رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مردم در شرایط بحران به سراغ رسانه‌های دقیق می‌روند

19:35 - 21 دی 1398
کد خبر: ۵۸۵۶۵۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدقق گفت: در شرایط عادی ممکن است افراد خبر را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند، اما در زمینه اخبار مربوط به بحران به سراغ رسانه‌های دقیق‌تر و سنتی می‌روند.
مردم در شرایط بحران به سراغ رسانه‌های دقیق می‌روندبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، حمیدرضا مدقق فعال رسانه‌ای در برنامه تیتر امشب با موضوع آسیب شناسی عملکرد رسانه در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: در بحث اطلاع رسانی تقریبا تمام رسانه‌ها به اطلاع رسانی صحیح و دقیق تاکید دارد هر رسانه‌ای در رقابت با رسانه‌های دیگر سعی دارد این اطلاع رسانی را سریع، صحیح و دقیق انجام دهد.
 
وی افزود: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در زمان پوشش اخبار مربوط به بحران توجه مخاطبان خیلی بیشتر به رسانه‌ها جلب می‌شود یعنی برای دنبال کردن اخبار از رسانه‌ها تشنه‌تر می‌شوند.
 
این فعال رسانه‌ای گفت: در شرایط عادی ممکن است افراد خبر را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند، اما در زمینه اخبار مربوط به بحران به سراغ رسانه‌های دقیق‌تر و سنتی می‌روند.
 
مدقق تاکید: در این حادثه با موضوع پنهان کاری روبرو شدیم به طوریکه مردم متوقعی داشتیم که توقع اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها را داشتند و اطلاعات از سوی رسانه‌ها ارائه نشد و بعد از آن متوجه شدند که حتی اطلاعات داده شده در چند روز اخیر نیز اشتباه بوده است.
 
وی افزود: اتفاقی که در حال حاضر در فضای رسانه رخ داده این است که تقریبا تمام رسانه‌ها این احساس را دارند که متاسفانه اعتبار رسانه‌ای آن‌ها لطمه خورده و شبکه خبر نیز جزو آن است.
 
این فعال رسانه‌ای گفت: اعتبار زدایی از رسانه منجر می‌شود که ما ناخواسته مردم را به سمت رسانه‌هایی که به دنبال ایدئولوژی‌ها و منافع خاص خود هستند سوق دهیم؛ به عبارت دیگر با اتفاقی که ناخواسته بوده و به نوعی به ما تحمیل شده  مردم را به سمت رسانه‌هایی با هدف‌های دیگر سوق داده ایم.
 
مدقق تصریح کرد: ما در حال شرطی کردن مردم هستیم که به ویژه در پوشش اخبار حوادث بحران به سراغ رسانه‌های دیگر بروند و باید این سوال پرسیده شود که چرا رسانه‌ها به ویژه رسانه‌ی ملی را به سمت مجرایی که درست نبود کشاندند.
 
وی افزود: مردم باید بدانند در پوشش اخبار مربوط به بحران، رسانه بیش از هر وقت دیگری تبدیل به یک مجرا می‌شود و سعی ما این است که در کمترین زمان اخبار به اطلاع مردم رسانده شود و چون ابعاد ماجرا را نمی‌دانیم سعی بر آن است که اخبار با کمترین تفصیل اطلاع رسانی شود.
 
این فعال رسانه‌ای در ادامه گفت: حالا متاسفانه اطلاعات رسیده به دست ما اطلاعات غلط بوده و باید از مراجع رسمی پرسیده شود که چرا اطلاعات غلط به ما داده شده و چرا باعث شدیم که خبرگزاری‌ها و دیگر رسانه‌های داخلی احساس اعتبار زدایی پیدا کنند و مردم در مواردی به سراغ رسانه‌های بیگانه بروند.
 
مدقق درباره پنهان کاری این موضوع گفت: برای این پنهان کاری شاید بتوان برخی مسائل را از منظر اهالی رسانه این طور بیان کرد که برخی از مسئولان و برخی دستگاه‌ها مفهوم جنگ رسانه‌ای را قبول ندارند و این واقعیتی است که در کنار جنگ‌های نظامی که ممکن است رخ دهد جنگ‌های رسانه‌ای یک واقعیت است که برخی آن را قبول ندارند.
 
وی درباره اینکه آیا راهکاری برای بازگشت اعتبار رفته وجود دارد یا خیر گفت: رسانه‌ها باید در چنین مواردی پیگیر پاسخ  پرسش‌ها از مسئولان باشند و به نظرم برخی از مسئولان و دستگاه‌ها نیاز به گذراندن یک دوره سواد رسانه‌ای دارند.
 
این فعال رسانه‌ای تاکید کرد:دنیای رسانه‌ها تغییر کرده و در عصر جدیدی از ارتباطات هستیم و شبکه‌های اجتماعی باید جدی گرفته شود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *