عدالت آموزشی عدالت در کیفیت آموزش است نه فقط تحصیل کردن!

15:43 - 10 شهريور 1398
کد خبر: ۵۴۶۳۳۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: عدالت تربیتی فقط به این معنی نیست که همه را به مدرسه بفرستیم و ادعا کنیم وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم بلکه مرتبه اصلی، عدالت در کیفیت آموزشی است و همه افراد باید از امکانات آموزشی بهره ببرند.

حجت الاسلام علیرضا صادق زاده قمصری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، با اشاره به اینکه رتبه‌های برتر کنکور جزو مدارس غیر دولتی و یا دولتی خاص هستند، گفت: البته وقتی به جمع همه قبول شدگان نگاه کنیم، می‌بینیم بسیاری از افراد از مدارس دولتی هستند. البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که تفاوت رتبه نخست و ۵۰ کنکور در رشته ریاضی فقط به اندازه یک یا دو گزینه است و تفاوت علمی میان این افراد معنا دار نیست.

وی ادامه داد: حقیقت آن است که اساسا عدالت آموزشی در نظام آموزشی کشور وجود ندارد و این موضوع کاملا آشکار است.

حجت الاسلام صادق زاده افزود: وقتی مدارس کشور در نقاط مختلف، تفاوت کیفی به لحاظ سطح آموزشی دارند و خانواده‌ها از دهک‌های بالا تا پایین بسیار متفاوت هستند و نسبت استفاده از امکانات آموزشی در مدارس مختلف کشور در مناطق برخوردار و محروم بسیار متفاوت است، نشان می‌دهد عدالت آموزشی اساسا وجود ندارد؛ بنابراین کسب رتبه‌های برتر توسط دانش آموزان مدارس خصوصی و دولتی خاص یک امر طبیعی محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به مسئله فقر و اثر آن در عدالت آموزشی اشاره کرد و بیان داشت: خیلی از خانواده‌های محروم حتی نمی‌دانند فرزندشان در کدام مدرسه و در چه مقطعی تحصیل می‌کنند، زیرا مشغله‌های معیشتی زیادی در زندگی دارند. در حقیقت ظهور و بروز بی عدالتی اجتماعی در قبول شدگان کنکور کامل مشخص است.

وی بزرگترین ارزش در سطح جامعه را عدالت اجتماعی عنوان کرد و گفت: عدالت اجتماعی یعنی حق هر کسی را متناسب با خودش بدهیم و نسبت به حقوق افراد بدون وابستگی به جایگاه اقتصادی، قومی و فرهنگی و همچنین خانوادگی احترام قائل شویم و آن را پرداخت کنیم.

حجت الاسلام صادق زاده قمصری عدالت تربیتی را بخشی از عدالت آموزشی دانست و عنوان کرد: عدالت تربیتی فقط به این معنی نیست که همه را به مدرسه بفرستیم و ادعا کنیم وظیفه مان را انجام داده ایم بلکه مرتبه اصلی در عدالت آموزشی، عدالت در کیفیت آموزشی است و همه افراد بر حسب استعداد و نه وضعیت خانواده و جغرافیا، باید از امکانات آموزشی و تربیتی بهره ببرند.

وی با بیان اینکه یکی از اصول اولیه در سند تحول بنیادین و مبانی نظری عدالت تربیتی است، تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که نظام اجتماعی کشور بر اساس عدالت تربیتی شکل می‌گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *