لزوم تکمیل خط سوم انتقال برق ایران و ارمنستان در سال ۲۰۲۰

16:24 - 12 آبان 1398
کد خبر: ۵۶۴۴۵۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه خط سوم انتقال برق میان کشور ایران و ارمنستان بایستی تا سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد، گفت: در حال حاضر اجرای خط انتقال پروژه حدود ۶۰ درصد و پست مربوط به این طرح حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان در دیدار با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان اظهار کرد: با وجود ارتباط بسیار مناسب و عمیقی که میان رهبران دو کشور وجود دارد، ولی روابط اقتصادی در قیاس با روابط سیاسی توسعه مناسبی پیدا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل آلودگی رودخانه ارس به‌رغم تاکید چند باره مقامات ارشد ارمنستان همچنان برطرف نشده است، ادامه داد: رفع سریع‌تر این مشکل تاثیر بسیار مثبتی در روند توسعه روابط میان دو ملت خواهد داشت.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه خط سوم انتقال برق میان دو کشور بایستی تا سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد، گفت: در حال حاضر اجرای خط انتقال پروژه حدود ۶۰ درصد و پست مربوط به این طرح حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است که با ارائه مجوز زیست محیطی برای قطعه ۶ پروژه و اعلام نقاط ورود و خروج نیروگاه شاهد پیشرفت هر چه بیشتر این طرح خواهیم بود.

اردکانیان با اشاره به برنامه جدی ایران برای سنکرون کردن شبکه برق کشورمان با روسیه، گفت: برای اتصال سیستم برق ایران و روسیه دو مسیر در نظر گرفته شده همچنین مسیر نخست از طریق کشور آذربایجان و مسیر دوم از طریق کشور‌های ارمنستان و گرجستان پیش‌بینی شده است و طبیعتا هر مسیر که زودتر به نتیجه برسد عملیات پروژه از طریق این مسیر اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه درصدد سنکرون‌سازی شبکه برق ایران با همسایگان شرقی خود هستیم، گفت: تاکنون سرمایه‌گذاری‌های قابل ملاحظه‌ای به منظور برقراری این ارتباط صورت گرفته است و امیدواریم با پیگیری مقامات ارشد ارمنستان امکان سنکرون شدن شبکه برق ایران و ارمنستان و سایر همسایگان شمالی نیز برقرار شود.

همچنین در این نشست سورن پاپیکیان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان نیز با تاکید بر اینکه رفع مشکل آلودگی رود ارس به وزارت محیط زیست ارمنستان ابلاغ شده است، بیان کرد: براساس تصمیمات اخذ شده در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور بایستی پروژه رفع عوامل آلاینده رودخانه ارس تا سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد. از این رو اطمینان لازم داده می‌شود که مسائل زیست محیطی اهمیت بسیار بالایی برای ما دارد و شخصا پیگیر رفع این مشکل خواهم بود.

پاپیکیان با تاکید بر اینکه ارمنستان تونل مناسبی برای انتقال برق ایران به سمت کشور‌های اوراسیا خواهد بود، ادامه داد: مقامات کشور ارمنستان نیز علاقه‌مند ترانزیت برق این کشور با سایر کشور‌های منطقه از طریق ایران هستند.

وی با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی دو کشور به مانند ارتباطات سیاسی باید توسعه هر چه بیشتری پیدا کند، عنوان کرد: پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت‌های بسیار مناسبی را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان فراهم کرده است و باید زمینه‌های جدیدی برای توسعه همکاری‌های دو طرف شناسایی شود، این آمادگی در ارمنستان وجود دارد تا کالا‌های مورد نیاز تجار ایرانی با شرایط بسیار بهتری توسط کشور ما تامین شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *