رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کاهش ۵۰ درصدی جمعیت کیفری بازداشتگاه ابرکوه

16:33 - 01 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۲۱۷۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در پی سفر و بازدید رئیس کل دادگستری استان یزد از حوزه قضایی ابرکوه و سرکشی سر زده از بازداشتگاه این شهرستان، با رهنمود و تدابیر قانونی طرح شده، حدود ۵۰ درصد از جمعیت کیفری بازداشتگاه این شهرستان کاهش یافت.

کاهش ۵۰ درصدی جمعیت کیفری بازداشتگاه ابرکوهبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، در پی سفر و بازدید رئیس کل دادگستری استان یزد از حوزه قضایی ابرکوه و سر کشی سر زده از بازداشتگاه این شهرستان، با رهنمود و تدابیر قانونی طرح شده، حدود ۵۰ درصد از جمعیت کیفری بازداشتگاه این شهرستان کاهش یافت.

غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد در حاشیه این بازدید گفت: زندان، نخستین راهکار برای مجازات بزهکاران نیست و باید از تمام ظرفیت‌ها و امکانات قضایی در موضوع بازپروری افراد و کمک به افراد بزهکار جهت جبران خطای گذشته، استفاده شود.

دهشیری بر استفاده از قرار‌های تأمین مناسب تأکید کرد و افزود: ماده ۲۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری، این ظرفیت را دارد تا قرار‌های تأمین کیفری محکومین را با تناسب جرم و بزه ارتکابی در عین رعایت شرایط خاص با قرار نظارت قضایی همراه سازد تا کارکرد‌های مدنظر همکاران قضایی و استفاده از قرار‌های مادون باز داشت موقت که منتهی به باز داشت متهمان می‌شود را داشته باشد و متهم نیز در باز داشت نماند و موجب کاهش جمعیت کیفری زندان گردد.

این مقام قضایی هماهنگی جهت آزادی محکومین مالی جرائم غیر عمد را خواستار شد و بیان داشت: محکومین مالی و محکومان جرائم غیر عمد را باید با کمک و مشارکت ستاد دیه، خیرین و سایر راهکار‌های قانونی، همراه و توجه به عدم تضییع حقوق طلبکار با ظرفیت و شگرد‌های سازشی حل و فصل کرد.

رئیس کل دادگستری استان یزد، دقت در تناسب موضوع ومحتویات و شرایط پرونده با نوع قرار تأمین و نظارت دادستان‌ها را از دیگر راهکار‌های کاهش جمعیت کیفری برشمرد و اظهار داشت: نباید برای یک ضرب و جرح ساده و یا نزاع خیابانی کم اهمیت و یا سایر موارد این چنینی قراری را صادر کرد که متهم به علت عجز از معرفی کفیل یا وثیقه گذار راهی زندان شود.

وی ابراز داشت: پذیرش اعسار متناسب با شرایط محکوم، تسریع در تعیین تکلیف نهایی پرونده و استفاده از نهاد‌های سازشی و اخذ رضایت از محکوم لهم با کمک خیرین و معتمدین از دیگر راه‌هایی است که می‌توان کاهش جمعیت کیفری را رقم زد.

شایان ذکر است دراین سفر دو محکوم مالی و مهریه آزاد شدند. همچنین با سفر مقام ارشد قضایی استان به شهرستان ابرکوه و ارائه رهنمود‌های لازم به دادستان و اتخاذ راهکار‌های قانونی، نیمی از جمعیت کیفری بازدشتگاه ابرکوه یافت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *