آماده سازی حجم مخازن سد‌ها برای مدیریت سیلاب‌های احتمالی/ ۲۶ میلیارد مترمکعب از ظرفیت سد‌ها پر است

14:37 - 08 آبان 1398
کد خبر: ۵۶۳۱۹۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر نیرو با بیان اینکه ظرفیت مخازن سدهای کل کشور حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب است عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲۶ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخزن سد‌های کشور پر شده و حجم قابل ملاحظه‌ای از مخزن سد‌های کشور برای تسکین و مدیریت سیلاب‌های احتمالی آماده شده است.

به‌گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: میزان بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا پنجم مهرماه به حدود ۱۵ میلی‌متر رسیده  در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

وی افزود: ظرفیت مخازن کل کشور حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب است و در حال حاضر نزدیک به ۲۶ میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخزن سد‌های کشور پر شده است.

اردکانیان گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته روند رهاسازی آب سد‌ها آغاز شده تا ضمن استفاده از آب رهاشده برای تولید برق و استفاده پایین دست بتوان حجم قابل ملاحظه‌ای از مخزن سد را برای تسکین سیلاب‌های احتمالی آماده کرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۵۷۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان‌های سیل‌خیز لایروبی و بازگشایی شده است

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، لایروبی حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار کشور نیز به منظور کناره‌بندی و لایروبی در دستور کار  است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۴۶ کیلومتر از سیل‌بند‌ها و دایک‌های استان‌های سیل‌خیز به‌ویژه در خوزستان و گلستان بازسازی و تقویت شده است و با استفاده از تمامی ابزار و توان فنی کشور در تلاشیم تا سیلاب تنها برای کشور منافعی همچون تولید برق و تامین آب مورد نیاز برای مصارف شرب و کشاورزی را به همراه داشته باشد و آسیب‌های آن را به حداقل برسانیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *