هزینه‌های ساخت مسکن باید در راستای بهبود بازار صرف شود

12:31 - 31 مرداد 1398
کد خبر: ۵۴۳۳۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
یک کارشناس بازار مسکن گفت: به تازگی ساخت مسکن در حومه شهر‌ها افزایش پیداکرده و این موضوع باعث رونق در این بازار نمی‌شود و فقط باعث مازاد مسکن در کشور می‌شود که نهایت رکود را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بازار مسکن در ماه‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرد تا جایی که این روند بر بازار اجاره بها نیز تاثیر مستقیم گذاشت و موجب افزایش نرخ اجاره بها شد.

به علاوه این موضوع کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال داشت تا جایی که متقاضیان به اجبار به سمت حومه شهر سوق پیدا کردند و به تبع ان خانه‌های خالی از سکنه در شهر‌های بزرگ افزایش یافت.
 
در اين رابطه احمد رضا سرحدی در گفتگو با در خصوص افزایش مهاجرت به حومه شهر‌ها اظهار کرد: مهاجرت مستاجران به تازگی به حومه شهر‌ها بیشتر شده که تنها دلیل آن، افزایش قیمت بیش از حد مسکن در کلان شهر‌ها است.

وی در ادامه افزود: این موضوع ضربه سنگینی به بازار مسکن که یکی از اساسی‌ترین بازار‌های کشور است، وارد می‌کند چراکه با افزایش تعداد خانه‌های خالی در کلان شهر‌ها عرضه و تقاضا در بازار از بین می‌رود.

این کارشناس بازار مسکن بیان کرد: از بین رفتن عرضه و تقاضا در بازار مسکن علاوه بر رکود در این بازار، تبعات سیاسی و امنیتی نیز در کشور ایجاد خواهد کرد.

سرحدی خاطر نشان کرد: باید با ایجاد تمهیداتی رغبت روستاییان را برای اقامت در روستا افزایش دهیم تا این افراد قصد مهاجرت به کلان شهر‌ها را نداشته باشند.

وی با ذکر این مطلب که ساخت خانه در حومه شهر نمی‌تواند کارساز باشد ادامه داد: ساخت وساز بیش از حد در حومه شهر‌ها نه تنها وضعیت بازار را بهبود نمی‌بخشد بلکه با بیشتر شدن تعداد خانه‌های خالی در شهر، عرضه افزایش و تقاضا کاهش می‌یابد.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: سامان دهی و استفاده از خانه‌های خالی در کلان شهر‌ها نیازمند هزینه است که بهتر است دولت به جای ساخت مسکن اضافی در حومه شهر تسهیلات را در این زمینه هزینه کند.

وی خاطر نشان کرد: مسکن مانند نان یک نیاز اساسی برای تمام افراد است و باید افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند به سادگی بتوانند برای خود مسکن تهیه کنند.

سرحدی عنوان کرد: قیمت خانه در شهر‌های مانند پردیس و هشتگرد که به عنوان حومه تهران از آن‌ها یاد می‌شود نسبت به یک سال گذشته افزایش بسیار زیادی داشته حتی در بعضی مناطق افزایش قیمت از شهر تهران نیز بیشتر بوده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *