افزایش پیک مصرف و تولید برق به بیش از 3 درصد/ امکان استفاده از دو سامانه آب‌رسانی برای شرب و استحمام

10:01 - 24 تير 1394
کد خبر: ۶۰۱۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: پیک مصرف برق کشور دیروز (سه‌شنبه 23 تیر‌ماه 94) 47 هزار و 600 مگاوات به ثبت رسید.
به‌گزارش ، این درحالی است که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه پارسال 46 هزار و 542 مگاوات گزارش شده بود.

بر این اساس، میزان مصرف برق کشور درمقایسه با روز مشابه پارسال 1058 مگاوات افزایش یافت.

همچنین میزان ذخیره نیروگاه‌های کشور در روز گذشته به 2 هزار و 312 مگاوات رسید.

صنايع کشور نیز در روز گذشته دوهزار و 977 مگاوات برق مصرف کردند.

تولید برق کشور بیش از 3 درصد افزایش یافت
از مجموع انرژي توليد داخل کشور از ابتداي سال جاري تاکنون، 85 هزار و 367.5 گيگاوات ساعت به واحدهاي حرارتي و 4 هزار و 712.2 گيگاوات ساعت به واحدهاي برق‌آبي اختصاص داشته است.

تولید برق کشور در هفته شانزدهم بیش از 3 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

مجموع توليد برق کشور از ابتداي امسال تاکنون به 91 هزار و 466.6 گيگاوات ساعت رسيده که اين ميزان 3.01 درصد بيش از انرژي توليدي کشور در زمان مشابه پارسال است.

ميزان توليد انرژی داخل کشور از ابتدي امسال تاکنون به 90 هزار و 79 گيگاوات ساعت رسيده که اين ميزان 2.82 درصد بيش از انرژي توليدي کشور در زمان مشابه سال گذشته است.

از مجموع انرژي توليد داخل کشور از ابتداي سال جاري تاکنون، 85 هزار و 367.5 گيگاوات ساعت به واحدهاي حرارتي و 4 هزار و 712.2 گيگاوات ساعت به واحدهاي برق‌آبي اختصاص داشته است.

در اين مدت، توليد نيروگاه هاي حرارتي علاوه برمقايسه با دوره مشابه پارسال 3.96 درصد افزايش و توليد نيروگاه‌هاي برق‌آبي 14.17 درصد کاهش داشته است.

ميزان انرژي تامين شده نيز امسال در دوره مورد بررسي 91 هزار و 466.6 گيگاوات ساعت گزارش شده است که اين ميزان 3.01 درصد در مقايسه با زمان مشابه پارسال افزايش نشان مي‌دهد.

بر اساس اين گزارش، ميزان انرژي دريافتي برون مرزي در دوره مورد بررسي يکهزار و 386.9 گيگاوات ساعت بوده که اين ميزان 17.18 درصد در مقايسه با زمان مشابه پارسال افزايش نشان مي‌دهد.

استاندارد حريم کيفي منابع آب کشور عملیاتی می‌شود
مديرکل دفتر استانداردهاي فني، مهندسي، اجتماعي و زيست‌محيطي آب و آبفای وزارت نیرو از ابلاغ پيش‌نويس و عملیاتی شدن استاندارد رعايت حريم کيفي منابع آب کشور خبر داد.

تقي عبادي در خصوص منابع آلوده‌کننده آب گفت: در زمینه مديريت کيفي آب در رودخانه‌ها و حوضه‌ها نسبت به خيلي از کشورها ضعيف هستيم و باید یک اقدام جدی در این زمینه انجام دهیم.

وي با اشاره يه اينکه حدود 10 سال قبل استاندارد حريم کيفي را تدوين و ابلاغ کردیم، گفت: در گذشته يک سري مصوبات را از شوراي امنيت ملي در خصوص رودخانه‌هايي که با آب شرب در تماس هستند و یا درباره استانداردهاي خاصي همچون عدم ورود فاضلاب به حريم رودخانه اخذ کرديم و با منابع آلوده کننده به‌شدت برخورد شد، اما تاکنون در سطح کشور ضوابطي که براي مديريت کيفي آب حوضه‌ها و رودخانه‌ها داشته باشيم، به نحو مطلوبی اجرايي نشده است.

عبادي ضمن اظهار اميدواري از اينکه در بلندمدت کارهاي اصولي‌تري انجام گيرد، گفت: پيش‌نويس استاندارد رعايت حريم کيفي منابع آب تدوين شده و به بيشتر شرکت‌ها ابلاغ شده است که به‌زودي در کل کشور عملياتي خواهد شد.

وي درخصوص استفاده مجدد از آب مصرف شده در کشاورزي، فاضلاب صنعتي، فاضلاب شهري و فاضلاب‌هاي خانگي بيان داشت: در برخي کشورها از برگشت پساب در فلاش تانک‌ها استفاده مي‌کنند و براي اينکه اين پساب از آب داراي کيفيت قابل تشخيص باشد، معمولا يک ماده رنگي نيز به آن اضافه مي‌کنند.

عبادي ادامه داد: در استاندارد تاسيسات ساختماني در زمان حمام کردن، وقتي شير آبگرم را باز مي کنيد، ابتدا مقداري آب سرد هدر مي‌رود تا آب گرم به دوش برسد، تجهيزاتي هست که اين آب سرد را به شبکه باز مي گرداند تا زمانيکه آب گرم شود و به دوش برسد، اما اين از مواردي است که در ساختمان‌ها انجام نمي شود.

وي با بيان اينکه در بسياري از کشورهاي پيشرفته، از تصفیه فاضلاب براي دستشويي‌ها استفاده مي‌کنند و فلاش تانک‌ها و بقيه مصارف را با پکيج‌هاي تصفيه خانگي استفاده کنند، افزود: اين پکيج‌ها پساب داخل ساختمان‌ها و مجتمع‌ها را تبديل مي‌کنند و از آنها با استاندارد مشخصي براي فضاي سبز مجتمع‌ها استفاده مي کنند.

عبادی ادامه داد: در برخي کشورها نيز برگشت همين پساب را در فلاش تانک ها استفاده مي کنند و براي اينکه اين پساب از آب داراي کيفيت قابل تشخيص باشد معمولا يک ماده رنگي نيز به آن اضافه مي‌کنند و بعد از استفاده داخل فلاش تانک‌ها، به سيستم فاضلاب شهري وارد مي‌شود که متاسفانه در استفاده مجدد و بازگشت آب در کشور، به خصوص در ساختمان‌هاي اداري و مجتمع‌هاي بزرگ مسکوني عملا کار خاصي انجام نشده است.

وي در خصوص اجباري نبودن استاندارد در تاسيسات ساختماني گفت: استاندارد تاسيسات ساختماني در تمام دنيا وجود دارد، ولي در ايران نظام مهندسي و قانون مهندسي ساختمان، اين مورد را هنوز اجباري نکرده است که بايستي به مرور اين استاندارد جايگاه جدي خود را در ساختمان‌ها پيدا کند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون امکان استفاده از دو سامانه آب‌رسانی در کشور وجود دارد تا از يک سامانه براي شرب و از سامانه ديگر براي استحمام و ساير مصارف استفاده کرد، اظهار داشت: وجود سامانه دوم به معناي دو شبکه آب‌رسانی مجزا نيست، چرا که ممکن است مانند خيلي از کشورها آب شرب را توسط بطري تامین کنيم و اين خودش يک سامانه محسوب می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *