بی توجهی به آمایش سرزمینی باعث رشد بی اندازه جمعیت در تهران شده است/ خروج هوای تهران از وضعیت بحرانی تا چند سال آینده

9:56 - 10 شهريور 1398
کد خبر: ۵۴۶۱۷۲
رستگاری گفت: با اجرای موفقیت آمیز طرح‌های کاهش آلودگی هوا پیش بینی می‌شود تا ۵ سال آینده هوای تهران از وضعیت بحرانی خارج شود.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش هوا سازمان حفاظت محیط زیست شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، با انتقاد از بی توجهی به بحث آمایش سرزمین در کشور، عنوان کرد: به دلیل نبود آمایش، ۲۰ درصد از جمعیت کشور در استان تهران ساکن شده اند در حالی که این استان نزدیک به یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهد.

رستگاری ادامه داد: افزایش جمعیت منجر به رشد ساخت و ساز در شهرک‌ها و شهر‌های اطراف تهران است. در واقع باید تدابیری اندیشیده شود که جمعیت تهران با این سرعت افزایش پیدا نکند تا تبعات حاصل از آن در استان تهران قابل مدیریت باشد.

معاون نظارت و پایش هوای سازمان حفاظت محیط زیست تهران ساخت و ساز‌های بی رویه در منطقه ۲۲ را برای هوای تهران مضر دانست و اظهار کرد: قرار است در این منطقه نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر ساکن شوند و با توجه به این جمعیت ۳۰۰ هزار خودرو در منطقه تردد می‌کنند که آلودگی متمرکزی را در آن منطقه ایجاد می‌کند.

رستگاری در ادامه خاطر نشان کرد: آلودگی هوا در منطقه ۲۲ با توجه به جهت وزش باد، مستقیما وارد تهران خواهد شد و قطعا این ساخت و ساز کیفیت هوای کل تهران را تحت تاثیر نامطلوب قرار خواهد داد، همانطور که رشد بالای جمعیتی در شهریار و پرند بر هوای تهران اثر گذار است.

وی تاکید کرد: متاسفانه برای حل مشکل جمعیتی و نیاز مسکن تهران به راه حل‌های سطحی متوسل شده ایم و در منطقه ۲۲ مسکن ساخته ایم در حالی که باید برای رشد طرح جامع شهر تهران و ساخت و ساز در آن برنامه مدونی ایجاد کنیم که مسئولیت اصلی بر دوش کمیسیون ماده پنج شهرداری است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تهران به روند کاهش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس سنجش کیفیت هوای تهران در سال ۹۰، هوای تهران در ۶۰ درصد از ایام سال آلوده بود. هر سال با برنامه ریزی شاخص آلودگی هوا کاهش یافته است. البته بارندگی و باد‌های خوبی که وجود داشت در کاهش آلودگی موثر بود، اما اگر این برنامه وجود نداشت بارندگی نمی‌توانست تا این میزان اثرگذار باشد.

رستگاری عنوان کرد: با توجه به توسعه ناپایدار شهر تهران و وضعیت اقتصادی ایران اگر برنامه‌های کاهش آلودگی با همین روند ادامه یابد می‌توان پیش بینی کرد تا ۵ سال آینده تهران از حالت بحرانی خارج خواهد شد.

وی از خودرو‌های دیزلی و موتورسیکلت‌ها به عنوان منبع اصلی آلودگی هوا نام برد و اظهار کرد: باید همزمان با تولید موتورسیکلت‌های جدید، قدیمی‌ها از دور خارج شوند. خوشبختانه محیط زیست موفق شد از شماره گذاری موتور سیکلت‌های کاربراتوری جلوگیری کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *