آخرین تحولات لبنان؛ کدام جریان پیروز می‌شود؟

20:02 - 10 دی 1398
کد خبر: ۵۸۱۸۹۹
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل لبنان گفت: تجربه دو دهه اخیر در لبنان ثابت کرده است جریان‌هایی در سیستم سیاسی این کشور به پیروزی رسیده و مورد وثوق مردم قرار می‌گیرند که طرفدار حزب‌الله بوده و از سوی آنان مورد تأیید قرار بگیرند.

آخرین تحولات لبنان؛ کدام جریان پیروز می‌شود؟عماد نجار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به آخرین وضعیت سیاسی لبنان و انتخاب نخست وزیر جدید در این کشور بیان داشت: سیستم سیاسی لبنان همواره تحت نفوذ و دخالت‌های آشکار و پنهان رژیم آل سعود و کشور‌های غربی قرار داشته است.

وی ادامه داد: البته طی یک دهه اخیر با تدابیری که حزب الله لبنان در تشکیل دولت و حمایت از سیستم حاکمیتی در این کشور داشت، تاحدود زیادی موفق به ایجاد ثبات سیاسی بین تمام جریانات و گروه‌های سیاسی این کشور شده است.

کارشناس مسائل لبنان تصریح کرد: این نفوذ و تاثیرگذاری حزب‌الله و از سوی دیگر ثبات سیاسی لبنان برای غربی‌ها، مرتجعین منطقه و رژیم صهیونیستی خوشایند نبوده و آنها از این بابت احساس خطر کرده‌اند؛ لذا با استفاده از نیرو‌های دست نشانده خود در منطقه و جریانات سیاسی داخلی وابسته به غرب تمام تلاش خود برای برهم زدن این آرامش و ثبات را بکار گرفته‌اند.

نجار در ادامه خاطرنشان کرد: در این راستا یکی از این اقدامات‌شان، خروج سعد حریری از دولت بود تا بدین وسیله باعث بروز ناآرامی‌ در لبنان شوند البته پس از استعفای او، پارلمان این کشور  فرد دیگری را برای برعهده گرفتن سمت نخست وزیری در دستور کار خود قرار داده است. 

وی افزود: در این مدت افراد زیادی معرفی شدند که ۲-۳ نفر از آن‌ها از چهره‌های شاخص و مطرح بودند حتی خود سعد حریری مجددا برای این سمت معرفی شد ولی به  علت عدم تمایل رژیم صهیونیستی، آل سعود و آمریکا از قبول مجدد این پست کناره گیری کرد.

کارشناس مسائل لبنان بیان کرد: اخیرا چهره محبوب و معروفی از بین وزرای پیشین لبنان به نام حسان دیاب معرفی شده که سابقاً وزیر آموزش و پرورش در لبنان بوده است اما این موضوع از سوی برخی جریان‌های سیاسی مانند جریان المستقبل که وابسته به سعد حریری است با مخالفت رو به رو شده ولی  جنبش امل، جریان ملی آزاد، حزب الله، حزب  القومی و علامه  عاملی از معرفی او استقبال کرده اند. پارلمان لبنان ۱۲۸ عضو دارد که در حدود ۷۶ نفر از انتخاب این فرد دفاع کردند. 

نجار یادآور شد: جریان امپریالیسم و صهیونیسم بین الملل همواره مخالف این است که نیرو‌های وابسته و عضو محور مقاومت در داخل کشورشان و یا بین کشور‌های همسایه محبوبیت داشته باشند. اقتدار اعضای محور مقاومت، منافع کشور‌های استثمارگر و متجاوزانی مانند رژیم صهیونیستی و آل سعود را به خطر می‌اندازند. چنانچه اخیراً شاهد بروز ناآرامی ‌هایی در عراق، لبنان و یمن بوده‌ایم. 

وی تاکید کرد: این کشورهای متجاوز بعد از برهم زدن آرامش سیاسی در لبنان، سراغ عراق، دیگر عضو کلیدی این محور رفتند و اوضاع سیاسی در این کشور را نیز با مخاطراتی جدی روبرو کردند. 

کارشناس مسائل لبنان با بیان اینکه رقیب اصلی آقای حسان دیاب، نواف سلام است که از سمت جریان وابسته به غرب معرفی شده است، گفت: او در گذشته سفیر لبنان در سازمان ملل و همواره مورد حمایت آمریکایی‌ها بوده است.

نجار در ادامه عنوان کرد: تجربه  دو دهه اخیر در لبنان ثابت کرده است که جریان‌هایی در سیستم سیاسی این کشور به پیروزی رسیده و مورد وثوق مردم قرار می‌گیرند که طرفدار حزب الله بوده و از سوی آنان مورد تأیید قرار بگیرند. 

وی در پایان تصریح کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی با اعلام مخالفت و دشمنی علنی خود علیه کشور‌های عضو محور مقاومت حال چه با صدور قطعنامه، تحریم و یا از طریق دست نشانده‌ خود که همان گاو‌های شیرده منطقه است، سعی می‌کنند با مداخلات نظامی، سیاسی و اقتصادی درکشورهایی که با امپریالیست مبارزه می‌کنند، ایجاد ناآرامی کنند و نگذارند آن‌ها به قدرت داخلی و منطقه‌ای  برسند. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *