هیچ کاری برای کیفیت خودرو نشده است/ مردم باید در داخل خودرو امنیت جانی داشته باشند

16:28 - 25 خرداد 1394
کد خبر: ۵۴۸۹۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تاکنون هیچ کاری برای بهبود کیفیت خودرو نشده است، گفت: برای اینکه بتوانیم زیر ساخت کیفی را به طور عام در صنعت خودرو پیاده کنیم باید ابتدا نرخ کیفی برای این محصول پیاده شود.
به گزارش ، بهروزریاحی در چهارمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی خودرو افزود: باید در کارخانجات خودرو بحث نرخ کیفیت نیز پیاده شود و غیر از این نمی توانیم بگوییم قطعات ما باکیفیت است.

وی اضافه کرد: زیر ساخت های صنعت خودرو در همه کشورها تعریف شده اند که 5 عنصر دارد و ما هیچکدام را در کشور پیاده نکرده ایم.

ریاحی اضافه کرد: عنصر اول اینکه آزمایشگاههای فنی تایید صلاحیت شده در ارتباط با آزمون، نمونه برداری، تست و گزارش دهی را  باید ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: بیش از یک هزار آزمایشگاه همکار سازمان  ملی استاندارد فقط 150 آزمایشگاه تست 17025 را گذرانده اند و هیچ آزمایشگاهی که guid 34 , 34/1 , 34/2  که نوع نمونه و تست را مشخص می کنند نداریم.

ریاحی تصریح کرد: یکی از آزمون های جدی و اساسی در دنیا مرکز آزمون جاده ای است و متاسفانه 13 سال است گرفتار این موضوع هستیم و هنوز این را هم در داخل کشور نداریم.

وی از موسسات بازرسی به عنوان عنصر دوم نام برد و گفت: در بخش بازرسی خودرو در کشور مشکل داریم و قطعا باید چند شرکت را تایید کنیم که اینکار را بکنند.

وزارت صنعت نباید خالت کند
به گفته ریاحی شاخص های بنگاهی مربوط به خودرو ساز است و وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید در آن دخالتی بکند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت  در ادامه صدور گواهی را عنصر سوم دانست و گفت : این عنصر در دنیا از مرحله مشاور و استقرار سیستم و ...  فرآیندی است که ما پیاده نکرده ایم. همچنین در صدور گواهی شخص باید سازمان استاندارد این بخش را اضافه کند چرا که صلاحیت افراد هم مهم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این نشست همچنین گفت: عصاره همه فعالیت ها در حوزه خودرو رضایت مشتری است و رضایتمندی زمانی حاصل می شود که حداقل بخشی از انتظارات مشتریان تامین شود.

علی علیلو افزود: زمانی انتظارات مشتریان خودرو برآورده می شود که به خودروی ساخت داخل مباهات کنند. مشتری باید قدرت انتخاب داشته باشد و وقتی داخل آن می نشیند احساس امنیت کند. تعیین قیمت از سوی خودروساز در یک فرآیند طبیعی مورد دیگری بود که علیلو بر آن تاکید کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: پیشنهاد می کنم گروهی مرکب از کارشناسان و فرهیختگان و دانشگاهیان روی این موضوع کار کنند و از تجارب کشورهای دیگر استفاده کنند و نتایج و دستاوردها ملاک عمل در توسعه، امنیت، کیفیت، بازار و در موضوع خودرو باشد.

مدیر عامل خودرو سازی ایران خودرو در ادامه گفت: باید مقایسه ها درست باشد و نباید احساسی به این مسائل بپردازیم.

هاشم یکه زارع اشتغال را یکی از اهداف صنعت خودرو کشور برشمرد و افزود: ما بدهکار هیچ کس جز مشتری نیستیم و اگر دلسوز این صنعت هستیم باید با همدلی و همکاری راهکاری برای بهبود این صنعت بیابیم.

وی ادامه داد: نیازهای اساسی مشتریان از فرآیند فروش، خواسته ها و توقعات مشتریان از وزیر صنعت، معدن و تجارت، موظف ساختن خودرو سازان به استفاده از قطعات با کیفیت وآزاد سازی واردات خودرو برای ایجاد حس رقابت از موارد طرح شده در این نشست بود. همچنین شرکت کنندگان بر نظارت دقیق تر به کارخانه های خودرو سازی و زنجیره خدمات پس از فروش، تناسب قیمت و کیفیت، تمرکز برای افزایش ایمنی خودروها و توجه به خواسته های مشتری اشاره کردند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *