عملیات روانی سفته بازان برای اعلام نرخ های بالا در فضای مجازی

13:37 - 26 اسفند 1398
کد خبر: ۶۰۶۴۸۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بانک مرکزی از عملیات روانی سفته بازان برای اعلام نرخ های بالا در کانال های خود در فضای مجازی و مدیریت بانک مرکزی برای ثبات بازار ارز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود نوشت: در روز‌های پایانی امسال با توجه به اثرات شیوع ویروس کرونا عملا تقاضا واقعی و موثری برای اسکناس ارز در صرافی‌ها وجود ندارد.

وی افزود: نرخ ارز برای واردکنندگان با عرضه قابل توجه صادرکنندگان غیر نفتی و بانک مرکزی در سامانه نیما (فقط در اسفند ماه بیش از یک و نیم میلیون دلار) روند نزولی به خود گرفته است. اما خالی فروشان و سفته بازان که از مدت‌ها پیش با امید زیاد برای بالا رفتن نرخ ارز در بازار معاملاتی داشته اند، تلاش می‌کنند با عملیات روانی و اعلام نرخ‌های بالا در کانال‌های فضای مجازی معاملات فردایی خود را سود آور کنند.

همتی بیان کرد: یک گروه دیگر نیز تلاش می‌کنند از فرصت آربتراژ، به خاطر اختلاف قیمت واقعی و فردایی بهره‌مند شوند. صرافی‌های بانکی که تا کنون در کنار و همراه بانک مرکزی بوده و وظیفه بازارسازی را بر عهده دارند امروز به درستی تصمیم گرفتند و بدون تغییر قابل توجه نرخ ارز، برای از بین بردن آربیتراژ، نرخ فروش خود را افزایش داده و به تدریج آن را به نرخ تعادلی بر می‌گردانند.

بانک مرکزی در دو سال گذشته با مدیریت اصولی و عملی و توجه جدی به عوامل شکل دهنده عرضه و تقاضای ارز علی رغم طوفان حوادث طبیعی، سیاسی، نظامی، روانی و تبلیغاتی در شرایط اعمال فشار حداکثری دولت آمریکا توانسته است ثبات نرخ ارز را حفظ کند و از این پس نیز سیاست‌های خود را با قدرت هر بیشتر ادامه خواهد داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *