پرونده آبی سال ۹۷-۹۸ بسته شد/ روی خوش بارش‌ها در تمام حوضه‌های آبریز اصلی

4:10 - 04 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۲۸۸۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
بارش‌ها در سال آبی ۹۷-۹۸ با رشد ۱۰۰ درصدی به ۳۴۲ میلیمتر رسید به طوریکه در سال ۹۶-۹۷ فقط ۱۷۱ میلیمتر بارش در حوضه های آبریز اصلی به ثبت رسیده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، سال آبی ۹۷-۹۸ یکی از پربارش‌ترین سال‌های آّبی در سال‌های اخیر به شمار می‌رود که براثر آن بسیاری از حوضه‌های آبریز کشور رنگ پرآبی به خود دید.
 
این درحالی است که سال آبی ۹۶-۹۷ یکی از کم بارش‌ترین سال‌های آّبی کشور به شمار می‌رود که با کاهش بارش‌ها بسیاری از سد‌های کشور حال و روز خوبی و ظرفیت سد‌ها به کمترین میزان خود رسید.
 
در سال آبی که گذشت بارش‌ها نسبت به سال ۹۶-۹۷ در برخی از حوضه‌های آبریز با رشد چند برابری روبرو شد و برخی از حوضه‌های آبریزی که در طول سال روند بارشی منفی داشتتند به دلیل بارش‌ها مناسب با روند مثبت بارش‌ها به کار خود پایان دادند.
 
در اوایل سال جاری نیز حجم بارش‌ها در برخی نقاط کشور به حدی بالا رفت که مردم بسیاری از شهر‌ها با وقوع سیل غافلگیر شدند و خسارات بسیاری را ایجاد کرد.
 
البته بارش‌ها ابتدای سال در کنار خسارات ایجاده شده مخازن بسیاری از سد‌های کشور را پرآب کرد و تنش آبی بسیاری از شهر‌ها را به حداقل رساند و باعث رونق کشاورزی در برخی نقاط شد.
 
در این گزارش به بررسی یک ساله بارش‌ها در حوضه‌های آبریز اصلی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
 
بررسی بارش‌ها در حوضه‌های اصلی آبریز حاکی از آن است که بیشترین بارش‌ها مربوط به حوضه آبریز دریای خزر بوده به طوریکه از اول مهر سال ۹۷ تا ۳۱ شهریور ماه سال ۹۸ ارتفاع بارش‌ها به ۵۷۰.۷ میلیمتر رسیده است.
 
این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۴۰۰.۲ میلیمتر بارش در این حوضه آبریز به ثبت رسیده که رشد ۴۳ درصدی بارش را نشان می‌دهد و نسبت به دراز مدت ۵۰ ساله افزایش ۳۳ درصدی داشته است.
 
یکی دیگر از حوضه‌های آبریز پربارش خلیج فارس و دریای عمان است که ارتفاع بارش‌ها در سال آبی که گذشت به ۵۳۵.۷ میلیمتر رسید که نسبت به سال گذشته با ۲۱۱.۹ میلیمتر بارش رشد ۱۵۳ درصدی و نسبت به دراز مدت رشد ۴۸ درصدی داشته است.
 
همچنین حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۴۹۴ میلیمتر بارش نسبت به سال گذشته با ۴۰۹.۲ میلیمتر بارش رشد ۲۱ درصدی و نسبت به دراز مدت رشد ۴۵ درصدی را تجربه کرده است.
 
از طرفی حوضه آبریز فلات مرکزی نبت به سال گذشته با رشد ۱۰۵ درصدی بارش روبرو شد به طوریکه ۲۱۴ میلیمتر بارش را در سال آبی گذشته به ثبت رسانده است.
 
در این میان حوضه مرزی شرق نیز با ارتفاع ۱۲۰ میلیمتری بارش رشد ۱۹۸ درصدی داشته و در دراز مدت افزایش ۴۱ درصدی را به ثبت رسانده است.
 
گفتی است حوضه آبزیر قره قوم نیز در سال آبی که گذشت بارش‌های خوبی را به ثبت رساند به طوریکه ارتفاع بارش‌ها به ۳۱۰ میلیمتر رسید و نسبت به سال گذشته رشد ۱۱۸ درصدی را به ثبت رسانده است.
 
به طور کلی میانگین حجم بارش‌ها از ابتدای مهرماه ۹۷ تا ۳۱ شهریورماه ۹۸ در حوضه‌های آبریز اصلی به ۳۴۲ میلیمتر رسید که نسبت به سال گذشته با ارتفاع ۱۷۱ میلیمتری رشد ۱۰۰ درصدی و نسبت به دراز مدت ۵۰ ساله رشد ۳۸ درصدی داشته است.
پرونده آبی سال ۹۷-۹۸ بسته شد/ روی خوش بارش‌ها در تمام حوضه‌های آبریز اصلی
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *