کباب بناب ثبت ملی شد/ برگزاری جشنواره ای با این موضوع در مردادماه

17:35 - 23 تير 1394
کد خبر: ۶۰۱۱۴
خبرگزاری میزان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از ثبت ملی«کباب بناب» و «قصه ملک محمد» خبر داد و گفت: جشنواره کباب در شهرستان بناب و با همکاری فرمانداری این شهرستان برگزاری در مرداد ماه سال‌جاری برگزاری می شود.
کباب بناب ثبت ملی شد/ برگزاری جشنواره ای با این موضوع در مردادماه /دریافتی سه شنبهبه گزارش گروه اجتماعی ، فرزین حق‌پرست با اعلام خبر ثبت ملی«کباب بناب» و «قصه ملک محمد» گفت:کباب بناب به عنوان بخشی از فرهنگ مردم بناب و شیوه خاص پخت آن و قصه ملک محمد به عنوان اثر معنوی دیگر در فهرست آثار ملی به عنوان اثر ملی معنوی به ثبت رسید.

حق‌پرست با اشاره به این که در متن پرونده کباب بناب به موضوعات مواد تشکیل دهنده، نحوه فرآوری و نحوه پخت اشاره شده است، افزود: قدمت تاریخی که غذای سنتی کباب در شهرستان بناب دارد و شیوه خاص پخت آن که مختص مردم این شهرستان است برای ثبت در فهرست آثار ملی پیشنهاد شده بود که خوشبختانه با ثبت این اثر موافقت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی همچنین از جشنواره کباب در شهرستان بناب و با همکاری فرمانداری این شهرستان برگزاری در مرداد ماه سال‌جاری خبر داد .

این مقام مسئول با اشاره به پرونده ثبتی قصه «ملک محمد » نیز گفت: «ملک محمد » یکی از داستان‌های حماسی و اجتماعی منطقه آذربایجان است که در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل مطرح است و قدمتی تاریخی دارد.

وی درون مایه داستان ملک محمد را به داستان «کوراوغلو» شبیه دانسته و از این داستان به عنوان بخشی از فرهنگ حماسی غیور مردان آذربایجانی یاد کرد.

حق‌پرست گفت: برای اینکه داستان ملک محمد جزیی از فرهنگ ادبیات شفاهی آذربایجان محسوب می‌شود برای ثبت در فهرست آثار ملی ارائه شد و این اثر به عنوان اثر معنوی به ثبت ملی رسیده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *