رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سالانه 40 هزار هکتار از جنگل‌های کشور در معرض خطر نابودی قرار دارند/ گیلان و فارس صدرنشین حریق در جنگل‌ها

13:05 - 06 تير 1394
کد خبر: ۵۶۸۲۳
خبرگزاری میزان: معاون فنی یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیز داری کشور با بیان این‌که سالانه 35 تا 40 هزار هکتار از جنگل های کشور در معرض تهدید و از دست رفتن قرار می گیرند، گفت: در سال گذشته گیلان و فارس استان هایی بودند که بیشترین تعداد حریق و از دست رفتن جنگل ها را به دلیل آتش سوزی داشته اند.
سالانه 40 هزار هکتار از جنگل های کشور در معرض خطر نابودی است/ گیلان و فارس صدرنشین حریق در جنگل هاناصر اسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با بیان این که در سال 85 تعداد 2 هزار و 189 پرونده چوب ذغال و محصولات فرعی توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزدار ی کشور تشکل شده است، خاطرنشان کرد: این آمار در مقایسه با تعداد پرونده های تشکیل شده در سال 93 که تعداد آن 2 هزار و 365 پرونده بود بیانگر رشد یک دهمی تعداد پرونده ها در این موضوعات است.

وی با بیان این که بررسی ها نشان می دهد در هشت سال گذشته به طور متوسط سالانه 2 هزار و 347 پرونده تشکیل شده است، تصریح کرد: بررسی ریالی ضرر و زیان وارد شده در هشت سال گذشته منوط به محاسبه ارزش تجاری و زیست محیطی به صورت جداگانه است.

کشف بیش از 39 هزار هکتار زمین خواری در هشت سال گذشته

معاون فنی یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیز داری کشور به آمار کشف زمین خواری در حوزه تغییر کاربری و ساخت و ساز غیر مجاز عرصه های مختلف جنگلی و مرتعی در هشت سال گذشته اشاره کرد و گفت: این عدد برابر با 12 هزار و 776 فقره است که برابر با 39 هزار و 23 هکتار است.

اسفندی تاکید کرد: این اعداد بیانگر اراضی است که در اختیار سازمان جنگل ها و مراتع قرار دارد، آمار مربوط به مناطق چهارگانه باید از طریق سازمان محیط زیست کشور اعلام شود.

سالانه بیش از 15 هزار هکتار جنگل در حریق می سوزد

وی به آتش سوزی در جنگل ها به عنوان یکی دیگر از دلایل از دست رفت این منابع ملی اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه اطفاء حریق نیز در سال گذشته نسبت به سال 1385 عددی برابر با 18 درصد افزایش داشته است. بررسی میانگین هشت ساله از دست رفتن جنگل های کشور به وسیله آتش سوزی نشان می دهد سالانه یک هزار و 700 مورد آتش سوزی در جنگل های کشور رخ داده است که این تعداد برابر با میانگین سالانه 15 هزار و 700هکتار است.

استحصال سالانه 15 میلیون متر مکعب چوب از جنگل ها

این مقام مسئول با بیان این که حوزه منابع طبیعی چالش هایی همانند جنگل نشینان و دام در جنگل نیز مواجه است، عنوان کرد: سالانه 15 میلیون متر مکعب چوب از جنگل ها استحصال می شود تا جوابگوی تامین سوخت هیزمی و بوته ای جنگل نشینان و افرادی که معاش و بقاء آنها به جنگل وابسته است باشد، برای کاهش این عدد تدبیری اندیشید.

تعداد 3برابری دام ها نسبت به توان مراتع

اسفندی چرای بی رویه و وجود دام بیش از ظرفیت مراتع را دو تا سه برابر ظرفیت مراتع کشور دانست و اذعان کرد: علاوه بر این شاهد جمعیت مازاد بر توان سرزمین هستیم.

72 درصد دلیل حریق ها نامعلوم است

معاون فنی یگان حفاظت، یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیز داری کشور با اشاره به این که در سال های گذشته به شاخص هایی در موضوع حریق رسیده ایم، گفت: با توجه به این که عوامل بروز حریق در دو دوسته انسانی و طبیعی دسته بندی می شود، 22 درصد از حریق های صورت گرفته در جنگل های کشور سهوی و 5 تا 6 درصد آن عمدی است. در نتیجه 27 درصد از حریق در جنگل ها توسط عامل انسانی رخ می دهد. این در حالی است که 72 درصد از دلیل حریق در جنگل ها نامعلوم است.

وی با اشاره به این که در یک دسته بندی کلی و بنابر شرایط اقلیمی و جوی بیشترین حریق ها در استان های زاگرسی رخ می دهد،عنوان کرد: اما در سال گذشته استان گیلان و فارس استان هایی بودند که بیشترین تعداد حریق و از دست رفت جنگل ها را به دلیل آتش سوزی داشته اند.

قطع غیر مجاز سالانه بیش از 119 هزار اصله درخت

این مقام مسئول با ابراز تاسف از این که سالانه 4 هزارو 300 فقره پرونده قطع درخت غیر مجاز تشکیل می شود، این تعداد پرونده را برابر با متوسط 119 هزار و 64 اصله درخت و درختچه دانست و خاطرنشان کرد: این در حالی است که فعالیت های عمرانی بیشترین سهم را در قطع درختان داشته اند، زیرا عرصه ای را که مورد فعالیت قرار می دهند گسترده و وسیع است از سوی دیگر رعایت نکردن اصول فنی و انجام ندادن هماهنگی های لازم پیش از اجرا و مهم تر از آن پیش از تهیه طرح منجر به قطع بی رویه درختان می شود.

اسفندی افزود: این فعالیت ها در جنگل های زاگرسی به دلیل شکننده بودن آن آسیب بیشتری می زنند، اما جنگل های شمال به دلیل جاذبه هایی که دارند بیشتر به واسطه اهداف متفاوت همانند تغییر کابری از دست می روند.

معاون فنی یگان حفاظت، یگان حفاظت سازمان جنگل ها مراتع و آبخیز داری کشور در پایان با اشاره به این که در یک بازه زمانی هشت ساله با تدابیر اتخاذ شده توانسته ایم هفت درصد آمار تخلفات و میزان تشکیل پرونده در حوزه مناطبع طبیعی را کاهش دهیم، گفت: اما آمارها در همین مدت زمان بیانگر این است که 35 تا 40 هزار هکتار از جنگل های کشور سالانه در معرض تهدید و از دست رفتن است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *