شهید حیدری بیشتر اهل عمل بود تا حرف

11:19 - 20 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۹۶۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: علیرضا کمری گفت: چیزی که از شهید حیدری در خاطرم مانده چهره نجیب، خواستنی و زیبای او است. جنب و جوش و تکاپوی دائمی و کم‌ سروصدا بودن از دیگر ویژگی‌های این مرد بود. او اهل گفت نبود و بیشتر اهل عمل بوده است.

به گزارش ، آیین رونمایی از کتاب «ر» که براساس زندگی شهید رسول حیدری توسط مریم برادران نوشته شده،‌روز گذشته در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

کمری: شهید حیدری بیشتر عمل می‌کرد تا حرف بزند

کمری در این نشست گفت: احتمالاً و بلکه یقیناً افراد دیگری هستند که بهتر از من درباره شهید مطلب دارند و من فقط برای شنیدن در این جلسه شرکت کرده‌ام،‌ اما امر شد که سخن نیز بگویم. اردیبهشت سال 59 با گروهی از دانشجویان انقلاب فرهنگی‌ کرده با آن روحیه انقلابی به سپاه ملایر پیوستم که خاطر بسیاری از ورود به آن مجموعه دارم و ماندن من در این شهر یک سال طول کشید که چند ماه آن مربوط به قبل از آغاز جنگ و 8 ماه بعد از جنگ بود و من آشنائیم با این شهید به این دوران برمی‌گردد.

وی افزود: چیزی که من از شهید حیدری در خاطرم مانده چهره نجیب، خواستنی و زیبای او است. جنب و جوش و تکاپوی دائمی و کم‌ سروصدا بودن از دیگر ویژگی‌های این مرد بود. او زیاد اهل گفت نبود و بیشتر اهل عمل بوده است. طبیعی بود که آقای حیدری زیاد اهل گفتن نباشد،‌ زیرا در مجموعه اطلاعات سپاه فعالیت می‌کرد و با دقت و ظرافت کارها را به انجام می‌رساند، البته لبخند ملیح و دوست‌داشتنی او نیز از خاطرم پاک نمی‌شود.

کمری در ادامه گفت: در باب این کتاب حرف برای گفتن بسیار است و تنها در این جلسه به اندکی از آن قناعت می‌کنم. این کتاب یک زندگینامه نوشت مستند گذرمانی است. مستند است چون یک کار سنگین پژوهشی روی آن صورت گرفته و برای آن حدود 60 ساعت مصاحبه انجام شده است و کتاب «ر» گذری از زندگی این شهید است، زیرا خاطرات وی به صورت گذری روایت شده و گوشه‌ای از زندگی وی بیان شده است.

این نویسنده دوران دفاع مقدس گفت: با توجه به اینکه امروز مجال مطّول‌خوانی وجود ندارد این کتاب در حجمی کوتاه روایت شده و این کار ارزشمند خانم برادران است، ولی اطلاعات جمع‌آوری شده برای این کتاب برای یک کار مفصل مناسب است.

او همچنین اضافه کرد: مهندسی تألیف در این کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب نام این کتاب کوتاه‌ترین نام در میان کتاب‌های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس است و کالبد این کتاب نیز خوب طراحی شده است. شروع این کتاب بسیار ساده و صمیمی و سرراست است که با خواننده سخن می‌کند و این شرط مهمی است.

کمری در ادامه گفت: نثر بی‌تعارف و بی‌تکلف از دیگر نکات برجسته این کتاب است. کاری که خانم برادران انجام داده این است که از روال خطی شروع نکرده است، زیرا در روال خطی برای روایت باید از تولد شروع کرد و تولد نیز کد لو رفته است و ما در این کتاب تمایز آن را در روایت حس می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از نکاتی که در این کتاب به وفور دیده می‌شود داده‌های تربیتی و آموزشی است. همچنین در این کتاب نقش زنان جنگ به خوبی نشان داده شده که چگونه زنان در پشت جبهه از خانواده‌ها حمایت می‌کردند.

کمره‌ای در پایان سخنانش گفت:‌ این کتاب از زمره کارهای خوب زندگینامه‌نویسی است و عنایت الهی موجب می‌شود که با چهره یک شهید آشنا شویم و امیدوارم که این عنایت الهی شامل حال قلم نویسنده نیز شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *