اعلام روزانه روند و مدل‌های اپیدمیولوژیک بیماری کرونا در کشور و جهان

17:39 - 24 اسفند 1398
کد خبر: ۶۰۵۹۰۸
حقدوست گفت: الگوی بیماری زایی و ابتلا ویروس در کشور و دیگر نقاط جهان، همچنین پیش بینی روند بیماری و مدل‌های اپیدمیولوژیک بطور روزانه اعلام می‌شود.

به گزارش گروه جامعه ، علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت و مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید- ۱۹ با اشاره به اینکه، از امروز "روزنگار اپیدمیولوژی ایران" (فکت شیت) با استفاده از ظرفیت متخصصین کمیته کشوری و اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور همچنین تجارب دیگر کشور‌ها در بررسی اپیدمیولوژیک بیماری و یافته‌های خارجی و داخلی بطور روزانه بررسی و اعلام خواهد شد، گفت: این روزنگار، الگوی بیماری زایی و ابتلا ویروس در کشور و مقایسه با دیگر نقاط جهان، نسبت به بررسی وضع موجود و پیش بینی روند بیماری در کشور و همچنین مدل‌های اپیدمیولوژیک را ارائه می‌دهد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه، در کشور ما تاکنون تعداد ۱۱۳۶۴ نفر مبتلا به کووید ۱۹ شده اند که تعداد ۳۵۲۹ بهبود یافته و متاسفانه تعداد ۵۱۴ نفر جان خود را از دست داده اند، افزود: از تاریخ ۳۰ بهمن تا امروز، روند موارد قطعی و فوتی افزایشی بوده و توزیع سنی و جنسیتی موارد قطعی شامل: نسبت مرد به زن در موارد قطعی ۱.۴ و میانگین سنی ۵۴ سال در موارد قطعی مبتلایان بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: فراوانی بیماری زمینه‌ای در بیماران فوت شده و داشتن حداقل یک بیماری زمینه‌ای شامل: ۴۳.۷ درصد بوده که بیشترین آن‌ها به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌های زمینه‌ای مربوط است و میانگین توزیع سنی و جنسی موارد فوت شده نیز شامل: ۱.۴ نسبت مرد به زن در افراد فوت شده و میانگین سنی ۶۷ سال است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: علائم بالینی موارد قطعی در زمان بستری به ترتیب شامل: ۵۴ درصد تب، ۵۴ درصد سرفه، ۵۰ درصد po۲ کمتر از ۹۳، ۳۸ درصد دیسترس تنفسی، ۲۲ درصد درد عضلانی و ۲ درصد کاهش سطح هوشیاری بوده اند.

وی در خصوص تشریح روزنگار اپیدمیولوژی جهانی به نقل از سازمان جهانی بهداشت نیز گفت: متوسط میزان رشد مبتلایان در جهان ۳۳ درصد بوده است که برخی کشور‌ها به دلیل عدم شفافیت در اعلام آمار‌ها و یا اقدامات سریع و قوانین سخت گیرانه گزارشات کمتری ارائه داده اند.

حق دوست افزود: تعداد موارد جدید روزانه در جهان رشد افزایشی داشته و اکنون ۱۳۲۵۶۷ نفر در کل جهان مبتلا و ۴۹۴۷ مورد فوتی گزارش شده است و موارد کشندگی در جهان نیز ۳.۷ درصد اعلام شده است.

به گفته مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید- ۱۹، تعداد ۱۲۳ کشور گزارشات خود را از این بیماری اعلام کرده اند که بیشترین موارد ابتلا در خارج از کشور چین به ترتیب شامل: ایتالیا، ایران، کره جنوبی، اسپانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، سوئیس، ژاپن، دانمارک، سوئد، هلند و انگلستان بوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *