رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تلاش مجموعه حفاظت، صیانت از نظام اداری سالم است

19:08 - 30 شهريور 1398
کد خبر: ۵۵۱۶۲۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دهشیری گفت: دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر باید توسط افراد آموزش دیده، اسلام‎شناس، مردم‎شناس و شیوه‎شناس صورت گیرد.

تلاش مجموعه حفاظت، صیانت از نظام اداری سالم استغلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد و رئیس سابق حفاظت و اطلاعات دادگستری این استان در مراسم معارفه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری با بیان اینکه آن نظام اداری‎ سالم است که در ماهیت، اسلامی در ساختار، علمی در نگرش، مردمی در عملکرد، پاسخگو در رفتار، مشارکت‎جو و در نتیجه، بهره‎ور باشد، اظهار داشت: تلاش مجموعه حفاظت، تحقق نظام اداری سالم و صیانت از آن است.

دهشیری گفت: مراقبت و محافظت از نیروی انسانی دستگاه، امری عُقلایی و ضروری است؛ چرا که باید از هر چیز ارزشمندی صیانت کرد و هر شخص و نهادی نیز که مؤثر، مفید و حساس است نیاز به مراقبت و محافظت دارد.

وی با اشاره به آیه ۱۰۴ سوره آل‎عمران گفت: یکی از مهمترین مبانی تشکیلات حفاظتی و نظارتی در سازمانها، مراقبت و حفاظت از منابع انسانی فرهیخته و مجرب است که با استنباط از مبانی اسلام بر پایه امر به معروف و نهی از منکر به ‎صورت سازمانی و منسجم انجام می‎گیرد.

دهشیری بیان داشت: امر به معروف به دو صورت عمومی و تخصصی است که همگانی بودن آن بر عهده مردم و تخصصی بودن آن را گروه سازمان یافته و منسجمِ مورد تأیید نظام عهده دارند.

وی در خصوص بازرسان و ناظران مورد تائید نظام جمهوری اسلامی، اظهار داشت: دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر باید توسط افراد آموزش دیده، اسلام‎شناس، مردم‎شناس و شیوه‎شناس صورت گیرد.

دهشیری افزود: در بین جامعه، اداره‎ها، نهاد‌ها و سازمان‎ها، گروهی بازرس و ناظر که مورد توثیق و تأئید نظام هستند باید وجود داشته باشند تا بر رفتار‌های اجتماعی مردم و اداری کارکنان نظارت کنند.

وی در خصوص مستمر و دائمی بودن امر به معروف و نهی از منکر ابراز نمود: این امور موسمی، مقطعی و موقت نیستند و باید دائماً بازرسین و ناظرین بر این امور نظارت داشته باشند.

وی امر به معروف را مقدم بر نهی از منکر دانست و خاطر نشان کرد: اگر در جامعه معروف‎ها تبیین شوند، راه‎های منکر خود به خود بسته می‎شوند.

دهشیری در مورد رستگاران واقعی جامعه یادآور شد: فلاح و رستگاری تنها در نجات و رهایی خود شخص نیست و کسانی که برای نجات، اصلاح و کمال‎بخشی جامعه تلاش می‎کنند، دل می‎سوزانند، این‌ها در واقع رستگاران واقعی جامعه هستند.

دهشیری، سنجه ارزیابی عملکرد حفاظت و اطلاعات را در سالم کار کردن مجموعه دانست و گفت: شک و تردیدی در ضرورت وجود نهاد حفاظت و اطلاعات در اداره‎ها، سازمان‎ها و نهاد‌ها نیست که این امری عقلانی است؛ اما اگر بخواهیم بدانیم حفاظت و اطلاعات در مجموعه خود خوب عمل کرده است، باید بررسی کنیم که آیا مجموعه اکنون خوب و سالم کار می‎کند که اگر این طور بود حفاظت و اطلاعات به وظیفه خود خوب عمل کرده است.

وی دستگاه‎ها، نهاد‌ها و سازمان‎ها را به چشم که عضو مهم و حساس بدن است تشبیه کرد و گفت: همانا که این عضو مهم که در عالم خلقت توسط محافظانی در بدن حفظ می‌شود، در عالم بشریت نیز گوهر‎ها و دُر‎هایی مانند منابع انسانی که اسرار سازمانی و شخصی مردم را در اختیار دارند نیاز به محافظت و مراقبت دارند.

رئیس سابق حفاظت و اطلاعات دادگستری یزد رویکرد خود را پیش‎بینی و پیشگیری دانست و افزود: رویکرد حفاظت و اطلاعات حفظ نیرو بوده نه حذف آن و این رویکرد با آموزش، ارشاد، توجیه، نصیحت، دلالت، تذکر و در آخر اخذ تعهد و در نهایت اقدام لازم انجام می‎گرفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *