۹۴ درصد از سد کلان ملایر پُر است/ آغاز رهاسازی آب از هفته آینده

8:37 - 31 شهريور 1398
کد خبر: ۵۵۱۵۰۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به ذخیره ۹۴ درصدی آب سد کلان ملایر گفت: در هفته جاری قرار است بخشی از حجم سد کلان ملایر را رها سازی کنیم تا در صورت افزایش بارش‌ها برای مهار سیلاب‌های احتمالی آماده شود.

منصور ستوده، در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد در خصوص آخرین وضعیت بارش‌های استان و حجم سد‌ها اظهار کرد: از ابتدای سال آبی ۹۷ تا به امروز حدود ۶۰۷ میلیمتر بارش در استان به ثبت رسیده است که این رقم در سال گذشته ۳۸۹ میلیمتر بوده و در بلندمدت به ۳۴۶ میلیمتر می‌رسد. 
 
وی افزود: حجم ذخیره آب سد‌های استان نیز به بیش از ۹۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: تغییرات بارندگی نسبت به سال گذشته حدود ۵۶ درصد افزایش داشته است و در بلند مدت رشد ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد.
 
آخرین وضعیت سدهای استان همدان:
 
سد اکباتان
 
ستوده در رابطه با جزئیات سد‌های استان همدان اظهار کرد: در حال حاضر حجم ذخیره سد اکباتان به حدود ۲۴ میلیون متر مکعب می‌رسد که بالغ بر ۷۴ درصد از پر است و حدود یک متر مکعب بر ثانیه برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خاطر نشان کرد: درحال حاضر سد آب شینه حدود سه میلیون متر مکعب آب داشته و ۶۱ درصد از سد پر است و برای مصارف شرب کاربرد دارد.
 
سد شیرین سو
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۹ درصد از سد شیرین سو پر آب است گفت: سد شیرین سو حدود سه میلیون متر مکعب آب دارد که با وجود قرار گیری در فصل گرما ذخیره خوبی است.
 
سد کلان ملایر
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: سد کلان ملایر حدود ۴۲ میلیون مترمکعب آب دارد که خوشبختانه ۹۴ درصد آن پر است؛ و ذخیره سدسرابی تویسرکان به حدود ۷ میلیون متر مکعب می‌رسد که بالغ بر ۸۲ درصد آن پر است.
 
سد شنجور رزن
 
ستوده در خصوص آخرین وضعیت سد شنجور رزن خاطرنشان کرد: حجم ذخیره آب این سد به حدود ۴ میلیون مترمکعب می‌رسد که بالغ بر ۸۴ درصد مخزن پر است و سد نعمت آباد اسدآباد با ۲.۵ میلیون مترمکعب آب بالغ بر ۵۳ درصد پر است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: خوشبختانه وضعیت سد‌های استان در شرایط مطلوب است و می‌توان گفت که به طور میانگین بالای ۵۰ درصد حجم ذخیره آبی دارند.
 
وی با اشاره به پیش بینی‌ها صورت گرفته بیان کرد: با وضعیت فعلی سد‌ها امیدواریم که در تامین آب شرب استان با مشکلی رو به رو نشویم و باتوجه به جلسات مختلف التزام بخشی آب و آب فاضلاب هر کجا احساس شود کمبود آبی در شهر‌ها و روستا‌ها وجوددارد از طریق صدور مجوز‌های حفر چاه آب شرب کمبود‌ها جبران می‌شود.
 
ستوده یادآور شد: در روز‌های اخیر جلسات مدیریت بحران در خصوص کنترل بارش‌های پاییزی برگزار شد که در این جلسات گزارشی ازآخرین وضعیت سد‌ها ارائه و اقداماتی لازم برای مدیریت پایین دست سد‌ها در بخش رودخانه‌ها و مخازن سد‌ها مرور شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به تمهیدات اندیشیده برای مهار سیلاب‌های احتمالی گفت: به غیر از سد کلان ملایر که تقریبا ۹۵ درصد آن پر است مابقی سد‌ها مخزن ورود سیلاب دارند و مشکلی وجود ندارد و در صورت وقوع بارش‌ها مخازن سد‌ها پر و مابقی سرریز می‌شود.
 
وی افزود در خصوص آماده سازی سد‌ها برای بارش‌های پاییزی اظهار کرد: در هفته جاری قرار است بخشی از حجم سد کلان ملایر را در رودخانه رها سازی کنیم تا ظرفیت مهار سیلاب‌های بالادست را داشته باشد و در صورت وقوع بارش‌های شدید خسارتی ایجاد نشود
 
ستوده اضافه کرد: رها سازی آب سد کلان ملایر در بهمن ماه سال گذشته برای مهار سیلاب‌های احتمالی آغاز شد و این سد سیلاب فروردین ماه با پیک ورودی ۳۰ متر مکعبی را عبور داد که خوشبختانه به پایین دست هیچ خسارتی وارد نشد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: قبل از سیلاب ابتدای سال جاری تقریبا تمام رودخانه‌های پایین دست سد‌ها به وسیله گروه‌های گشت و بازرسی رصد کردیم.
 
ستوده بیان کرد: خوشبختانه سیلاب ابتدای سال خسارات چندانی در استان ایجاد نکرد و ما توانستیم از ظرفیت سیلاب در مخازن سد‌ها استفاده کنیم و از آن برای تامین آب شرب استان استفاده کنیم.
 
انتهای پیام /

برچسب ها: سد همدان بارش ها

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *