رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پيشنهاد تجديد نظر در زمان معاينه فنی وسايل نقليه عمومی/ برنامه‌ريزی برای دور دوم سفرهای تابستانی

21:46 - 07 تير 1394
کد خبر: ۵۷۱۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان: نشست شصت و يكم كميسيون ايمني راه‌ها با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد كه تجديد نظر در زمان معاينه فني وسايل نقليه عمومی، تعيين شيوه‌های آموزش حرفه‌اي به رانندگان حمل و نقل عمومي و پيشنهاد تعيين محدوديت سرعت براي حمل و نقل عمومی برون شهری از موضوعات مطرح شده در اين جلسه بود.
به گزارش ، عباس آخوندي با اشاره به موضوع تجديدنظر در زمان‌بندي معاينه فني حمل و نقل عمومي گفت: در حال حاضر براساس مصوبه دولت انواع خودروهاي شخصي و عمومي صفر كيلومتر تا 5 سال نخست از دريافت معاينه فني معاف هستند كه اين ميزان بايد براي وسايل نقليه عمومي تجديد نظر شود تا قواعد مكمل براي اين مصوبه تدوين شود.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه كارگروه ناوگان كميسيون ايمني راه‌ها موضوع تجديد نظر در زمان‌بندي معاينه فني انواع خودروهاي حمل و نقل عمومي را بررسي كند و پيشنهادهاي خود را در جلسه آينده كميسيون ارائه دهد٬ گفت: به عنوان مثل مي‌توانيم دريافت معاينه فني براي وسايل نقليه سنگين را از 5 سال به 2 سال كاهش دهيم ضمن آنكه بعد از اتمام اين مدت فواصل زماني كوتاه 4 تا 6 ماهه براي دريافت معاينه فني مجدد مي توان در نظر گرفت كه البته همه اين موارد با در نظر گرفتن پارامتر زمان‌بندي و همچنين پارامتر كيلومتر بايد در كارگروه يادشده بررسي و پيشنهادهاي مربوطه در جلسه بعدي كميسيون مورد بررسي قرار گيرد.

آخوندي ادامه داد: اين مقررات نه تنها براي وسايل نقليه سنگين بلكه مي‌تواند مشمول ساير ناوگان حمل و نقل عمومي مانند سرويس ادارات، مدارس و حتي سرويس جابه‌جايي نيروهاي نظامي شود.

لزوم يكپارچگي اطلاعات معاينه فني بين وزارت راه و پليس راهور
يكپارچگي داده‌هاي سيستم‌هاي معاينه فني بين وزارت راه و شهرسازي و پليس راهنمايي و رانندگي يكي ديگر از موضوعات مطرح شده در كميسيون ايمني راه‌ها بود كه در اين خصوص وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر برخط شدن اطلاعات براي دسترسي هر دو دستگاه گفت: اين موضوع نيز در 2 ماه آينده مورد بررسي قرار گيرد و در جلسات آينده كميسيون گزارش كاملي از آن ارائه شود.

آخوندي در ادامه جلسه درباره ضرورت آموزش حرفه‌اي به رانندگان حمل و نقل عمومي گفت: اين بحث بسيار مهمي است؛ در بخش آموزش حرفه‌اي حوزه‌هاي مختلف حمل و نقل در حال حاضر كامل‌ترين دوره آموزشي را در حرفه خلباني كشور داريم كه يك خلبان تنها به صرف داشتن گواهينامه نمي‌تواند فعاليت كند بلكه بايد دوره انواع آموزش‌هاي ايمني٬ اجتماعي و غيره را طي كند. اين سيستم در ناوگان حمل و نقل عمومي نيز بايد مدنظر باشد.

تهيه گزارشي براي شيوه آموزش به رانندگان حمل و نقل عمومي
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور در راستاي آموزش حرفه‌اي به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي مسافر و بار طي سه ماه آينده گزارشي را تهيه كند كه قطعا اين دوره هاي آموزشي نبايد به يك يا دو روز ختم شود بلكه بايد انواع آموزش‌هاي رانندگي، مقررات، حقوقي و غيره به رانندگان داده شود تا يك برنامه بنيادي در بحث تغيير رفتار رانندگان تهيه كنيم.

وي يادآور شد: البته در اين آموزش‌ها مي‌تواند برحسب نوع ناوگان حمل و نقل عمومي باشد و رانندگان در دوره هاي مربوط به خود شركت كنند تا هر راننده به طور تخصصي با ناوگان مربوطه آشنايي داشته باشد همانطور كه در حمل و نقل هوايي يك خلبان آموزش متناسب با نوع هواپيماي خاص را مي‌بيند.

در ادامه اين جلسه موضوع بازرسي اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل عمومي مطرح شد، وزير راه و شهرسازي در اين خصوص گفت: در اين باره گزارشي از طرف كميسيون ايمني راه‌ها آماده شود تا اين موضوع را از طريق وزير كشور و رييس سازمان برنامه و بودجه پيگري كنم تا از محل مواد 10 و 12 قانون پيگيري از بحران براي اين بخش تامين سرمايه كنيم. اين بخش نيازمند حدود 800 ميليون تومان اعتبار است.

بررسي پيشنهاد تعيين محدوديت سرعت براي حمل و نقل عمومي برون شهري
وزير راه و شهرسازي درباره پيشنهادي از سوي نماينده وزارت كشور مبني بر تعيين محدوديت سرعت براي ناوگان حمل و نقل عمومي تا سقف 100 يا 105 كيلومتر بر ساعت براي تردد برون‌شهري گفت: براي اين بخش كارگروه ناوگان كميسيون نيز گزارشي را تهيه كند و در آن ضمن بررسي وضعيت محدوديت سرعت در ساير كشورها، آثار آن نيز مورد بررسي قرار گيرد.

آخوندي افزود: گزارش كارگروه يادشده درباره تعيين محدوديت سرعت براي ناوگان حمل و نقل برون شهري متناسب با وضعيت جغرافيايي كشور تهيه شود تا در جلسات بعدي كميسيون ايمني راه‌ها مورد بحث و تصميم‌گيري قرار گيرد.

وي درباره رعايت ماده 22 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي كه قانون آن در سال 89 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است گفت: اين موضوع نبايد به منزله افزايش قيمت تلقي شود در اين خصوص كميسيون ايمني راه‌ها با همكاري پليس، وزارت دادگستري و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گزارشي را تهيه كند تا اين گزارش به رئيس جمهور يا معاون اول دولت ارائه شود البته اين گزارش بايد با استدلال‌هاي ايمني باشد.

دستوالعمل ضمانت اجرايي مصوبات كميسيون ايمني راه‌ها تهيه مي‌شود
وزير راه و شهرسازي درباره ضمانت اجرايي مصوبات كميسيون ايمني راه‌ها گفت: در اين خصوص دبيرخانه كميسيون براي ضمانت اجرايي مصوبات به منظور پايش آنها دستورالعملي تهيه كند تا مصوبات ضمانت اجرايي داشته باشد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *