رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اجرای طرح کاداستر با مشکلات اعتباراتی روبرو است

16:05 - 01 دی 1398
کد خبر: ۵۷۹۲۵۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
هاشمی مقدم گفت: اجرای طرح کاداستر زیرساخت اصلی مبارزه با زمین خواری و تعدی به اراضی دولت و اشخاص است لکن کمبود اعتبارات، اجرای این طرح را طی سال‌های اخیر با مشکلات جدی مواجه کرده است.

اجرای طرح کاداستر با مشکلات اعتباراتی روبرو استبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آئین معارفه مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک ایلام با اشاره به این که یکی از وظایف و تکالیف قانونی سازمان ثبت اسناد و املاک، اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) طی پنج سال از تاریخ ابلاغ این قانون می‌باشد، گفت: علیرغم اذعان بر نقش مؤثر اجرای این قانون در راستای جلوگیری از تعدی به اراضی دولتی و گسترش پدیده زمین خواری در کشور، متأسفانه برای تأمین اعتبارات اجرای این قانون مشکلات فراوانی وجود دارد.

سید محمد هاشمی مقدم گفت: یکی از محور‌های اصلی مورد تأکید رئیس قوه قضائیه در حوزه انجام وظایف سازمان ثبت اسناد واملاک کشور، اجرای کامل قانون حدنگار می‌باشد و در این راستا نیازمند حمایت جدی دولت و مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی افزود: در این زمینه پیگیری مستمری از طریق دیدار با نمایندگان مجلس و مسئولین سازمان برنامه و بودجه انجام شده و امیدواریم در قانون بودجه سال ۹۹ دغدغه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای اجرای تکالیف و وظایف قانونی مورد عنایت و توجه ویژه قرار گیرد.

هاشمی مقدم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع مبارزه با فساد به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان ثبت در دوره مدیریت جدید اشاره کرد و گفت: در این زمینه هیچ خط قرمزی وجود ندارد و برخورد با مفسدین و افرادی که در تلاشند با نفوذ به محیط‌های اداری با حیثیت و آبروی همکاران ما بازی کنند به شدت در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: فسـاد درونی و بیرونی مظاهری کریـه و دون شأن تشکیلات اداری در نظام اسلامی است و باید با همه‌ی جلوه‌های فساد برخورد شود.

وی یادآورشد: جامعه بزرگ کارکنان ثبتی جامعه‌ای پاک، پرتلاش و متعهد است و نمی‌گذاریم با اقدامات جمع معدودی افراد فرصت طلب و سود جو خدشه‌ای به آبرو و حیثیت آنان وارد شود.

معاون سازمان ثبت اسناد واملاک کشور با اشاره به این که تکریم و پاسداشت خدمات و تلاش کارکنان مورد تأکید ریاست سازمان قرار دارد، گفت: در این زمینه از تمامی ظرفیت‌ها و منابع قانونی استفاده خواهد شد و البته با لحاظ شرایط اقتصادی جامعه و کمبود‌های اعتباری موجود با مشکلاتی نیز در این رابطه مواجه هستیم.

وی تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمت سریع و سالم به مردم شریف را حق قانونی آن‌ها برشمرد و گفت: مردم ایران اسلامی همواره ثابت کرده اند که با تمام وجود از نظام و آرمان‌های آن حفظ و حراست خواهند کرد.

هاشمی مقدم به دلاور مردی و ایستادگی مردم ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: استان ایلام در مسیر کسب عزت جهانی برای نظام اسلامی بسیار مؤثر و نقش آفرین بوده است.

وی گفت: مردم قهرمان این استان قبل از آغاز جنگ تحمیلی و تجاوز رژیم بعثی به مرز‌های کشورمان، مدت‌ها قبل مورد تهاجم قرار گرفته بودند تا رژیم متجاوز عراق بتواند موقعیت خود را از قبل تثبیت کند و ضربه‌های بزرگ تری را به کیان اسلامی وارد نماید، امّا با ایستادگی و صلابت مردم رشید این استان ناکام ماند.

وی تأکید کرد: مرور اتفاقات و مستندات تصویری دوران دفاع مقدس در استان ایلام باید به نحو مستمر و مناسب در معرض دید مسئولین و نسل جوان قرار گیرد تا دل مشغولی‌های امروزی سبب فراموشی یا کم رنگ شدن اهمیت این دلاور مردی‌ها و رشادت‌ها نشود و فراموش نکنیم که امنیت و آرامش امروز و میز‌هایی که برای خدمت در اختیار ما قرار گرفته است حاصل خون‌های پاکی است که بر خاک این سرزمین جاری شده است.

هاشمی مقدم با اشاره به این که انتصابات نیز در دستگاه قضایی در دوره تحولی جدید با حساسیت‌های بیشتری صورت می‌گیرد، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های واگذاری مسئولیت به افراد در استان‌ها در کنار تعهد، کارآمدی و تخصص آنها، بومی بودن مدیران می‌باشد و به تجربه ثابت شده که مدیران بومی به لحاظ عوامل اجتماعی و فرهنگی زمینه کسب توفیقات بیشتری در حوزه کاری خود دارند و در همین رابطه نیز مدیر جدید مجموعه ثبتی در استان ایلام از همکاران بومی و با لحاظ سوابق شایسته قبلی انتخاب شده است.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نقش کارکنان را در تحقق برنامه‌های عملیاتی و سیاست‌های سازمان بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و گفت: ارائـه پیشنهادات و نقطه نظرات کارکنان برای مدیران از اهمیتی ویژه‌ای برخوردار است و در دوره مدیریت جدید سازمان مقرر شده تا به ارائه دهندگان پیشنهادات کاربردی امتیازات و تشویقات مناسبی تعلق گیرد.

وی در پایان با تأکید بر نقش دفاتر اسناد رسمی به عنوان پیشخوان‌های سازمان ثبت اسناد واملاک در جلب رضایت مردم، گفت: قانونمندی، برخورد با ملاطفت و ارائه خدمت سریع و سالم، انتظار و توقع بر حقی است که امروز مردم از ما دارند و باید با تمام توان در این زمینه تلاش کنیم.

رئیس کل دادگستری استان ایلام نیز طی سخنانی سلامت دستگاه قضایی و مبارزه با فساد را از تأکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و گفت: برخورد با مظاهر فساد در جامعه از اولویت‌های دستگاه قضایی است و در این راه هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

دهقانی به نقش سازمان ثبت اسناد واملاک کشور در امر پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی و قضازدایی اشاره کرد و گفت: تثبیت مالکیت‌ها زمینه بسیاری از دعاوی و اختلافات و جرائم را از بین می‌برد و در این بین وجود اسناد عادی و معاملاتی که بدون تشریفات قانونی انجام می‌شود از طرف دیگر مسائل و مشکلات فراوانی را به دنبال دارد و تولید جرم می‌کند.

وی گفت: اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا در ادارات ثبت اسناد واملاک مصداق کامل قضازدایی است و در برنامه ششم توسعه تکالیف جدیدی نیز به سازمان ثبت اسناد و املاک محول شده که در همین راستا می‌باشد و این امر چنان چه به نحو مناسب عملیاتی شود نتایج ارزشمندی به همراه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: شناسایی و حذف واسطه گران و دلالان، نظارت دقیق بر عملکرد دفاتر اسناد رسمی و مشاورین املاک و تسریع در اجرای فرآیند‌های مرتبط با صدور اسناد مالکیت در اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند از مواردی است که بر رضایت مندی بیشتر مردم از خدمات ثبتی بسیار مؤثر است.

در پایان این مراسم ضمن تجلیل از خدمات عبدالحمید مرادی، مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک استان ایلام، حمید حیدریان به عنوان مدیرکل جدید ثبت اسناد واملاک استان معرفی شد.

لازم به ذکر است؛ معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بدو ورود به ایلام با حضور در گلزار شهدای این شهر با قرائت فاتحه و نثار گل به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *