برای تصفیه و بازچرخانی آب های سطحی و زیر زمینی چه برنامه ای دارد. این در حالی است که بنابر اعلام نظر متخصصان محیط زیست اساسا روش های رایج در تهران برای آبیاری فضای سبزمنطبق با تهدید های آینده نیست.

نگرانی در مورد از دست رفتن فضای سبز موجود

وی افزود: لذا نگرانی جدی در مورد از دست رفتن گونه هایی که تا کنون کاشته شده است وجود دارد این در حالی است که شهرداری و شورا برای کم آبی در تهران برنامه ای ندارند.

سالاری در پایان با تاکید بر استفاده از نظر صاحب نظران برای اداره تهران مطرح کرد: شورا و شهرداری برای فراهم کردن بستر حضور دیده بان ها شهری برای اجرای تخصصی پروژه ها چه اقدامی کرده است؟



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *