دولت یک وعده یارانه نقدی به گندم‌کاران پرداخت کرد/ رشد 32 درصدی خرید تضمینی گندم

15:51 - 04 تير 1394
کد خبر: ۵۶۵۹۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: تاکنون 105 هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 32 درصد رشد داشته است.
به گزارش ، سید محمد موسوی با اشاره به اینکه امسال در 42 هزار هکتار از اراضی گندم کشت شد در حالی که این عدد سال گذشته 45 هزار هکتار بود، افزود: در سال زراعی 94 ـ 93 سطح زیر کشت گندم در مقایسه با سال زراعی 93 ـ 92 به علت کاهش محدودیت منابع آب 10 درصد کاهش یافته است اما با وجود کاهش سطح زیر کشت شاهد افزایش 1،5 برابری میزان تولید گندم در استان تهران بودیم.

وی گفت: میزان خرید تضمینی گندم سال گذشته 70 هزار تن بود که امسال این میزان در 6 مرکز خرید به 105 هزار تن افزایش یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: برداشت گندم از مزارع استان تهران همچنان ادامه دارد و حدود 25 درصد سطح زیر کشت هنوز برداشت نشده است.

موسوی بهبود روش آبیاری و مدیریت مصرف اب را در مزارع گندم مهمترین عامل افزایش میزان تولید این محصول در استان تهران دانست و گفت: تاکنون در 12 هزار و 800 هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شده است.

وی افزود: رعایت زمان دقیق کشت، تأمین به موقع کود و بذر و استفاده از بذر اصلاح شده که به خشکی و آفات مقاوم است از دیگر عوامل افزایش میزان تولید گندم در استان تهران بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در سال زراعی 93 ـ 92 حدود 2 تا 30 درصد بذر گندم کشت شده در مزارع از بذرهای اصلاح شده بود اما در سال زراعی 94 ـ 93 این میزان به 50 درصد افزایش یافت.

موسوی افزود: میزان عملکرد تولید گندم در مزارع استان تهران امسال در هر هکتار به 5،2 تن رسید در حالی که این عدد سال گذشته 4،8 تن در هر هکتار بود.

وی افزایش ضریب مکانیزاسیون را از دیگر اقدامات برای افزایش میزان عملکرد تولید گندم در استان تهران دانست و گفت: با اختصاص 28 میلیارد تومان اعتبار و ورود 505 دستگاه کمباین و دنباله بند به ناوگان عملیات کاشت، داشت و برداشت شاهد افزایش میزان تولید و کاهش ضایعات در مزارع گندم بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: مقابله به موقع با آفات و علف های هرز در سطح 90 هزار هکتار از اراضی زیر کشت غلات نیز از دیگر مواردی است که به افزایش میزان تولید منجر شد.

واریز یک وعده یارانه به حساب گندم کاران
همچنین طبق گفته حشمت الله نظری سخنگوی خرید تضمینی گندم بانک کشاورزی گفت: تاکنون 32 هزار و 959 میلیارد ریال به حساب گندم کاران کشور واریز شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *