رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگاه جدیدی در توسعه صادرات غیر نفتی باید ایجاد شود

15:30 - 13 آبان 1398
کد خبر: ۵۶۴۸۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه صادرات به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط حال حاضر کشور است که بر این مبنا، سیاستگذاری‌ها با محوریت تسهیل صادرات و ایجاد فرصت‌های توسعه تعریف شده است.

نگاه جدیدی در توسعه صادرات غیر نفتی باید ایجاد شودبه گزارش گروه اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، سعید زرندی اظهار کرد: باید نگاه جدیدی برای توسعه صادرات غیرنفتی در کشور ایجاد کنیم و از روش‌های نوین برای تقویت این بخش بهره‌مند شویم.

وی افزود: تولید محصولات دارای قابلیت صادراتی و به کارگیری سیاست جایگزینی واردات با هدف توسعه و تعمیق ساخت داخل توسط وزارت صمت در پیش گرفته شده است.

زرندی گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارزیابی توانمندی سازندگان، شناسایی نیازها، تعیین سطح فناوری کالا‌ها و محصولات، طراحی استاندارد‌های محصولات و در نهایت امکان سنجی ساخت داخلی کالا‌های منتخب از طریق فعالسازی ظرفیت خالی واحد‌های تولیدی در راستای رونق تولید و توسعه واحد‌های موجود و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در دستور کار قرار گرفته است.

معاون طرح و برنامه خاطرنشان کرد: توانمند سازی بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط در راستای افزایش صادرات از طریق کنسرسیوم‌های صادراتی مد نظر قرار دارد. همچنین توسعه صادرات به ۱۵ کشور‌های همسایه با توجه به شرایط تحریم و اثری که این صادرات در تأمین منابع ارزی کشور دارد، از اولویت‌های مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

زرندی بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و فناور را در تنوع بخشی به سبد صادرات کشور مهم توصیف کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان و فناور در سال‌های اخیر رشد کمی و کیفی قابل قبولی داشته و اکنون زمان مناسبی است که با برقراری و تقویت ارتباط دوسویه میان صنایع و این شرکت‌ها از ظرفیت و قابلیت‌های آن‌ها در ارتقای توانایی‌های فناورانه مورد استفاده واحد‌های تولیدی، کمک گرفت.

زرندی نقش استارت‌آپ‌ها در صادرات را به مثابه بهره‌گیری از فرصت‌ها و ارتقای توانایی تجاری کشور عنوان کرد و افزود: پدیده‌های جدید و نو ظهور در حوزه بازاریابی، شناسایی مشتری، عرضه کالا و بازار رسانی در استارت آپ‌ها به وفور دیده می‌شود که این قابلیت‌ها به خوبی می‌تواند فرصت‌ها و توانایی‌های تجاری کشور را ارتقا دهد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت بیان داشت: نباید از ضرورت تشویق استارت‌آپ‌ها در حال توسعه برای فعالیت در بازار کشور‌های همسایه و دیگر بازار‌ها غافل شد.

وی تاکید کرد: سلیقه بازار‌های خارجی و در درجه اول کشور‌های همسایه که بیشترین قرابت و نزدیکی فرهنگی و سلایق مصرفی را با ما دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *