برای سرمایه گذاری در بورس چکار باید کرد؟

20:30 - 09 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۴۶۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بازار بورس یکی از بازار‌های هدف برای سرمایه گذاری افراد حقیقی و حقوقی است که به تازگی به دلیل دردسر کم و سود زیاد مورد توجه سرمایه داران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بازار سرمایه یا بورس یکی از بازار‌های هدف برای سرمایه گذاری افراد و کسب درآمد‌های بیشتر است که به عنوان مثل فرد می‌تواند با سرمایه گذاری در واحد‌های یک شرکت تولیدی، به اندازه دارایی خود در مالکیت آن شرکت مشارکت کند.

برای انجام معامله در بورس هر شخص حقیقی یا حقوقی نیاز به یک کارگزار رسمی و دریافت کد معاملاتی از آن دارد، همان‌طور که بانک به مشتریان خود شماره حساب می‌دهد و این شماره شناسه مشتری به شمار می‌آید، در بورس هم کد معاملاتی هر فرد شناسه او در بازار است.

یکی از نکات مثبت این این سرمایه گذاری نسبت به بازار‌های دیگر این است که برای سرمایه‌گذاری در آن لزوما نیازی نیست مبلغ زیادی داشته باشیم و با حداقل سرمایه، این کار امکان پذیر است.

به چند روش می‌توان در بازار بورس سرمایه گذاری کرد، معمول و رایج‌ترین روش، روش مستقیم است در این روش سرمایه گذار با اتکا بر دانش، تخصص و تحلیل خود می‌تواند اقدام به سرمایه گذاری و ورود به بازار کند، در این روش مسئولیت سود و زیان حاصل از سرمایه گذاری به طور مستقیم بر عهده سرمایه گذار است.

روش بعدی روش غیر مستقیم است، در این روش بین سرمایه گذار و سرمایه پذیر یک موسسه مالی به‌عنوان واسط عمل می‌کند، سرمایه گذار وجوه خود را در اختیار این موسسات مالی قرار می‌دهد و آن‌ها با بکار‌گیری تخصص، دانش و تبحر تحلیلی و مالی و همچنین تجربه خود در بازار سرمایه فرایند سرمایه گذاری را به نیابت از سرمایه گذار انجام می‌دهند.

یکی دیگر از روش‌هایی که به تازگی نیز جذابیت بیشتری پیدا کرده، صندوق سرمایه گذاری است، صندوق سرمایه گذاری با جمع‌آوری منابع پولی کوچک، به سرمایه‌گذاری در سبدی از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار می‌پردازند، صندوق‌ها این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند تا به جای خرید یک سهم یا اوراق مشارکت خاص، در مجموعه‌­ای از این دارایی‌ها، سرمایه گذاری کنند.

چگونه در بورس خرید و فروش کنیم؟

در ابتدا باید بدانیم که نظام قیمت‌گذاری بورس به گونه‌ای است که اشخاص نمی‌توانند در قیمت‌گذاری آن دخالت داشته باشند، بلکه این کار باید از طریق کارگزاری‌های بورس انجام پذیرد.

کارگزاران افراد مطمئن هستند که علاوه بر اینکه سابقه تخلف مالی ندارند مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت می‌کنند. در واقع فعالیت آن‌ها تحت نظارت بورس انجام می‌گیرد.

نهایتا درخواست خود را به کارگزاری مربوطه اعلام کرده و این اعلام می‌تواند به‌صورت حضوری، تلفنی، اینترنتی و یا آنلاین صورت پذیرد، تقاضا وارد سیستم معاملات شده و در ستون خرید و فروش بر اساس قیمت و الویت زمانی قرار می‌گیرد.

همچنین پس از خرید و فروش در بورس مبلغی تحت عنوان کارمزد پرداخت می‌شود که نوع کارمزد با نوع اوراق بهاداری در چه بازاری معامله شده است تغییر پیدا می‌کند.

سرمایه‌ای که توسط فرد برای این بازار در نظر گرفته شده نباید قرض یا وام باشد چراکه احتمال ضرر و از بین رفتن سرمایه در گردش در این بازار زیاد است همچنین یکی از نکات موفقیت در این سرمایه گذاری، صبر است.

سامانه سجام چیست؟

سجام مخفف سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه زیر نظر سازمان بورس در جهت ایجاد سامانه یکپارچه و فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

همچنین افراد جدیدالورود به بورس به کارگزاری‌ها مراجعه می‌کنند حتماً بایستی ضمن پر کردن اطلاعات لازم که کارگزاری از افراد تقاضا می‌کند وارد سامانه سجام شده و اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل نمایند.

از مزایای سامانه سجام می‌توان به دریافت سود مجامع، ویرایش سریع اطلاعات و دسترسی به تمامی سرویس‌های بازار سرمایه اشاره کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *