لایحه «سی‌اف‌تی» از دستور کار مجمع خارج شد/ پایان پرونده «اف‌ای‌تی‌اف»

15:53 - 02 بهمن 1398
کد خبر: ۵۸۹۳۸۷
رئیس کمیسیون مشترک دبیرخانه مجمع تشخیص، گفت: اگر بعدازظهر امروز، مجمع در جلسه‌ای، پیرامون لایحه «سی‌اف‌تی» به اعلام نظر و جمع بندی نهایی نرسد، وفق بند ۳ ماده ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجمع، فرصت قانونی پایان می‌یابد و لایحه مزبور از دستور کار مجمع خارج می‌شود.

///«علی احمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با بیان اینکه امروز چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸ آخرین مهلت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اعلام نظر درخصوص لایحه «سی‌اف‌تی» است، گفت: اگر بعدازظهر امروز، مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ای، پیرامون لایحه «سی‌اف‌تی» یا همان «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» به اعلام نظر و جمع بندی نهایی نرسد،  وفق بند ۳ ماده ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجمع، فرصت قانونی پایان می‌یابد و لایحه مزبور از دستور کار مجمع خارج می‌شود.

رئیس کمیسیون مشترک دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: اگر تا پایان امروز، مجمع تشخیص به نظر و جمع‌بندی نهایی در رابطه با «سی‌اف‌تی» نرسد، در آ‌ن‌صورت، نظر شورای نگهبان در خصوص این لایحه که ناظر بر رد آن است، صادق خواهد بود.

به گزارش میزان، لایحه «سی‌اف‌تی» پیشتر از سوی شورای نگهبان با ۲۱ ایراد رد شده بود.

بر اساس ماده ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهلت رسیدگی به لوایح اختلافی ارجاعی در مجمع، یک سال است و وقتی یکسال از طرح یک لایحه اختلافی ارجاع شده به مجمع گذشت و این لایحه تعیین تکلیف نشد، خود به خود از دستور کار مجمع خارج می‌شود و نظر شورای نگهبان درباب آن صادق خواهد بود.

بررسی «پالرمو» یا «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی» نیز بر مبنای همان بند ۳ ماده ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجمع، در تاریخ ۱۷ مهر ۹۸ از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده بود.

همچنین دو لایحه دیگر ذیل «اف‌ای‌تی‌اف» یعنی «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» به ترتیب در روزهای ۱۷ مرداد ۹۷ و ۱۵ دی ۹۷ با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، به قانون تبدیل شده بود.

بنابراین «سی‌اف‌تی» یا «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» آخرین لایحه ذیل «اف‌ای‌تی‌اف» بود که از سوی شورای نگهبان مردود اعلام شده و به عنوان لایحه اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود و با توجه به اینکه امروز مهلت یکساله مجمع برای اعلام نظر پیرامون آن پایان یافت و جمع‌بندی حاصل نشد، لذا این لایحه مردود و به این ترتیب پرونده «اف‌ای‌تی‌اف» مختومه شد.  



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *