وداع با شهدای غواص و خط شکن با فریاد «هیهات منا الذله»

9:12 - 26 خرداد 1394
کد خبر: ۵۴۹۴۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: شب گذشته دانشگاه تهران میزبان 72 شهید غواص دریا دلی بود که آمده بودند تا با هموطنان خود وداع کنند و بگویند تا آخرین نفس برای حفظ و اعتلای کشورشان جنگیدند و در این راه از جان خود نیز گذشتند.
وداع با شهدای غواص و خط شکن با فریاد «هیهات منا الذله»به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، اواخر اردیبهشت‌ماه امسال بود که سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح از کشف پیکرهای مطهر 175 شهید غواص و خط شکن عملیات کربلای چهار  خبر داد که با دستان بسته به شهادت رسیده و زنده به گور شده بودند.
همان دلیر مردانی که مقام معظم در مهرماه سال 82 در باره آنها اظهار کردند:«مجاهدت غواصان دریادل عملیات کربلای چهار و پنج، هرگز از یاد تاریخ این مرز و بوم نخواهد رفت. آنها همچنانی که خدای متعال فرموده است زنده‌اند. ما باید تلاش کنیم آن ارزش‌ها را، که آنها به خاطر آن در این میدان‌ها وارد شدند، زنده بداریم... این شهیدان دریادل و خط شکن متعلق به همه ملت ایرانند.»

همه آمدند تا وداع کنند
دیشب همه آمدند، پیر و جوان، زن و مرد، دانشجو و اساتید، از همه قشر بودند، شخصیت‌های کشوری و لشکری برای وداع با پیکرهای شهدای عملیات کربلای چهار در دانشگاه تهران حضور یافته بودند.
نه تنها فضای مصلی نماز جمعه دانشگاه تهران بلکه تمام محوطه این دانشگاه و خیابان‌های اطراف مملو بود از مردمی که بعد از گذشت حدود 3 دهه از پایان هشت سال دفاع مقدس از یاد نبرده‌اند که اگر نبودند مردان بلند همت ایرانی شاید امروز دیگر نام ایران و ایرانی چنین پرآوازه نبود.

در این مراسم جمعی از مقامات و مسئولان کشوری از جمله سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، غلام علی حداد عادل؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، مهدی چمران؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران حضور داشتند. سعید جلیلی، صفار هرند، رضا فرجی دانا، محمدرضا عارف، حسام الدین آشنا نیز از دیگر افرادی هستند که در جمع وداع کنندگان با شهدای غواص و خط شکن حاضر شده بودند.

ملت کربلایی و عاشورایی تحقیرناپذیر است

آیت‌الله سید احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در این مراسم بیعت با شهیدان را بیعت با عزت و ذلت‌ناپذیری دانست و اظهار کرد: شهدا برگزیدگان خداوند بوده و ما در بیعت با آنها خواهیم ماند. لباس غواصی در شب عملیات، جامه شهادت بود و این افراد در زمان حیات‌ خود به بهشت نزدیک‌تر از دیگر شهیدان بوده اند.

وی درباره ویژگی شهدای غواص نیز خاطرنشان کرد: مقاومت آن افراد تا آخرین نفس خصلتی بود که آنها را جاودانه کرد، همچنین آنها آزاده شهید و گل‌های مطهر بهشتی هستند و امشب ما را نظاره می‌کنند. آنها در محاصره هم که بودند مردانه جنگیدند و دشمن ذلیلانه آنها را دست بسته شهید کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دشمن به دنبال این است که ملت ما را تحقیر کند،‌ اما ملت عاشورایی تحقیر شدنی نیست و فریادش هیهات منا الذله است.

آیت‌الله سید احمد خاتمی در ادامه بیان کرد: تشنگی، ویژگی شهدای غواص و امام حسین (ع) است، اما حادثه عاشورا و عملیات کربلای 4 دو ویژگی متفاوت دارند؛ نخست اینکه امام حسین (ع) و یارانش سه روز زیر آفتاب بودند و دیگری اینکه قدم‌هایشان زیر سم اسب‌ها ماند.

وی درسخنان خود اشاره‌ای هم به  مذاکرات هسته‌ای کرد و گفت: 1+5 به ویژه آمریکا مدام تکرار می‌کند که باید هر زمان و هر لحظه که خواستیم از مراکز نظامی ایران بازدید کنیم. مراکز نظامی ناموس این ملت است و ملت غیور اجازه حضور نامحرم را در حریم خودش نخواهد داد.

همبستگی مردم با آرمان‌های امام، رهبری و شهدا
همچنین غلامعلی حدادعادل با بیان اینکه اگر شهدا در طول هشت سال دفاع مقدس فداکاری نکرده و ایستادگی نداشتند امروز کشوری هم در کار نبود و ما  نمی‌توانستیم ایرانی امن و کشور با ثبات داشته باشیم، اظهار کرد: اینکه مسئولان کشور، اساتید، دانشجویان و آحاد مردم در مراسم وداع با پیکرهای شهدای غواص و خط شکن حاضر شده‌اند، نشان از همبستگی مردم از جمله دانشگاهیان با آرمان‌های امام، رهبری و شهدا دارد. براین اساس ما نیز وظیفه داریم که ادامه دهنده راه و آرمان تمامی شهیدان باشیم. ما باید حرف حق خود را بیان کنیم و تحریم‌های ظالمانه را نپذیریم.

شهدا الگوی جوانان و مردم هستند
محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران هم از دیگر سخنرانان در این مراسم بود. به عقیده وی شهدا الگوی جوانان و مردم هستند و از همه ما انتظار دارند راه‌شان را ادامه دهیم. وی در ادامه به پیام حضور این شهیدان در کشور و دانشگاه تهران اشاره کرد، اینکه همه آنها مدافع اسلام و انقلاب هستند ما نیز باید با پیروی از آن‌ها از کشور دفاع کنیم. بنابراین می‌توان گفت توسعه علم، فناوری و پیشرفت کشور از وظایفی است که ما در قبال شهدا داریم و باید ان را به بهترین نحو ادا کنیم.

پیام شهدای غواص برای مردو و مسئولان

سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهیدانی که با دستان بسته به شهادت رسیدند در اسارت نیز عزتمندانه ایستادند در حالی که هیچ امکاناتی برای دفاع از خود نداشتند، آنها در سخت‌ترین شرایط و با دستان بسته روی ارزش‌های‌شان ایستادند و امروز این پیام را برای ملت ایران و مسئولان کشور آورده‌اند که ما در اسارت با دستان بسته نیز مقابل دشمن کوتاه نیامدیم و امروز آمده‌ایم ببینیم شما چگونه با دستان باز چگونه در مقابل دشمن عمل می‌کنید.






هاجر
|
-
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
0
0
من واقعا نمیدونم چی بگم چون هیچ حرفی تسکین درد خانواده های این عزیزان نیست فقط میگم قوربون دست و پای تک تک این175 شهید عزیزبشم...
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
0
0
آمده اید که به ما یادآور شوید تا زیر بار زور نرویم . هیهات من الذله
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
0
0
بسمه تعالی : این مردم مسلمان وآگاه کشور ادامه دهنده این راه شهدا هستند وخواهند بود
ابو الفضل مالدار جا نبا ز هشت سال دفا ع مقد س از مشهد مقدس
|
-
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
0
0
این شهیدان معدن اخلاق نیکو وایثارفداکاری ومغدن مظلو میت تاریخ وصدق وصفا وراستی ومعدن همه نیکیها وزیبایی ها وعصاره تمامی شهیدان ورزمندگان وجانبازان وایثارگران و ازادگان هشت سال دفاع مقدس میباشند روحشان شاد یادشان گرامی وراهشان پر رهرو ونامشان درتاریخ جاودان باد
محمد رضا
|
-
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
0
0
شهدا نشانه ايثار كذشت اين ملت هستند يادو خاطرشان كرامي با تشكر از خبركذاري ميزان مخصوصا بخش اجتماعي كه فعالانه درعرصه خدمت به مردم هستند
ابوالفضل مالدار ازمشهد مقدس
|
-
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
0
پیام شهدا ما در اسارت با دستان بسته نیز مقابل دشمن کوتاه نیامدیم و امروز آمده‌ایم ببینیم شما چگونه با دستان بازدر مقابل دشمن عمل می‌کنید.وز این پیام را برای ملت ایران و ادامه دهنده راه و آرمان تمامی شهیدان باشیم. ما باید حرف حق خود را بیان کنیم و تحریم‌های ظالمانه را نپذیریم.هان ای شهیدان ارامیده درحوار حق ارامش خاطر داشته باشید ملت شما پیرو زی شمارا ازدست نخواهد داد
ابوا لفضل مالدار
|
-
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
0
شما مى‏دانيد كه شهادت ميراثى است، كه از اجداد ما به ما ارث مانده است. ما فرزندان سرور شهيدان هستيم. و اين امر براى ما تازگى ندارد. و شما نبايد از اين موضوع نگران باشيد. بلكه بايد به خود بباليد و افتخار كنيد كه شما پدر و مادر فرزندانرا بزرگ كرده ‏ا يد و به اسلام هديه كرده‏ ايد، كه لياقت شهادت را داشته و براى شما هم در اين دنيا و هم در آن دنیا جاى افتخار است شهادت نقطه‏ اوج است. و آرزوى مسلمانان است. شهادت كلمه‏ رفيع انسانيّت است
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *