رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لزوم تغییر نگرش در مواجهه با خاک/ نقشه راه جامع خاک تدوین می‌شود

14:21 - 12 آذر 1398
کد خبر: ۵۷۳۵۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
کشاورز گفت: تغییر رویکرد و نگرش در مواجهه با خاک یک ضرورت است و نباید به جنگ خاک و طبیعت برویم.

به گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی امروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک  اظهار کرد: خاک چند چالش اساسی دارد و تجلی چالش‌های خاک، ناپایداری کشاورزی و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور است.

وی، پایین بودن عملکرد و بالا بودن هزینه‌های کشاورزی، پایین بودن درآمد تولیدکنندگان و ناپایداری کشاورزی را از جمله مباحثی دانست که با مقوله خاک و حفاظت خاک ارتباط مستقیم دارد و اضافه کرد: آب هم به عنوان یک چالش مهم ملی پذیرفته شده در کشور است.

کشاورز، تغییر رویکرد و نگرش در مواجهه با خاک را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: نمی‌توانیم بیش از این به خاک فشار بیاوریم و نباید و نمی‌توانیم به جنگ خاک و طبیعت برویم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: همه دست اندرکاران حوزه کشاورزی باید با توجه به اثرات تصمیمات و اقدامات بر خاک تصمیم بگیرند و اقدام کنند.

کشاورز با تاکید بر این که باید یک نقشه راه جامع در خصوص خاک تدوین شود، تصریح کرد: همه ارکان بخش کشاورزی و محیط زیست و همه اقشار و بخش‌ها در قبال خاک مسوول هستند و تقلیل وظیفه مندی در قبال خاک به یک یا چند معاونت و دفتر و سازمان، کار درست و دقیقی نیست و همه ما مسئولیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که خانواده کشاورزان کشور جزو پیشرفته‌ترین و دلسوزترین و دغدغه مندترین اقشار در مواجهه با مساله حفاظت خاک و آب هستند، تاکید کرد: سازمان تحقیقات باید ادبیات و مبانی مرتبط با خاک را به تمامی دست اندرکاران و فعالان بخش کشاورزی و به خصوص کارشناسان و کارکنان و مدیران آموزش دهد.

کشاورز با اشاره به این که باید رفتارمان در قبال خاک مسوولانه و با در نظر گرفتن ضرورت‌ها و اهمیت حفاظت از خاک باشد، اظهار داشت: نباید بدون آشنایی علمی با مبانی خاک در حوزه کشاورزی تصمیم گرفت.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها در خصوص استفاده از نهاده‌ها به ویژه سموم و کود‌ها و... باید متناسب و منطبق با یافته‌های تحقیقاتی تدوین شده، اقدام کنند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کلید حفاظت آب هم همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند حفاظت خاک است.

کشاورز تاکید کرد: در مبحث آبیاری اراضی زراعی و باغ‌ها باید حتما به مقوله شوری و سایر ترکیبات شیمیایی خاک توجه شود و همه اقدامات باید سازگار با وضعیت و کیفیت خاک و بر پایه شناخت خاک به عنوان یک موجود زنده باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *