ادامه حرکت زیگزاگی آمانو در وین/ واکنش مقام اتریشی به جشن توافق در وین

19:38 - 15 تير 1394
کد خبر: ۵۸۵۵۶
دسته بندی: سیاست
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دو روز اخیر کمتر در مقابل هتل کوبورگ حضور پیدا کرده است.
به گزارش خبرنگار اعزامی میزان به وین،مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دو روز اخیر کمتر در مقابل هتل کوبورگ حضور پیدا کرده است. این در حالیست که معاونان آمانو جهت پیگیری سفر اخیر وی به تهران، دوباره به کشورمان سفر کرده و با مقامات ارشد سازمان انرژی اتمی کشورمان به بحث و گفت گو پرداخته اند.

یوکیو آمانو پس از بازگشت از سفر پنجشنبه هفته گذشته خود به تهران ،ضمن تنظیم بیانیه ای مبهم در خصوص نتایج سفر خود به تهران، برای ساعاتی تحلیگران حاضر در وین را در قبال این موضوع سردرگم ساخت. با این حال وی روز شنبه اعلام کرد که برای آژانس آمادگی دارد  با همکاری ایران تا پایان سال (سال 2015 میلادی) گزارش خود را در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران منتشر کند.

ادامه حرکت زیگزاگی  آمانو در وین/ واکنش مقام اتریشی به جشن توافق در وین

پس از این اظهارات کلی، برخی رسانه های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز به نقل از دیپلماتها و منابع آمریکایی احتمال تنظیم این گزارش تا پایان سال 2015 میلادی را امکان پذیر ندانستند. با این حال آمانو در قبال این ادعاها سکوت کرد تا بار دیگر بازی مستقیم خود در زمین آمریکا را به اثبات برساند.بازی زیگزاگی آمانو در محل مذاکرات هسته ای، با هدف راضی نمودن همزمان منتقدان و مخالفان وی محسوب می شود. با این حال به نظر می رسد مدیر کل ژاپنی آژانس توان ادامه این بازی را در آینده ای نزدیک نداشته باشد!

تحلیلگر ترکیه ای:بازی آمانو در زمین آمریکا مسبوق به سابقه است

حسن توسان، تحلیلگر ترکیه ای حاضر در محل مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 در وین سکوت آمانو در قبال ادعاهای مطرح شده از سوی رسانه ها و منابع رسمی آمریکایی در خصوص عدم توانایی آژانس مبنی بر حل موضوع پی .ام.دی تا پایان سال 2015 میلادی را این گونه تحلیل می کند: "سکوت آمانو در قبال موضوع مطرح شده از سوی منابع آمریکایی موضع تازه ای نیست.

وی گفت: هر کس با مواضع سابق آمانو آشنا باشد ،نسبت به مواردی از این قبیل متعجب نخواهد شد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در عمل پیرو سیاستهای آمریکا در آژانس بوده و بازی ،رفتار و گفتار خود را متوازن با بازی واشنگتن تنظیم می کند.در حال حاضر نیز آمانو ترجیح داده است این بازی و رویکرد سابق را ادامه دهد."

این تحلیلگر ترکیه ای افزود :"وابستگی سازمانهای بین المللی به کشورهایی مانند آمریکا ،منجر به عدم توانایی این سازمانها در عمل به وظایف واقعی آنها شده است. این قاعده در خصوص آژانس بین المللی انرژی اتمی و آمانو نیز صدق می کند."

ابهام درخصوص تمدید زمان مذاکرات هسته ای

مهم ترین موضوعی که امروز ذهن خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ را به خود مشغول ساخته است، ابهام در زمان دقیق پایان ضرب الاجل تعیین شده در مذاکرات هسته ای است. برخی منابع از تمدید مذاکرات تا صبح پنج شنبه و برخی دیگر از پایان مذاکرات تا فردا(سه شنبه شب) خبر می دهند. تلاقی این نگاهها و بیان هر دوی این موارد از سوی منابع اگاه و مطلق در بین دو طرف منجر به ایجاد فضای مبهمی در بین خبرنگاران گردیده است.

یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته ای در این خصوص به خبرنگار اعزامی میزان گفت:
"واقعا زمان دقیق پایان مذاکرات مشخص نیست! به نظر می رسد تا زمانی که مسائل اختلافی به قوت خود باقی بماند و به طور کامل حل و فصل نشود، در عمل طرفین اعلام توافق را به تاخیر بیاندازند. اعلام توافق نیازمند حل همه موارد میان طرفین است."

این منبع آگاه افز.د: "با این حال دو طرف فعلا قصد ندارند به پایتختهای خود بر گشته و یا مذاکرات را متوقف سازند .آنها می خواهند مذاکرت را در ساعت صفر نگاه دارند تا به توافق نهایی دست پیدا کنند اما محدودیتهای کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا( بر سر تحریمهای اروپا و بررسی توافق نهایی در کنگره) به قوت خود باقیست. "

وزارت امور خارجه اتریش: ما بی اطلاعیم!

یکی از مقامات وزارت امور خارجه اتریش که  در محل استقرار خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ حضور پیدا کرده بود ،ترجیح داد پاسخ دقیقی به سوال خبرنگار میزان در خصوص زمان تمدید مذاکرات ندهد:"ما از زمان توافق نهایی بی اطلاع هستیم.تا زمانی که مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 در این دور  ادامه پیدا کند، ما میزبان مذاکرات خواهیم بود."

این منبع اتریشی حاضر نشد به سوال خبرنگار میزان در خصوص برگزاری یا عدم برگزرای جشن توافق هسته ای در وین پاسخ دهد و در این خصوص این سوال ابراز بی اطلاعی کامل کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *