عفو الهام‌بخش وحدت

9:27 - 25 آبان 1398
کد خبر: ۵۶۸۱۷۱
در این نوبت از عفو عمومی محکومان، اتفاقی تازه رخ داده و آن هم بخشیده شدن مجازات جمعی از محکومان پرونده‌های امنیتی است، اتفاقی که تا پیش از این سابقه نداشت.

عفو الهام‌بخش وحدتبه گزارش گروه فضای مجازی ، به نقل از روزنامه جام جم، عفو جمعی از محکومان دادگاه‌های عمومی، انقلاب و تعزیرات حکومتی، اتفاقی است مسبوق به سابقه و از ابتدای شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی تا امروز، همواره در مناسبت‌های ملی و مذهبی تعدادی از این محکومان بنا به تشخیص مسؤولان قوه قضاییه و با موافقت مقام معظم رهبری عفو می‌شدند. اما در این نوبت از عفو عمومی محکومان، اتفاقی تازه رخ داده و آن هم بخشیده شدن مجازات جمعی از محکومان پرونده‌های امنیتی است، اتفاقی که تا پیش از این سابقه نداشت، چراکه همواره محکومان امنیتی در عفو‌های عمومی مستثنا می‌شدند. رخدادی که نشان از بلوغ سیاسی دستگاه قضایی در ۴۰ سالگی نظام دارد و می‌توان آن را به فال نیک گرفت.


باید توجه داشت که لزومات همه اقدامات این دسته از محکومان امنیتی که در عفو عمومی اخیر مورد بخشش قرار گرفته‌اند، در جهت تضاد با منافع ملی نبوده است و برخی از آن‌ها با نیت‌هایی خیرخواهانه، اما از روی ناآگاهی یا تحت تاثیر موج‌های مخرب سیاسی دست به تخلفات امنیتی زده‌اند. حتی همان‌طور که سخنگوی محترم قوه قضاییه اشاره کرده است، بعضی از این محکومان دانشجویان یا اهالی فرهنگ و هنر و رسانه یا فعالانی صنفی بوده‌اند که در حوادث امنیتی گوناگون دستگیر شده‌اند، اما بررسی مجدد پرونده‌هایشان، مسؤولان دستگاه قضا را به این نتیجه رسانده است که می‌توان از جرایم ارتکابی این افراد چشم‌پوشی کرد. از این رو، این اقدام قوه قضاییه را می‌توان گامی مهم در جهت گسترش انس و الفت اسلامی در میان گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی جامعه در سالروز میلاد پیامبر رحمت (ص) ارزیابی کرد و تداوم این روند را می‌توان موجب ایجاد جاذبه حداکثری برای نظام جمهوری اسلامی در میان آحاد جامعه دانست.

از سوی دیگر، امروز که ایران تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه دشمنان قرار گرفته و رسانه‌های معاند نیز به‌طور مستمر مشغول تبلیغ علیه فعالیت‌های جمهوری اسلامی هستند، ما در کشورمان نیاز به تقویت انسجام ملی داریم. از این جهت، بهتر است به عملکرد افرادی که احیانا برخی فعالیت‌هایشان با سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی همسو نبوده، با اغماض نگاه کنیم و سعی داشته باشیم و با حل کردن اختلافات سیاسی موجود در داخل کشور، وحدت ملی را میان اقشار مختلف تقویت کنیم.


همچنین در شرایط دشوار اقتصادی امروز، نظام جمهوری اسلامی باید به مطالبات افرادی که دست به تجمعات صنفی می‌زنند، بیش از پیش توجه کند و همچنین مسؤولان امنیتی و قضایی کشور باید به این نکته توجه داشته باشند که مدارا و همراهی با این دسته از افراد در شرایط کنونی می‌تواند جلوه‌ای از رحمانیت پیامبر اکرم (ص) را در جامعه ما منعکس کند. حال، اقدام رئیس محترم قوه قضاییه در جهت عفو تعدادی از محکومان امنیتی را که با موافقت رهبر انقلاب نیز همراه شده است، می‌توان در جهت انعکاس همین جلوه رحمانیت نبوی ارزیابی کرد و به همین دلیل این اقدام باید مورد حمایت مسؤولان دیگر دستگاه‌های کشور نیز قرار گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *