رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

20 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت حذف شده است/ سازمان امور مالیاتی ترویج‌کننده فرار مالیاتی

10:04 - 15 تير 1394
کد خبر: ۵۸۳۳۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: عضو کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه عملکرد سازمان مالیاتی بر ترویج فرارهای مالیاتی موثر است، گفت: در حال حاضر 20 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت محو شده است.
20 هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت محو شده است/ سازمان امور مالیاتی ترویج‌کننده فرار مالیاتیعزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی میزان دلایل فرارهای مالیاتی کشور را عدم اجرای قانون ارتقای سلامت اداری و فقدان فن آوری نوین در سیستم اطلاع رسانی از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد و گفت: این امر منجر به حذف 20هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت می شود.

وی با بیان اینکه رقمی فرارهای مالیاتی روشن است، گفت: بررسی صورت وضعیت های مالی افراد نشان می دهد فرار مالیاتی در بین افراد با درآمد بالاتر، بیشتر می شود به طوری که آنها 80 تا 90درصد مالیات تعیین شده را نمی پردازند.

وی ادامه داد: بر این اساس، دولت سالیانه 20هزار میلیارد تومان از درآمدهایش به خاطر فرارهای مالیاتی را از دست می دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره عوامل تأثیرگذار بر ایجاد شرایط فرارهای مالیاتی بیان کرد: عدم اجرای قانون ارتقای سلامت اداری و استفاده از فن آوری­های نوین در محاسبه درآمدها بسترساز فرار مالیاتی افراد می شود. عدم الزام افراد به شفاف سازی اطلاعات مالی نیز در مقاومت مالیات دهندگان برای مالیات بی تأثیر نیست.

معضل پنهان سازی اطلاعات
نماینده آمل در مجلس افزود: در قانون ارتقای سلامت اداری تأکید شده که سیستم اطلاع رسانی باید کارآمد شود. بین دستگاه های دولتی مانند گمرک و سازمان امور مالیاتی باید تبادل اطلاعات باشد تا مانع پنهان سازی صورت های مالی و فرار مالیاتی شرکت ها بازرگانی شود. البته این تبادل اطلاعاتی منوط به ارتقای فن آوری در بخش ثبت اطلاعات است.

یوسفیان ملا با اشاره عملکرد سازمان مالیاتی بر ترویج فرارهای مالیاتی ادامه داد: قوانین سختگیرانه از سوی سازمان امور مالیاتی باعث می شود مالیات دهندگان نسبت به بروز اطاعات تا حد امکان مقاومت می کنند. در این میان، متضررترین افراد کارمندان دولت هستند که دولت قبل از پرداخت درآمدشان، مالیات را کسر می کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *