رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جانبازان دوران دفاع مقدس گنجینه‌های تمام نشدنی هستند/نگارش مدرن و نوین راه ارتباط با نسل نوجوان است

9:00 - 05 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۱۸۷۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
میثمی گفت: پرداختن به فیلم‌ها و حتی کارتون و انیمیشن‌هایی که جذابیت داشته باشد و یا برنامه‌ها و گیم‌هایی که کودکان و نوجوانان را برای شناخت بهتر فضای دفاع مقدس آماده می‌کند امری مهم و قابل توجه است.

سید حسین میثمی نویسنده کتاب «موسیقی دوره غزنویان» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون تأثیر کتاب‌های دفاع مقدس بر جوانان گفت: برخی از نوجوانان و نسل جوان در دوره‌ای زندگی می‌کنند که برخی مفاهیم برایشان معنا ندارد، آنها هیچ‌گاه شرایط تلخ و سخت دفاع مقدس را ندیده و از آن اطلاعی ندارند، این امر سبب شده تا از بسیاری از مفاهیم تجربی که نسل‌های گذشته با گوشت و پوست خود آن را لمس نکنند و نسبت به مفاهیم دفاع مقدس کمی بی‌توجه باشند.

وی شیوه نگارش کتاب‌های دفاع مقدس را مسئله‌ای تأثیرگذار در جذب مخاطب نوجوانان دانست و ابراز کرد: کتاب‌هایی که در مورد دفاع مقدس نوشته می‌شود می‌تواند تا حدود زیادی نوجوانان را با شرایط حاکم بر هشت سال دفاع مقدس آشنا کند، البته یادمان باشد برای ارتباط بهتر این نسل، نگارش باید در قالب و شیوه‌های نوین انجام شود.

میثمی لزوم شناخت علوم روانشناسی و ادبیات برای نگارش کتاب‌های دفاع مقدس را ضروری دانست و ابراز کرد: برای اینکه نسل جوانان و نوجوان را با وقایع دوران دفاع مقدس و الگوبرداری از رزمندگان و جانبازان آشنا کنیم و آنان را به سوی خواندن کتاب‌های دفاع مقدسی سوق دهیم نیازمند سازوکار‌های خاصی هستیم. نگارش به شیوه‌های خاص و استفاده از متد نوین یک سمت و همچنین حرکت‌هایی که مفاهیم درست انقلاب را به شیوه‌ای جذاب از سوی دیگر در این راه بسیار موثر است. 

وی تأکید کرد: اگر به سوژه‌های دفاع مقدسی به شکل مناسب پرداخته نشود موضوع از جذابیت می‌افتد و جوانان نیز علاقه‌ای به پرداختن به چنین موضوعات و مطالبی نشان نمی‌دهند، باید همواره بدانیم که بیان مستقیم و خشک جوانان را از کتاب‌خوانی دور می‌کند.

میثمی پیرامون نا‌آشنایی نسل جوانان با برخی مفاهیم مانند صبر و استقامت بیان کرد: نسل جدید مفهوم واژه و تجربی صبر، استقامت و دفاع را به‌خوبی نمی‌داند و با آن آشنا نیست، ما می‌توانیم با کمک نگارش کتاب‌های مناسب آنان را با فضای تأثیرگذار دفاع مقدس و از خود گذشتن برای دیگران آشنا کنیم.

وی پیرامون پرداختن و ثبت خاطرات جانبازان و رزمندگان و اسرا تأکید کرد: بخش قابل توجهی از فرهنگ ما در گرو خاطرات ارزشمندی است که در ذهن و دل رزمندگانی هشت سال دفاع مقدس وجود دارد، آنها به دفاع از مرز‌های کشور پرداختند و در طی این هشت سال خاطرات تلخ و شیرین فراوانی در ذهن خود دارند.

این نویسنده لزوم استفاده از خاطرات رزمندگان و جانبازان و اسرا برای شکل دادن به فرهنگ و تاریخ آینده را مهم دانست و ابراز کرد: بخش قابل توجهی از جانبازان و رزمندگان و اسرا از بین ما رفته‌اند لذا توجه به افرادی که در بین ما هستند بسیار مهم است زیرا این عزیزان مانند گوهر‌های ارزشمندی هستند که می‌توان از وجود آنها برای ثبت خاطرات استفاده کرد.

میثمی نقش تأثیرگذار تبلیغات برای کتاب‌های دفاع مقدس توسط خود نویسندگان را موضوعی خاص خواند و تصریح کرد: تبلیغات همواره به عنوان یک مهارت و هنر در جامعه شناخته می‌شود، به‌کارگیری این مؤلفه نیازمند آموزه‌هایی است که به نویسندگان ارائه می‌شود، زیرا تبلیغات ابراز خاص خود را دارد و در عین حال در هر دوره از زمان نیز شرایط و شیوه‌های خاص خود را داشته است. اگر قرار است تا نویسنده‌ای به تبلیغ در خصوص کتاب‌های خود بپردازد باید شناخت لازم از رسانه‌ها و فضای مجازی را داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *