رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وزیر کشور: برای برگزاری انتخابات، آمادگی کامل داریم

23:32 - 26 بهمن 1398
کد خبر: ۵۹۶۷۳۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
وزیر کشور با بیان اینکه هم اکنون آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات داریم، گفت: همه نیرو‌های اجرایی که با ما در حوزه انتخابات کار می‌کنند را آموزش داده این و این آموزش‌ها از ٧ماه قبل آغازشده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، عبدالرضا رحمانی فضلی امشب و در برنامه تلویزیونی نگاه یک که از شبکه اول سیما پخش شد، بیان داشت: انتخابات از برکات انقلاب اسلامی و یادگار امام راحل و شهداست.

وی ادامه داد: از سال ۵٧با پیروزی انقلاب اسلامی توانستیم ٣۶انتخاب داشته باشیم و همه ارکان سیاسی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از سوی مردم انتخاب شده اند که امر مقدسی است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: از اردیبهشت اقدامات ما برای انتخابات امسال آغازشد و حدودا یک میلیون نفر تاروز انتخابات مشغول بکار هستند و بیش از ۵۴هزار شعبه رای گیری داریم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه هم اکنون آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات داریم، گفت: همه کسانی که با ما در حوزه انتخابات کار می‌کنند را آموزش داده این و این آموزش‌ها از ٧ماه قبل آغازشده است.

وی ادامه داد: قانون می‌گوید روز جمعه ساعت ١٢به بعد رای گیری صورت نگیرد؛ این دوره سه هزار صندوق رای در مناطقی که تراکم جمعیت داشتند، افزوده شده است تا مردم مشکلی برای رای دادن نداشته باشند، ولی اگر مردم دیر بیایند به مشکل می‌خورند.

وزیر کشور با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک خاطرنشان کرد: ٢۵فرایند در انتخابات داریم که ٢۴مورد آن هم اکنون الکترونیکی است و فقط اخذ وشمارش الکترونیکی نیست.

رحمانی فضلی اضافه کرد: بیشترین تخلفات در مرحله آخر رای یعنی احراز هویت بود، که خوشبختانه هم اکنون الکترونیکی برگزار می‌شود. این را با شورای نگهبان به توافق رسیدیم برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دوره قبل این کار را کردیم و این دوره کار تکمیل‌تر صورت می‌گیرد. این کار تنها در یک دقیقه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت تامین امنیت انتخابات پیش رو، ادامه داد: در همه مراحل انتخابات سعی در حفظ و تامین امنیت کامل را داشته ایم، به طور مثال خود تولید تعرفه برای ما حساس، سیاسی و امنیتی است و نباید حتی یک تعرفه، لو برود. همه اقدامات اینچنینی نیازمند هماهنگی با سایر دستگاه‌های همکار است که هم اکنون همه این هماهنگی‌ها حاصل شده است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما تاکنون هیچگونه اختلافی درباره نحوه اجرا و نظارت را در امور مختلف انتخاباتی با شورای نگهبان نداشته ایم.

رحمانی فضلی درباره تائید صلاحیت داوطلبان اضافه کرد: ما در وزارت کشور بررسی کردیم حدود ٩٢درصد داوطلبان انتخابات این دوره در هیئت‌های اجرایی تائید صلاحیت شدند که ما این تائید صلاحیت‌ها را با استعلام از مراجع چهارگانه صورت دادیم.

وی گفت: هیئت نظارت هم با هماهنگی هیئت نظارت مرکزی پرونده‌های داوطلبان را بررسی می‌کنند و در دو مرحله بالاتر از ما به صلاحیت‌ها رسیدگی می‌کنند؛ در این مرحله رقم تایید و عدم احراز و این‌ها بیشتر از هیئت‌های اجرایی بود و در این مرحله ٢هزار و ١۴٠نفر که رد صلاحیت بودند دوباره بعد از اعتراض، تائید صلاحیت شدند.

وی ادامه داد: ما ضعف در قانون انتخابات داریم، باید از حق همه صیانت شود و باید از آبروی افراد دفاع کنیم و باید تلاش کنیم ضعف‌های قانونی و نحوه اجرا و هرچه هست را برطرف کنیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ما در هیئات اجرایی ١٠روز فرصت داریم، لذا مدارک افراد را از زمان ثبت نام به شورای نگهبان فرستادیم، امکان دارد برخی مستندات افراد اعتراض کننده به ما نرسیده است، ولی ما باید در پایان زمان خود، دلایل و مدارک همه افرادی که اعتراض کردند را بررسی و اعلام نظر کنیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: اصلاح و تصویب قانون انتخابات از منظر اجرا و نظارت و سایر ابعاد لازم است، قانون انتخابات در مجلس است و امیدواریم در دوره جدید این قانون به تصویب برسد.

وی درباره اقدامات وزارت کشور برای حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: هیچ کشوری شاید روی مشارکت مردمی تا این حد حساسیت نداشته باشد، اما کشور ما همیشه در حال تحریم و کینه توزی و مشکلات بوده است لذا میزان مشارکت مردمی در امر انتخابات مهم است.

وزیر کشور گفت: وزارت کشور در این رابطه وظیفه قانونی ندارد، اما با توجه به سیاست‌های ما در امنیت کشور و عرصه سیاست داخلی، این اقدام را نیز جزو اولویت‌های خود قرار داده ایم. استانداران و فرمانداران را گفته ایم همه عناصر مانند رسانه ها، اقشار، علما و همه بستر‌ها را برای افزایش مشارکت تحت نظر داشته باشند، اما صداوسیما در این رابطه نقش جدی دارند.

رحمانی فضلی درباره تعداد رای دهندگان در این دوره انتخابات بیان داشت: حدود ۵٧میلیون نفر در این دوره امکان رای دهی دارند و حدود ٢ میلیون نفر رای اولی هستند و ٢٨میلیون نفر از بانوان و ٢٩میلیون نفر هم از آقایان هستند.

وی بیان داشت: انتخابات با مسائل اجتماعی مردم در استان‌ها و مناطق مختلف آمیخته می‌شود و ممکن است یک کاندیدا اصلا قصد راه اندازی کارناوال نداشته باشد، ولی ٢-٣هزار نفر جمع شوند که حال باید قانون را با شرایط محلی در استان‌های مختلف تطبیق دهیم.

وزیر کشور درباره تمهیدات امنیتی در شعبه‌های اخذ رای نیز گفت: همه موارد در نظر گرفته شده است. نظارت‌های کافی در زمان لازم هم صورت می‌گیرد و مردم نیز باید همکاری کنند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه یکی از عوامل کنترل کننده خود مردم هستند، گفت: اگر تخلفی صورت بگیرد حتما برخورد می شود.

وی با اشاره به بازه تبلیغاتی داوطلبان نیز بیان داشت: زمان تبلیغات در قانون مشخص است و بهترین کنترل کنندگان خودنامزدها و نیز رقبای آنها هستند ولی شعبه هایی نیز توسط قوه قضاییه فعالیت دارند تا سریعا به تخلفات انتخاباتی رسیدگی کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *