رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برگزاری جلسه رسیدگی به فسادهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی؛ نتانیاهو متهم به چیست؟

11:21 - 10 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۴۸۹۳
نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در حالی در دادگاه حاضر می‌شود که با چالش‌های متعددی از محاکمه به دلیل فساد مالی تا شکست در تشکیل کابینه مواجه است.

چالش‌های پیش روی نتانیاهو: از شکست‌های پی در پی در تشکیل کابینه تا محاکمه در دادگاهبه گزارش گروه بین الملل ؛ امروز چهارشنبه دوم اکتبر (دهم مهر) بنیامین نتانیاهو برای رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی‌اش در دادگاه حاضر می‌شود.

در این جلسه دادگاه پرونده موسوم به ۴۰۰۰ که در آن نتانیاهو متهم به پرداخت رشوه است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پرونده ۴۰۰۰ شامل پرداخت رشوه به شرکت «بِزِک» از سوی نتانیاهو در ازای پوشش خبری مناسب در پایگاه خبری «والا» است.

این جلسه استماع در حالی برگزار می‌شود که نتانیاهو در بن‌بست حاصل از انتخابات عمومی ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) گرفتار شده و در حال دست و پا زدن برای نجات خود از این شسکت سیاسی است.

جلسه استماع نتانیاهو که از امروز چهارشنبه آغاز می‌شود ۴ روز به طول خواهد انجامید و ۳ پرونده فساد مالی نتانیاهو در آن بررسی خواهد شد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پیش از این نیز بار‌ها اتهامات علیه خود را رد کرده اکنون نیز مدعی است که چیزی برای مخفی کردن ندارد.

همزمان با برگزاری این دادگاه، نتانیاهو خود را آماده می‌کند تا رئیس رژیم صهیونیستی را در جریان شکست خود برای تشکیل کابینه مطلع کند.

تلاش‌های نتانیاهو برای ائتلاف با دیگر احزاب راه به جایی نبرده و دیدارش با «بنی گانتس»، رئیس حزب آبی و سفید نیز بدون نتیجه بوده است. علاوه بر این حزب آبی سفید نشست برنامه‌ریزی شده برای اواخر روز چهارشنبه با حزب لیکود را لغو کرده است.

این دومین شکست نتانیاهو برای تشکیل کابینه در سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود و تلاش او در ماه آوریل برای تشکیل کابینه نیز راه به جایی نبرده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده هستند که شکست‌های پی در پی نتانیاهو برای تشکیل کابینه و همزمان شدن این بحران با پرونده‌های فساد مالی به نوعی پایان سیاسی نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

اکنون و برای نخستین بار در طول یک دهه، یک احتمال بسیار واقعی وجود دارد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نخواهد شد.

پرونده فساد نتانیاهو با نام‌های پرونده ۱۰۰۰، پرونده ۲۰۰۰ و پرونده ۴۰۰۰ به ترتیب به جرایمی مانند فریبکاری و خیانت در امانت (دریافت هدایای غیرقانونی از میلیاردر‌های خارجی برای خود و همسرش)، خیانت در امانت (تبانی نتانیاهو با «منی موزس» مالک «یدیعوت آحارونوت» برای کمک به رونق این روزنامه در ازای پوشش خبری مثبت و فشار بر روزنامه رقیب «اسرائیل هیوم») و دریافت رشوه (تقلب در فروش کمپانی مخابراتی دولتی و قدیمی بِزِک) مربوط می‎شود.

پرونده ۴۰۰۰ نتانیاهو شامل ارتباط میان نتانیاهو و «شائول اِلوویچ»، مدیر شرکت «بِزِک»، و نیز وبسایت «واللا» است.

چالش‌های پیش روی نتانیاهو به همین جا ختم نمی‌شود و سه پرونده فساد مالی به جالشی بزرگ برای وی تبدیل شده است و اعتراضات در اراضی اشغالی علیه این فساد مالی همچنان در حال افزایش است.

در همین حال اخیرا کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی می‎گوید که نتانیاهو در پی ناکامی در انتخابات پارلمانی تلاش کرده در مذاکراتی مخفیانه «ریون ریولین» رئیس این رژیم را به اعطای مصونیت از اتهامات قضایی به ازای خروج از عرصه سیاسی متقاعد کند.

این کانال گفته که نتانیاهو فرستاده‌ای را به محل اقامت رئیس این رژیم فرستاده و از او خواسته در مقابل خروجش از عرصه سیاسی با مصونیت قضایی او موافقت کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *