رتبه بندی مدارس غیر دولتی به چه صورت انجام می‌شود؟/ با چالش رتبه بندی مواجه هستیم

8:20 - 22 دی 1398
کد خبر: ۵۸۵۵۷۱
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: ملاک‌ها و معیار‌های ارزیابی و رتبه بندی مدارس در حال اعتبار بخشی است که اگر بتوانیم پروژه‌ای که الان در حال انجام است را با موفقیت به اتمام برسانیم رتبه بندی مدارس را به کل مدارس سرایت می‌دهیم.

مجتبی زینی وند، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره رتبه بندی مدارس غیر دولتی گفت: برای رتبه بندی مدارس غیر دولتی چند مرحله را تعریف کرده ایم یک مرحله تعیین ملاک‌ها و معیار‌ها بود که یک گروه پژوهشی روی آن کار کرده اند و سال گذشته یک پروژه را شروع کردند که هم اکنون نیز در حال اجرا است.

زینی وند در ادامه بیان کرد: مرحله بعدی در این زمینه اعتبار بخشی به ملاک‌ها و معیار‌های ارزیابی رتبه بندی مدارس غیر دولتی بوده است و الان مشغول این کار هستیم، ولی با این وجود با یک سری چالش‌ها در بحث رتبه بندی مدارس غیر دولتی رو به رو هستیم.

با چالش رتبه بندی مدارس غیر دولتی مواجه هستیم

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در ادامه بیان کرد: در رتبه بندی مدارس غیر دولتی دولت باید تکالیفی را مثل ماده ۱۰، ماده ۱۱، ماده ۱۳ و ماده ۲۵ را در قبال این مدارس انجام می‌داده که تاکنون این تکالیف انجام نشده است. به عنوان مثال: نه وام در اختیار این مدارس قرار داده شده و نه تسهیلاتی برای ساخت و ساز در اختیار آن‌ها قرار داده شده و نه تبصره ذیل ماده ۲۵ که دولت را موظف کرده درصدی از بیمه همکاران را پرداخت کند محقق شده؛ به خاطر همین مسائل با چالش رتبه بندی مدارس غیر دولتی مواجه هستیم.

زینی وند افزود: با وجود این شرایط ملاک‌ها و معیار‌های ارزیابی و رتبه بندی مدارس در حال اعتبار بخشی است که اگر بتوانیم پروژه‌ای که الان در حال انجام است را با موفقیت به اتمام برسانیم رتبه بندی مدارس را به کل مدارس سرایت می‌دهیم.

رتبه بندی مدارس چیست

به گزارش میزان، رتبه بندی مدارس در پی موفق نبودن نظارت بر کیفیت و خدمات ارایه شده توسط سازمان مدارس غیرانتفاعی که زیر نظر اداره آموزش و پرورش فعالیت می‌کند و لزوم در معرض دید قرار دادن شهریه مصوب برای خانواده‌ها توسط سازمان مدارس غیردولتی در سال ۱۳۹۰ و در راستای ساماندهی شهریه‌ها تدوین شد که در این مصوبه تعیین شهریه مدارس غیردولتی براساس ماده ۱۵ قانون این مدارس، نیازمند یک الگوی واحد است و معمولا شامل شش قسمت می‌شود، که عبارتند از:

خدمات آموزشی، تجهیزات، فوق برنامه، نیروی انسانی، موقعیت محلی، نرخ تورم

از اهداف نهایی طرح رتبه بندی مدارس غیرانتفاعی می‌توان به؛ فراهم کردن زمینه مناسب برای شفاف سازی فعالیت‌های مدارس غیردولتی، فراهم شدن زمینه‌های ارزشیابی عملکرد مدارس، ایجاد شرایط مناسب جهت تعالی و ارتقا کیفیت مستمر مدارس غیردولتی و ایجاد وحدت رویه در فعالیت‌های مدارس در راستای ارتقای مستمر کیفیت و بهبود عملکرد آنان در راستای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد.

شاخص‌های رتبه بندی مدارس غیردولتی

کارگروه رتبه بندی مدارس غیردولتی سازمان آموزش و پرورش به منظور تدوین شاخص‌های رتبه بندی مدارس غیردولتی تشکیل شد و براساس این شاخص ها، مدارس غیردولتی دوره اول و دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه به سه سطح عالی، خوب و متوسط رتبه بندی شوند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *