رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شاهراه اقتصادی کشور در واردات و صادرات کجاست؟

14:33 - 11 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۵۲۳۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
گمرک شهید رجایی این روز‌ها با مشکلات فراوانی مواجه است که حل آن نیازمند همت بالایی از سوی مسئولان ذی ربط است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در بدو ورود به استان هرمزگان به صورت سرزده از گمرک شهید رجایی بازدید کرد.

وی خلاف رویه معمول که در این گونه سفر‌ها از محل‌های رسمی بازدید می‌شود، بدون حضور مسئولین مربوطه نقاط ضعف و آسیب‌های بندر و گمرک شهیدرجایی را شخصا مورد بررسی قرار داد و با برخی از مراجعه کنندگان گفتگو کرد.

شاهراه اقتصادی کشور در واردات و صادرات کجاست؟

حضور رئیس دستگاه قضا در اسکله شهید رجایی نشان می‌دهد، شاهراه اقتصادی کشور در واردات و صادرات باید از هر گونه فساد پاک باشد.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/02/2289873_440.mp4']

شاهراه اقتصادی کشور در واردات و صادرات کجاست؟

بعد از بازدید از گمرک اولین جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد.

شاهراه اقتصادی کشور در واردات و صادرات کجاست؟

گمرک شهید رجایی کجاست؟

گمرک شهید رجایی بندرعباس، بزرگترین گمرک کشور به عنوان شریان اصلی واردات و صادرات در کشور، نقش مهمی در تنظیم بازار و تامین کالا‌های اساسی دارد به گونه‌ای که به تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت کشور را بر عهده دارد.
 
استفاده از ۱۸ دستگاه جرثقیل دروازه ای، ۴۰ پست اسکله، پیشرفته‌ترین ترمینال‌های کانتیری، موقعیت ممتاز جغرافیایی این گمرک و امکان دسترسی به آب‌های آزاد جهان و پهلو دهی به کشتی‌های اقیانوس پیما در گمرک شهید رجایی، نقش متمایزی به این بندر گمرکی داده است.

همچنین سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در بندر این گمرک تخلیه و بارگیری می‌شود که بعد از ترخیص در تمام نقاط کشور توزیع می‌شود. این رقم شامل تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالا‌های کانتینری کشور می‌شود.

محدوده عملیاتی و همچنین پس کرانه بندر گمرک شهید رجایی حدود ۴۸۰۰ هکتار است که در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

 
این گمرک نقش ویژه‌ای در کنترل قاچاق کالا دارد. 
 
برخی از مصادیق نفوذ مفسدان در اسکله شهید رجایی، شامل تبانی و قاچاق سازمان یافته کالاهای ممنوعه همچون مشروبات الکلی با همکاری برخی کارکنان، کشف ۳۴ كانتينر گازوييل قاچاق به وزن ۴۷۴ تن، شناسایی ۲۷ کانتینر کالای قاچاق شامل ۱۳کانتینر یخچال فریزر ساید بای ساید، ۶ کانتینر لوستر و ۸ کانتینر ظروف سرامیک، ظروف چینی، شیشه، آلومینیومی و استیل، کشف بزرگترین محموله سوخت شامل ۱۷ میلیون لیتر که مخازن اسکله شهید رجایی، بارانداز قاچاقچیان بوده است، کشف خودروهای خارجی قاچاق است.
 
همزمان با افزایش قاچاق کالا از این گمرک، ایوب سلیمانی جانشین فرمانده انتظامی کشور از آغاز به کار نخستین پلیس گمرک کشور در بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد. سلیمانی هدف از فعالیت پلیس گمرک کشور را مبارزه با مفاسد اقتصادی دانست و ضمن هشدار به اخلال گران اقتصادی آمادگی خود را برای برخورد با مفاسد اقتصادی اعلام کرد.
 
مشکلات بزرگترین گمرک کشور محدود به کالای قاچاق نمی‌شود و دپو کردن کالا‌ها و تاخیر در ترخیص کالا‌های وارداتی و صادراتی نیز مشکلاتی را برای بازرگانان ایرانی و خارجی به وجود آورده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *