آیین گشایش همزمان شعب صلحی شورای حل اختلاف مستقر در زندان‌های استان تهران برگزار شد

21:50 - 19 بهمن 1398
کد خبر: ۵۹۴۷۱۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیین افتتاح شعبه‌های صلحی شورای حل اختلاف مستقر در زندان‌های استان تهران به صورت همزمان در دهه مبارک فجر در زندان اوین برگزار شد.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، مراسم افتتاح شعبه‌های صلحی شورای حل اختلاف مستقر در زندان‌های استان تهران با حضور مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان تهران، عصر روز شنبه ۱۹ بهمن ماه در زندان اوین تهران برگزار شد.

در این مراسم حیات الغیب طی سخنانی ضمن عرض تبریک چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی و دهه فجر با بیان اینکه ۹ زندان در سطح استان تهران است، گفت:  ۱۱ شعبه حل اختلاف را در زندان‌های استان تهران تشکیل ‌می‌دهیم.

وی گفت: زندان تهران بزرگ ۱۵ هزار زندانی دارد که ۳ شعبه صلحی حل اختلاف در آنجا پیش بینی کردیم. در اوین ۲ شعبه صلحی و در رابطه با مابقی هرکدام یک شعبه صلحی پیش بینی شده است.

حیات الغیب در پایان به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: ارجاع پرونده‌های زندانی دار به شعب داخل زندان، موجب کاستن از اطاله دادرسی و افزایش سرعت در رسیدگی می‌شود. برخی زندانیان به خاطر رد مال جزئی در زندان هستند. به محض اینکه زندانی زیر ۱۰ میلیون تومان غیر عمد به زندان می‌آید توسط واحد مذدکاری و قضات ناظر در زندان سعی در آزادی می‌شود همچنین شعب ۲ مورد از زندان‌های استان البرز، زندان رجایی شهر و قزل حصار  زیر نظر استان تهران شود که کار‌ها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

در ادامه مهدوی با بیان اینکه فلسفه اصلی شورا‌های حل اختلاف بر مبنای صلح و سازش است، گفت: سه بخشنامه ریاست قوه قضائیه را در خصوص تکریم عملی ارباب رجوع، اجرای احکام و اشاعه صلح و سازش بود را طی دستورالعملی در ١٧ بند به تمام مجتمع‌های شورای حل اختلاف استان تهران ابلاغ کردیم.

وی افزود: بر اساس بند ٦ بخشنامه در تمام دادسرا‌ها و محاکم و در حال حاضر در زندان‌ها شعب صلحی ویژه صلح و سازش را تاسیس و افتتاح کردیم که در سطح دادسرا‌های تهران ١٩ شعبه ویژه صلحی وجود دارد.

رییس شورای حل اختلاف تهران بیان داشت: مقرر شد شعبه‌های ویژه صلح و سازش در داخل زندان مستقر شود که بنا به دستور رئیس کل دادگستری استان تهران و حجت الاسلام والمسلمین مظفری رئیس مرکز امور شورا‌های حل اختلاف، دادستانی و مدیر کل زندان‌های استان دست به دست هم داده شد تا شعبه‌های صلح و سازش داخل در زندان‌ها مستقر شود.

وی تصریح کرد: این کار دو هدف اساسی دارد اول کاهش جمعیت کیفری زندانیان و همچنین کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی است. وقتی پرونده‌ای با صلح و سازش مختومه می‌شود. تمام شده است ولی وقتی رای داده می‌شود. پرونده مراحل بدوی تجدید نظر، دیوان عالی کشور و ... را طی می‌کند. سعی می‌کنیم تمامی پرونده‌های زندانی دار به این شعب ارجاع شود.

مهدوی اضافه کرد: در حال حاضر ٣٥ درصد پرونده‌های کیفری در شورای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه می‌شود و در آینده بهتر نیز خواهد شد و در بعضی از شعبه‌های مستقر در دادسرا‌ها بالای ٥٠ درصد سازش داشته ایم و اهتمام همه رسیدن به نتیجه مطلوب از این شعب سازشی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *